TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

Its, a Sony!

Men det er ikke sikkert du får se den på veien.

Av / 07.01.20 - 11:48
Its, a Sony!

Å si at Sony overrasket på CES 2020, er knapt en overdrivelse. Selv om vi lever i elektrifiseringens tidsalder hva mobilitet angår, vekker det oppsikt når elektronikkgiganten viser en elbil på CES-messen i Las Vegas.

Bilen det er snakk om, er døpt Vision-S og er et konsept som viser den japanske gigantens mange teknologiske avdelingers betydning for elektrifisert mobilitet. Men som utstyrsleverandør, ikke bilprodusent.

Ingen grunn til å kansellere Tesla-bestillingen altså.

Prototype bygget i Østerrike

Its, a Sony! 1Konseptbilens design hinter både om Tesla og Porsches elbildesign, og selv om bilen ser temmelig produksjonsklar ut – den er tross alt bygget på en plattform fra Magna Steyr som driver med nettopp bilproduksjon, er det lite trolig at den noensinne blir å se på veien.

Full av sensorer og kameraer

Its, a Sony! 2Sony sa egentlig ganske lite om Vision-S  på pressekonferansen, men vi vet at den er utstyrt med teknologi også fra Bosch, Continental, BlackBerry, Nvidia, Qualcomm og Genetex, og har 33 ulike sensorer, kameraer utvendig, 360 graders lyd inni, og som man ser, rikelig med skjermareal både foran og bak i bilen.

Annonse

Blant sensorene fnnner vi ToF sensorer (Time of Flight) som beregner avstander og fart til personer og objekter på utsiden i 360 grader rundt kjøretøyet. Det gir ikke 100 prosent autonom selvkjøring, men assisterer føreren for bedre sikkerhet og navigering i trafikken.

Skreddersydd lydanlegg

Its, a Sony! 3Konseptbilen har Sonys 360 Reality Audio med høyttalere også i setene, som er skreddersydd for Vision-S for optimal lyd for alle i kupeen.

Les også: Tesla Model 3 Premium Sound

Bilen har to elektriske motorer på til sammen 544 hk, som flytter deg fra null til hundre på 4,8 sekunder, og ikke stopper før toppfarten på 240 km/t er nådd.

Den måler 4,895 mm i lengden og er 190 cm bred, og legger seg litt under Tesla Model S i størrelse, og som den er vekten høy: Hele 2350 kg.

Akselavstanden på 300 cm, forteller om en romslig kupé, hvor det bør være godt med plass både foran og bak.

Rekkevidde?

Rekkevidden er uklar, Sony sier ingenting om det – det er tross alt en prototype, men de på de offisielle bildene kan man se at det står Range 344 mi på skjermen foran førerplassen, som tilsvarer rundt 550 km.

Its, a Sony! 4

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere WiFi 6 mesh fra Netgear

Denne kommer til sommeren

VIDEO: Her prøver vi den første smarttelefonen med usynlig kamera

Acer vil selge PC'er til Mac-brukerne

Asus: Her er den kraftigste 14" laptopen

Asus setter hastighetsrekord med ny skjerm

Bedre lyd med romkorreksjon

VIDEO: Bli kjent med elbilens storslåtte underholdningssystem

Se denne syke bilen fra Mercedes!

Arlos nye overvåkningskamera kaster lys over land og hjem

Philips Hue oppruster med lavvolts utendørsbelysning

Gaming-PC-er fra MSI