Glem den tradisjonelle hi-fi-butikken. Har du sett en, har du sett alle. Unntakene finnes selvsagt, men få av dem er så råkule som World of McIntosh på Manhattan, NYC.
Egentlig er det ikke en butikk, mer et eventlokale eller showroom. Skjønt rom, det er et femetasjers ombygget townhouse fra slutten av 1800-tallet, i Lafayette Street ikke langt fra Soho.
WoM som det kalles, har til og med basseng, en stor takterrasse og rikelig med plass til å plassere hi-fi i sitt rette hjemmemiljø.
Det er ikke bare McIntosh hos WoM. Fine Sounds Group som står bak WoM eier også velkjente high-end merker som Audio Research, Wadia, Sonus faber og Sumiko.
Ideen bak kommer blant annet fra CEO i Fine Sounds Group, Mauro Grange, som sammen med et team har utviklet konseptet til et ganske fantastisk og veldig annerledes sted å vise frem high-end hi-fi på.
De har gjort om de fem etasjene til et rustikt og stilfullt utstillingsted for alle merkene de representer. De er satt sammen i små og store anlegg i mange av rommene, slik at besøkende kan se og høre anleggen. slik de er ment å fungere i et vanlig hjem.
Det er utvilsomt en ny måte å nå kundene på. Med et møblert hjem i stedet for et butikkmiljø, er man bedre i stand til å vise hvordan det kan bli, og man har bedre kontroll over presentasjonen enn i en travel butikk med mange høyttalere stuet sammen i trange lytterom.
WoM huser også eventer, små konferanser, og har allerede vært brukt av Vogue, Moschino og Microsoft, til eventer.
Da Lyd & Bilde besøkte WoM var ikke arbeidet med akustikken ferdig, og de store rommene led under mye romklang, men det skal bli betydelig bedre i følge Mauro Grange. Som understreket at de ikke har offisielt åpnet, og ikke kommer til å gjøre det før akustikken er under kontroll.
Presentasjonen av WoM for utvalgt presse og handlere, inneholdt også de første visningene av nye produkter fra Fine Sounds Group. Som Audio Researchs nye Reference 6 forforsterker, Sonus faber Il Cremonese – som er en mindre utgave av Lilium-høyttaleren, McIntosh nye hjemmekinoprosessor MX160 med Dolby Atmos, Auro-3D og 4K-støtte – men også Sonus fabers første hodetelefon, Pryma.
Pryma-hodetelefonene ble brukt som eksempel på hvilken retning Fine Sounds Group ønsker å ta i luksusmarkedet. Hodetelefonen som er designet av Livio Cucuzza og utviklet av teamet til Paolo Tezzon hos Sonus faber, har hentet designinspirasjon fra mote, og lærvareprodusenter, mens lyden er umiskjennelig Sonus faber.
Med Wadia som en del av gruppens portefølje, er de godt dekket på digital innovasjon, og sammen med McIntosh legendestatus og Audio Research lange erfaring med vakuumrør, spenner de over et stort felt innen high-end.
McIntosh lager også høyttalere, og vi regner med å få se nye XRT-generasjoner derfra, med ny og friskere design i fremtiden. Ledet av Livio Cucuzza, som er designsjef i Fine Sounds Group.
Sonus fabers nye toppmodell i Venere-serien, Venere S kom pent fra det i et alt for lite rom, men viste at det bor et stort potensiale i høyttalerne. Som ble demonstrert med Audio Researchs GSi integrerte 75 w rørforsterker.
World of McIntosh åpner i 2016, og det er smart å booke tid på forhånd, for dette blir neppe en drop-in butikk som vi kjenner dem.
Så er heller ikke WoM en vanlig butikk, ikke en gang en vanlig high-end butikk, slik vi kjenner dem. Men en forfriskende måte å presentere god lyd på, som fortjener å kopieres andre steder.