Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.
Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen
Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.
Stor test: 10 DAB+ radioer
Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.
Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.
Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!
Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.
Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!
I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.
Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.
Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!
Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.
Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.
Clint Digital CAD15
Tam lyd
Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.
Pure Highway 400
God lyd, men én svakhet
Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.
Tiny Audio C10
Overlegen brukervennlighet
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.
Oppsummering
Attpåklatt til bilstereoen
Har du FM-radio i bilen og ikke vil skifte ut bilstereoen, er en av disse adapterne en nødvendighet. Men en helt sømløs integrering gir ingen av dem.
Tiny Audio C5
Den mest komplette
Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.
Alpine EZi-DAB-GO
Mangler knapper
Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.