La meg starte med å oppklare en kilde til forvirring. Alle Sony-kameraer som tidligere het NEX, heter nå a for alpha. Men de er fremdeles kompakte systemkameraer med utskiftbar optikk, og blant de minste systemkameraene man kan kjøpe.
De utfordrer speilrefleksene på deres egne territorier: Bildekvalitet og brukervennlighet, men det er mulig å argumentere for at kompakte systemkameraer er hendigere fordi de er mindre, og således mer brukervennlig. Diskusjonen om bildekvalitet er for lengst lagt død. Det er lenge siden de små systemkameraene tok igjen kvaliteten til speilrefleksene. Det nye Sony a6000 beviser det atter en gang, og i tillegg har det noen fordeler ingen speilreflekser i samme klasse kan matche.
De nærmeste konkurrentene i denne prisklassen, er kompakte systemkameraer som Samsung NX30 og Panasonic Lumix GX7. Men også speilreflekser som Canon EOS 700D og Nikon D5300. Sistnevnte matcher også Sonys 24 megapiksler APS-C bildebrikke, i a6000.
Kameraet har selvsagt Wifi, med NFC for kjapp oppkobling mellom kamera og mobil. A6000 har også fått en ny 24,3 megapiksler bildebrikke kombinert med en ny Bionz X prosessor som dukker opp i alle nye kameraer fra Sony for tiden.
Akkurat som på det nylig lanserte a5000, kan man installere fotoapper i kameraet, som kan lastes ned fra Sonys kameraapp-univers. De fungerer akkurat som apper på mobilen hvor man kan utvide funksjonaliteten med filtereffekter osv.
Søker
Merkelig nok mangler også a6000 en skikkelig pekeskjerm, men det har fått en blitssko med kontakter for elektronisk tilbehør – og viktigst av alt: En innebygget elektronisk søker akkurat som forgjengeren NEX-6 hadde. Bare med visse modifikasjoner, oppløsningen har nemlig falt til 1,44 Mp og forstørrelsen er bittelitt redusert. Det betyr at søkerbildet ikke er like oppløst, og du kan se antydning til flimring, men fargegjengivelsen er merkbart bedre.
Skjermen er vippbar, men ikke 180 grader, som en selfieskjerm.
Høyt funksjonsnivå
Blant høydepunktene i a6000, er skuddtakt på 11 bilder/s, innebygget oppfellbar blits som kan vinkles mot taket for mykere lys, full HD-video med 50p og 28 Mbps datastrøm, ukomprimert video ut via HDMI-utgangen, og prosessorkontrollert diffraksjon og støydkontroll.
Men det aller største høydepunktet er det nye autofokussystemet, med 179 fasebaserte fokuspunkter på bildebrikken, som dekker over 90 prosent av bildeflaten og skal reagere på 0,06 sekunder. Den fungerer over all forventning, og klarer både å låse fokus og følge bevegelige objekter med forbløffende presisjon. Det er bare Olympus OMD EM1 som er i nærheten av fokushastigheten til a6000, men Sony-kameraet har bedre følgefokus som kombinerer forutsigbar fokus ved å måle flere avstander i motiver mens det er i bevegelse. Hvis man trenger et lite actionkamera, er dette definitivt et av de mest anvendelige. Også på video, hvor fokussystemet kombinerer lynrask presisjon, med lydløs fokus.
Sony a6000 ligger bedre i hånden enn både forgjengeren NEX-6 og nye a6000, grunnet et større gummiert håndgrep, og det flere av knappene kan programmeres slik at man kan få umiddelbar tilgang til foretrukne funksjoner med et knappetrykk. Det har et innstillingshjul på toppen som gir deg kjapp tilgang til for eksempel blenderåpning, lukkertid, eller eksponeringskompensasjon, for å nevne noe.
Den mest alvorlige innvendingen mot bruken av kameraet, er at minnekortspalten er plasser under kameraet, ved siden av batteriet. Og fraværet av pekeskjerm. La oss håpe Sony tar til vett og innfører pekeskjerm og flytter kortspalten til siden av kameraet, på en eventuell a7000.
Bildekvalitet
Sony leverer en bra 16-50mm zoom med kameraet til 7500 kr for begge, men mesteparten av testen er gjort med Sonys fremragende 16-70mm f4. Som jeg antar er zoomobjektivet de fleste viderekomne fotografer vil foretrekke. Den optiske kvaliteten er langt bedre enn på 16-50mm.
Sammen med den nye 24,3 Mp bildebrikken og Sonys Bionz X bildeprosessor, betyr det skarphet og oppløsning få andre speilløse kameraer matcher. Det viser også at et kamera med så høy oppløsning, blir enda bedre med skarpere optikk, som er bedre rustet til å hente frem de minste detaljene i bildene.
Kameraet utfordrer Sonys egne fullformatmodeller som A7, men også Nikons D5300 med 24 Mp. Fargegjengivelsen er meget jevn og mettet opp til 1600 ISO, fra 3200 ISO synker fargedynamikken og da dukker også markert bildestøy opp. Fra 6400 ISO må det mye etterbehandling til for å få vekk så mye kornstøy som mulig, og kompensere for fargestøyen.
Faktisk er bildekvaliteten så tett på D5300, at jeg mistenker at de bruker samme bildebrikke, for både bildedynamikken, fargedybden og støyegenskapene er nesten identiske. For deg som forbruker betyr det at du får klasseledende bildekvalitet i et kompakt format, men med overlegne autofokusegenskaper.
Konklusjon
Sony a6000 er et av de beste systemkameraene vi har testet under 10.000 kr. Med det nye autofokussystemet, høy skuddtakt, en glimrende søker og svært god brukervennlighet, er det få andre kameraer i denne klassen som kan måle seg med a6000. Utvalget av optikk er voksende, men ikke så omfangsrikt som hos Panasonic og Olympus, for ikke å snakke om Canon og Nikon. Men det finnes mye bra kvalitetsoptikk til a6000. En pekeskjerm er det eneste vi savner, på det som ellers er en innertier av et kamera.