TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: DAB-adaptere til bilen

Disse gjør bilradioen digital​​

Du trenger ikke ny bil når FM-nettet slukkes, bare en av disse DAB-adapterne.​

Av / 08.12.16 - 20:30
DAB-adaptere til bilen

Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.

Annonse

Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.

Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!

Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.

Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!

I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.

Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.

Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!

Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.

Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.

Clint Digital CAD15

Tam lyd

Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.

FM-frekvens som bilstereoen skal stilles til står på skjermen, og her er store direkteknapper for favorittstasjoner. Håndfrie samtaler er mulig.
Lyden er flat. Siden hver favorittknapp lagrer inntil fire stasjoner, kreves to tastetrykk å gå til en favorittstasjon.
Les hele testen

Pure Highway 400

God lyd, men én svakhet

Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.

Lyden er meget god, og Bluetooth-strømming går som en drøm. Den kan også styres med app.
Favorittknapper finnes ikke. Skjermen slukkes automatisk, man må trykke en tast for å se stasjonen. Dette kan ta oppmerksomheten fra veien.
Les hele testen

Tiny Audio C10

Overlegen brukervennlighet​

Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.

Den beste lyden over FM og finfin brukervennlighet. C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har ekstern mikrofon til samtaler.
Lyden til bilstereoen går utelukkende over FM, som gir dårligere lyd enn med AUX-kabel.
Les hele testen

Oppsummering

Attpåklatt til bilstereoen

Har du FM-radio i bilen og ikke vil skifte ut bilstereoen, er en av disse adapterne en nødvendighet. Men en helt sømløs integrering gir ingen av dem.

Les hele testen

Tiny Audio C5

Den mest komplette

Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.

Fysiske knapper til 10 favorittstasjoner gjør denne svært enkel. Skjermen gir god oversikt, og lyden via AUX er super.
C5 er ikke like lekker å se på som Alpine, Pure og Tiny C10.
Les hele testen

Alpine EZi-DAB-GO

Mangler knapper

Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.

Lyden er meget god, og Bluetooth-strømming går som en drøm. Den kan også styres med app.
Ingen favorittknapper. Skjermen må vekkes med et tastetrykk. Man bør unngå ekstra tastetrykk som tar fokus vekk fra veien.
Les hele testen
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset