På IFA-messen i Berlin er en rekke produsenter av smart-hjem-produkter samlet under navnet Smart Home League. Det omfatter bl.a. Amazon, Google, Philips, Hue, Ring, Yale, Tado og Ecovacs. Det skjer på bakgrunn av en ny forbrukerundersøkelse om holdninger til og vaner i forbindelse med smarte hjem. De vil også gjerne snakke om hvordan fremtiden kan se ut, og håper at flere får motet til til å komme i gang.
Undersøkelsen viser nemlig at selv om 63 prosent av europeere er positive overfor det smarte hjem, er det bare 11 prosent som faktisk har et eller flere smart-produkter i hjemmet. I tillegg til dette er det visst 17,5 prosent som har en smart-høyttaler, men det etterlater fortsatt 71,4 prosent helt uten.
Når det gjelder planer er det derimot mer jevnt fordelt. Litt over en tredjedel – 36,7 prosent – har planer om å kjøpe et smart-hjem-produkt. 32,8 prosent er usikre og 30,5 prosent har ingen planer om det.
Noe av det som det finnes et behov for er at produktene blir lettere å bruke. Kun 39,7 prosent synes at det er greit å styre alt fra mobilen. 28,7 prosent vil helst ha stemmestyring, mens 32,5 prosent foretrekker en kombinasjon av apper og stemmestyring.
Gruppen snakket om at det skal gjøres mer innlysende hvorfor man skulle ønske å automatisere hjemmet, uten å snakke om teknologi og produkter. Gjennom konkrete fordeler, f.eks. muligheten til å spare penger på oppvarming, så økes interessen forhåpentlig.