TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

SXSW 2016 – Austin viser vei!

Hvert år kikker man i Austin inn i krystallkulen for å si noe vettug om vår nære digitale fremtid.

Av / 18.05.16 - 05:00
SXSW 2016 – Austin viser vei!

Rett før påske ble South by Southwest arrangert for 30. gang i Austin, Texas. SXSW er blitt den ultimate møteplassen for bransjefolk fra hele verden, og en yngleplass for nye aktører innenfor musikk, film og digitale medier; der dagsorden settes for den rivende digitale utviklingen vi er midt inne i.

South by Southwest 2015 trakk hele 360.000 besøkende og deltakere til Texas’ hovedstad. Festivalens unike posisjon ble i år befestet ved at de for første gang hadde en sittende amerikansk president som en av hovedtalerne: USAs 44. president, Barack Obama var årets key note speaker for «Interactive». Fire dager senere åpnet Michelle Obama SXSW «Music».

Mens CES i Las Vegas mest av alt er en produktmesse, handler SXSW mer om å kikke inn i krystallkulen for å ta tempen på og «spå» den digitale medieutviklingen. I år var Virtual Reality (VR) et av hovedfokusområdene, og det var konsesnus om at 2016 blir gjennombruddsåret for VR.

POTUS KOM TIL BYEN
På vei inn til byen fra flyplassen, stoppet Obama for tacos, og en løs og ledig president åpnet med «I love Austin, Texas!».

Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Obama ble intervjuet av sjefredaktøren i «Texas Tribune», Evan Smith, og snakket blant annet om at vi er ved et veiskille i historien der utviklingen i teknologi og økonomisk globalisering skjer ekstremt fort, og hvordan SXSW forsøker å ligge i forkant av disse hendelsene. En teknologisk utvikling som også kan misbrukes, der hans regjering har etterstrebet hvordan vi positivt kan benytte oss av den teknologiske, digitale utviklingen. Blant annet ved å gjøre det lettere for borgerne å søke studieplasser, enklere å stemme (Texas er den delstaten som har lavest valgdeltakelse), komme i kontakt med myndighetene, delta mer aktivt i samfunnsdebatten og gi alle tilgang til bredbånd hjemme.

Annonse

Obama trakk blant annet frem eksempelet med lanseringen av den store helsereformen («Obamacare»), som startet med at nettsidene var nede! Han lot heller ikke anledningen gå fra seg til å komme med et spark til det Republikanske partiet for å ha banet vei for Trump.

2016: GJENNOMBRUDDET FOR VR
SXSW er som en gigantisk 10-dagers tenketank med bidragsytere blant annet fra de største firmaene innenfor bransjen. Det arrangeres hundrevis av debatter, intervjuer, paneldebatter og musikk- og filmarrangementer. Alt med nyskapende fokus, og med verdens fremste fagfolk innenfor sitt felt for å si noe vettug om hvilke trender som rører seg, og hva vi kan vente oss fremover. Her debatteres alt fra sosiale medier til kvinners plass i næringslivet og hva som rører seg innenfor filmverdenen; både hva slags filmer vi kan se fremover, men, like viktig, hvordan de skal distribueres.

Med VR-briller (som Samsung Gear VR og Oculus Rift) kan man se en video i 360 grader og dermed oppleve at du er en del av filmen eller spillet. På den måten er det du som for eksempel i et skytespill er den som sniker den gjennom ruinene i byen og skyter rundt deg, mens du kan vende hodet helt rundt, samt opp og ned.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

Samsung er for tiden en av de viktigste aktørene bak VR, ikke minst hjulpet frem av at de har bundlet sitt headset Samsung Gear VR med sin nye flaggskipmobil Samsung Galaxy S7. Med Samsung benytter du mobilen som skjerm for å spille av dine 360-videoer. Dermed må du ut med ca. 1.200,- i tillegg til premiumtelefonen.

Også Facebook med sine Oculus Rift er fra og med 28. mars ute på konsumentmarkedet, men som The Wall Street Journal skrev i sin anmeldelse: «God hardware men for tiden for dårlig software». I tillegg koster det skjorta, 7.000,- kroner må du ut med for et Oculus-set.

Det hersker bred enighet om at den ledende formidleren av VR-film vil bli mobilskjermen, og Sony kaster seg selvsagt på VR-bølgen, og lanserer snart Sony PlayStation VR. Også HTC vil snart være på markedet med HTC Vive.

Dermed er VR-briller fortsatt et premiumprodukt og relativt dyrt, dette har blant annet The New York Times forsøkt å gjøre noe med, ved at de har solgt VR-briller i papp (!) for 9,- dollar (Google Cardboard). Avisen bruker det blant annet til å fronte sine unike 360-dokumentarfilmer.

Primærfokus for dagens VR-filmer har typisk vært til korte reklamefilmer eller at man kjører hurtig ned en snødekt fjellside eller kastes spektakulært rundt i en heftig berg-og-dalbane. Men dette er kun en kortvarig «kulhetsfaktor»; det er begrenset hvor mange gange du gidder å kjøre ned den samme fjellsiden – uten godt og relevant innhold, ingen fremtid for VR på konsumentmarkedet. Men, som ekspertene på SXSW uttalte: «Våre barn, vil om 30 år, le av oss når vi forteller at vi så film/TV på en statisk/flat skjerm».

Slik softwaremarkedet nå ligger an ser det ut som spillmarkedet vil ligge i førersetet, i alle fall i år. I tillegg til spill er det mange animasjonsfilmer som produseres for VR. Animasjonsfilmen «Invasion» har premier på Tribeca, der du kan være en kanin. Som en av paneldeltagerne på SXSW sa: «Tenk deg at du kan bli prinsesse Jasmin i Aladdin, hvor mange filmeffekter vil du ikke da kjøpe?» For det er nettopp her «hemmeligheten» til VR ligger, du skal følelsesmessig trekkes mer inn i historien, og føle at du er en del av filmen.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

Dette er ikke minst en effekt som pornobransjen vil unytte til det fulle. Et av verdens største produksjonsselskap av pornofilmer, «Naughty America», er allerede i full gang med produksjon av VR-pornofilmer, og ser på VR som redningen for bransjen. Som de sier det: «Du kommer ikke nærmere sex – uten å ha det». Samtidig annonserte nylig PornHub at de vil lansere en egen seksjon med (gratis) VR-porno. Og en forskningsrapport fra Piper Jaffray anslår at porno vil være den tredje største driveren av VR bak spill og sport.

Andre som vil benytte seg av denne følelsesmessige dimensjonen er organisasjoner som jobber for et konkret politisk budskap; noe vi på kroppen selv fikk oppleve i det vi gikk inn i feil rom under SXSW. I det vi var på jakt etter å oppleve 8K VR fikk vi i stedet satt på oss VR-briller og var plutselig midt i en film der vi skulle ta det vanskelige valget om abort eller ei! I det «vi» ankom abortklinikken ble vi verbalt angrepet av bermen som slengte all verdens ukvemsord mot oss. Sterkt!

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

NÅR HODET IKKE HENGER MED KROPPEN
En typisk VR-film består av at du kjører ned en fjellside på snowboard. Om du tar på deg VR-briller og sitter stille i en stol, er sannsynligheten stor for at du vil kaste opp! Skal man ikke oppleve kvalme og svimmelhet må også kroppen bevege seg: Som for eksempel når du «kjører» i en berg-og-dalbane, da må også stolen bevege seg.

Dette var noe si ved selvsyn fikk oppleve på Samsungs VR-lounge. Her hadde Samsung gått sammen med fornøyelsesparkgiganten «Six Flags» og produsert en heftig berg-og-dalbane film. I det vi så den med Samsungs VR-briller ble vi samtidig spent fast i en stol som beveget seg i takt med filmen – og for en utrolig realistisk opplevelse! Det var tilnærmet like heftig som å være om bord i berg-og-dalbanen.

I tillegg var ekspertene på SXSW klare på at man ikke må begå samme feil som ble gjort ved lanseringen av 3D, der pop-ut-effekten i begynnelsen stod i fokus – det må være godt innhold som må være førende!

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

Apropos 3D, så døde mediet på hjemmemarkedet både fordi man i starten ikke ble enige om én brillestandard, men også fordi folk ikke ønsket å sitte med briller på i sin egen stue. Vil VR bli sosialt, eller noe man konsumerer alene? Ja, og nei. Mange vil fortsatt se alene (porno?), men også i sosiale settinger. Slik det er i dag, der man er i et rom og mange ser på én person med briller på, er ikke holdbart. Det bli globalt og sosialt. Vi er sosiale personer, og, om man deler det vil det fremme VR-markedet kraftig. Ikke minst innenfor spill, vil interaksjon være avgjørende.

Men, vi vet ikke i dag hvilken grad folk vil interagere sosialt på VR; ingen kunne for eksempel forutse hvordan mobiltelefonen har knyttet folk, sosialt, sammen.

Når vi spurte paneldeltaker (med bakgrunn fra blant annet Antz og Madagaskar-filmene) om hva som per nå er de beste VR-filmene på markedet, fikk vi følgende svar: Strangers (m/ Patrick Watson); Shark Cage (haier som river i stykker et bur) og demoen til Toybox (Oculus, m/ Matt Damon).

KAN VR «HACKE» HJERNEN?
For dem av dere som har sett Inception (med Leonardo DiCaprio) får man et blikk inn i hva de negative følgene av VR kan være. For eksempel at den virtuelle verden fremstår langt mer spennende, forlokkende og behagelig enn den virkelige verden; slik at enkelte helst vil tilbringe mesteparten av livet sitt virtuelt. Fremtidsskrekkscenario eller bare oppspinn? Ifølge Walter Greenleaf (professor fra Stanford University) er dette noe vi i høyeste grad skal være oppmerksom på.

Som Greenleaf uttalte det, er VR «som å bruke en muskel du aldri har brukt før». VR gir mye til kroppens belønningssystemer, og kan åpne helt nye sosiale arenaer, der du vil bli langt mer engasjert enn tradisjonell TV/film. Vi har alle en gang blitt så opprørt av en film at vi har hatt behov for å koble ut med noen annet, tenk deg da at du så den samme filmen i VR – noe som ville gitt deg en lagt sterkere følelsesmessig reaksjon. Avgjørende for hvor godt hjernen blir «lurt» er samspillet mellom bilde og lyd, slik at samtlige sanser stimuleres samtidig.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

En i panelet (Miles Perkins, jobbet tidligere 20 år i Lucas Film) var tilstede på en konsert helt bakerst i lokalet, deretter så han en VR-film fra den samme konserten, der han stod helt fremst. Etter å ha sett filmen flere ganger, er VR-«minnet» i ferd med å ta over det som virkelig hendte.

VR er fortsatt på småbarnsstadiet, og det er vanskelig å se/spå alle bruksområdene. Men utover ren underholdning kan også VR brukes innenfor medisin (VR har helt siden 1990-tallet blitt brukt i behandling av posttraumatisk stress), i opplæringsøyemed (f.eks. lære å spille gitar) og til utvikling av empati (ref. Pro choice-filmen). Man kan bruke VR til kurerer angst for å holde taler i store forsamlinger, ved at du gjentatte ganger befinner deg i den virtuelle verden, der du fremstår som en mestertaler. Greenleaf hevder at VR har så stor påvirkning på impulser og sanser at det kan endre adferden din.

Samtidig var panelet samstemt i at dagens VR-briller/teknologi ikke er god nok til å lure folk tilstrekkelig. Du beveger deg i den virkelige verden mye raskere med hodet enn det dagens briller kan gjenskape.

Hvordan ser VR-fremtiden ut? Svært vanskelig å spå, men for eksempel kontaktlinse rett på øyet (uten headset), og/eller hologram. Vi blir værende inne i VR-headsetene, mens roboter/avatarer gjør all jobben for oss…

LIVE STRØMMING OG SOSIALE MEDIER
Live strømming er noe som for tiden opplever en voldsom vekst, på dette mediet er ikke minst spillindustrien ledende, men også strømming av events (som for eksempel paneldebatter på SXSW) og konserter er noe vi kommer til å se mer av.

Andre former for strømming som vokser er podcast. Her bød blant annet Ira Glass på sine erfaringer, og kunne fortelle om hvordan radioshowet hans brukte 4 år på å nå 1 millioner lyttere. Etter at de begynte med podcast når de nå 11 millioner verden over. Glass understreket at podcastteknologien kun er et annet medie å nå lyttere på, det er fortsatt innholdet som avgjør om man oppnår suksess.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

Under en paneldebatt med fokus på sosiale medier møtte vi en av USAs største på Instagram, Julieanna Goddard, bedre kjent som @YesJulz. Med sine ca. 400.000 følgere har hun en viss erfaring om hva som virker (og ikke virker) på sosiale medier. Julz spiller også i TV-serien Survivor’s Remorse. Kort fortalt kan suksess på sosiale medier oppsummeres med floskelen «Content is everything», i tillegg vil man oppnå langt flere likes om man skiller seg ut, er autentisk og byr på seg selv.

Ikke minst musikkbransjen har omfavnet medier som Instagram og Twitter og funnet det som en meget rimelig måte å markedsføre artistene til massemarkedet. I panelet var også Aubrey Flynn, som jobber som digital markedsfører for Sean Combs. Han fremhevet at det er viktigere med kvalitet fremfor kvantitet, dine følgere er ikke dumme, og vil ikke la seg lure av en mengde uvesentlige tweets og bilder, som han sa, det er viktig å vite «when to shut up!».

JJ ABRAMS – OM «MENNESKELIGE» SPESIALEFFEKTER
Før vi vendte nesen hjemover til kalde Skandinavia, overvar vi et intervju med regissøren av Star Trek: Into Darkness og Star Wars Episode VII – The Force Awakens, JJ Abrams, som sammen med sin gode venn og kollega Andrew Jarecki snakket om viktigheten av den menneskelige faktor i den digitale medieverden. Kort oppsummert: En film stappfull av spektakulære spesialeffekter uten en god, menneskelig historie som vi kan relatere oss til, vil ikke ha noen fremtid. Den tiden da vi kjøpte kinobilletter, og strømmet, utelukkende for å se heftige spesialeffekter er definitivt (heldigvis!) forbi.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

Fokuset lå på hvordan den teknologiske utviklingen har påvirket deres måte å lage filme på, både i positiv og negativ forstand. Som Abrams sa: «You do a Star Wars movie, you’re never going to get away from an incredible amount being done in CG. We would use CG more often than not to remove a puppeteer, a rig, legs of performers sticking out of the bottom of creatures. The idea was, in the case of Star Wars, to both create a sense of analog when it wasn’t and most importantly make sure the humanity of the characters wasn’t getting lost. The challenge with what we all do, using whatever technology we use, is to hide it.»

Abrams utdypet ved å fortelle at han kun hadde skutt ca. 10 minutter av Star Wars – The Force Awakens før han følte at de måtte legge til mer «menneskelighet».

Han snakket også om den nye HBO-serien Westworld (der Abrams er produsent), som tar opp tematikken om kunstig intelligens. Serien har blant annet Ben Barnes, Ed Harris, Anthony Hopkins, norske Ingrid B. Berdal og danske Sidse B. Knudsen i hovedrollene. Vi fikk se et klipp av serien, som ser meget lovende (og original) ut. Abrams mente at Westworld er «one of the more exciting projects I’ve ever had the luck to be involved with, whose show has robots in it that viewers will grow to care for.»

Abrams og Jarecki var meget klare på at de lager filmer for et stort lerret og håpet virkelig at filmene deres ikke ses på en mobil, selv om de er fullstendig klar over at akkurat det er det mange som gjør. «I use my phone to watch stuff, but I know when we make it it’s the nightmare of every storyteller that people are going to use it to watch what you made,» sa Abrams.

På den annen side fremhevt de også fordelen ved at alle nå har en smarttelefon, og i praksis sitt eget lille filmstudio i lommen til enhver tid.

Tor Aavatsmark
Tor Aavatsmark

LAG BEDRE VIDEOER PÅ MOBILEN
Jarecki tok seg også god tid til å introdusere den nye film-appen KnowMe. Med denne appen kan du spare mye penger – en app som gjør det enkelt for alle å regissere sin egen film.

Men mannen med de utallige visjonene stoppet ikke der, hva med å lage et nettsamfunn rundt disse egenproduserte filmene? Han visste ikke nøyaktig hva han ville med ideen og hvor det bar, men han hadde en god magefølelse – den samme magefølelsen som blant annet førte frem til serien The Jinx.

Appen heter KnowMe og er allerede begynt å bli en hit i USA, mye på grunn av den gir brukere tilgang til videoredigeringsteknologi som er mindre komplisert enn eksisterende alternativer.

Du kan lage videoer ved å kombinere liveopptak, lagrede bilder og lydopptak, for å tilvirke noe som ligner en mellomting av en lysbildefremvisning og en vlogg. På denne måten kan du produsere filmer, reportasjer, musikkvideoer og dokumentarer uten dyre programmer eller verktøy. Filmen kan deles på KnowMe sin hjemmeside, samt de største sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram.

Gjennomsnittlig ligger filmene på rundt 40 sekunder i lengde, og de er definitivt mer engasjerende enn en Instagram-video, men mer uformelt enn noe på YouTube.

«Mellom storbrukerne av YouTube og de som ikke tør å lage film, er det utallige mennesker som vi ønsker å nå. Disse kan fortelle sin historie med KnowMe», sa Jarecki.

Foreløpig er det kun iPhone-brukere som kan prøve appen, da App Store er alene om rettighetene, men det jobbes i kulissene med å få en Android-versjon på plass.

Se mer om KnowMe her:

SXSW SETTER DAGSORDEN
I Austin møtes bransjen innenfor musikk, film og digitale medier/teknologi på messegulvet, i paneldebatter og, med litt løsere snipp, ute på en av de mange barene med live musikk på 6th Street om kvelden. Det er her vår digitale fremtid i praksis ligger i støpeskjeen.

Det er her meningsbærerne møtes, nye ideer slår rot og nye selskaper får sitt springbrett. At de har maktet å, så sømløst, integrere massemarkedet med musikk og film er en bragd, og gir SXSW en særdeles spennende miks.

Under SXSW syder hovedstaden i Texas av liv, med gatemusikanter på ethvert hjørne, livemusikk fra tilnærmet samtlige av barene/klubbene langs legendariske 6th Street, og byen er en orgie i mennesker, mat, drikke og musikk – der det hele i år ble toppet med utrolig sommervær på 34 behagelige sørstatsgrader. Det er ikke uten grunn at byens offisielle motto er «Live Music Capital of the World» (selv om vi alle vet at det egentlig er New Orleans…).

En reise til SXSW gir deg ikke bare et innblikk i hvordan fremtiden kan bli, men også en mulighet til å være med på å utforme den.

Tor Aavatsmark
(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

SpaceX skal levere månebil fra konkurrent

Nvidias KI Fugatto skaper nye lyder

Månesteiner forbauser forskerne

Tresatellitt i bane rundt jorden

Flytt deg, Google - her kommer KI-søkemotoren!

Google-robot gjør jobben for deg

KI dekoder grynting

Er dette den neste romstasjonen?

Teslas roboter ble fjernstyrt av mennesker

Imponerende KI-videoverktøy fra Meta

Jeg er ikke en robot, jeg lover.

Jony Ive og Sam Altman samarbeider om en KI-enhet

Lyd & Bilde