Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Tre BeoPlay i minuttet

De mobile og litt rimeligere produktene i Play-serien gjør godt i den ellers slunkne kassen i Struer.

Skrevet av / 23.12.15 - 13:00
Tre BeoPlay i minuttet

Det er lenge siden B&O har hatt stort å glede seg over. Endelig får de et velfortjent pust i bakken. For mens julesalget går inn i sin siste, paniske fase, kan selskapet konstatere at Play-produktene har gått som varmt hvetebrød i julestria.

Julen har vært god for danske B&O’s Play-avdeling, som har opplevd den største salgssuksessen i selskapets historie. Det er spesielt tyskere, briter og kinesere som har fått pakket inn de danske designproduktene.

Mens selskapet som helhet har hatt det vanskelig for å tjene penger, er de mer hippe BeoPlay-enhetene, målt i antall, den største salgssuksessen i selskapets historie. Frem til jul har B&O Play solgt i gjennomsnitt tre produkter i minuttet. Og ser man isolert på salget i november er salget like stort som hele samme kvartal i 2014.

«I dag lytter vi til musikk på en annen måte enn vi gjorde for bare 10 år siden. Elementer som tidløs design og sesongens farger er minst like viktige som god lyd, og på samme måte er høyttalere en markant del av innretningen, som skal kunne brukes som bakgrunnsmusikk og til å starte en fest,» sier direktør for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen.

Det er spesielt den bærbare høyttaleren BeoPlay A2, som netopp har rundet 200.000 produserte enheter på verdensplan, som har bidratt til det store julesalget. Og de trådløse og støydempende hodetelefonene BeoPlay H8 har samtidig rundet 70.000 solgte enheter. Flere enn 1,5 millioner eier i dag et sett hodetelefoner eller en bærbar høyttaler fra B&O Play.

Play snart like viktig som hovedmerket
Faktisk selges det nå B&O Play-produkter for nesten like mye som de tradisjonelle hi-fi- og TV-produktene, som vel å merke har en mye høyere stykkpris. Og det er synlig på selskapets resultat. I andre kvartal 2015 ble det solgt Play-produkter for 326 millioner kroner, mens B&O solgte for 403 millioner kroner av sine kjerneprodukter.

Fremgangen er velkommen for den 90-årige virksomheten, som for øyeblikket leter med lys og lykter etter en kjøper eller en pengesterk partner. Faktisk var B&O kun 19 millioner fra å få forretningen til å gå rundt i andre kvartal. Og det var før den flotte julehandelen.

Artikkelfoto: B&O Play

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Nå kan du linke til alle musikktjenester på én gang

Endelig en rimelig Roon-streamer!

En DAC i samuraienes fotspor?

Denne lille boksen kan gjøre dine gamle B&O-høyttalere "trådløse"

Den ultimate forsterkeren

High-end forforsterker med moderne strømming

McIntosh oppdaterer forforsterkeren

Kompakt hi-fi i stilren design

Lenco frir til vinylelskere

Platespiller for sjeiker og baroner

Astell&Kern: Musikkspiller i gull!

1500 gjester gledet seg over hi-fi i København

0
Scroll to Top