System Audio fra Roskilde har den seneste tiden gjort seg bemerket med en rekke høyttalere med tydelige high-end-ambisjoner. Her snakker vi om Pandion-serien, hvor den dyreste modellen sniker seg opp til den smertefulle siden av 100 000 kroner per sett.
Tidligere har selskapet i mange årtier vært kjent for sine slanke, prisgunstige gulvhøyttalere, som er lette å plassere. Saxo 40 er en rendyrket representant for den tradisjonen. Det smale hvite kabinettet krever ikke ekstra hjelp for å bli plassert i stuen, og den er like beskjeden i dybden.
Saxo-serien er System Audios mest populære, og det er ikke rart. Vi har testet adskillige medlemmer av familien, fra den minste reol-/stativhøyttaler Saxo 1, som også finnes i en aktiv utgave, opp til de tårnhøye gulvmodellene Saxo 50 og Saxo 70. Den nye Saxo 40 plasserer seg som navnet antyder, mitt i serien, utstyrs- og prismessig.
Kabinettet rommer to 5″ bass-/mellomtoneenheter, plassert over hverandre og en 1″ domediskant øverst. Det er en oppskrift som vi har sett utallige ganger. Noe som ikke trenger å være galt, da den virker. En d’Appolito-konfigurasjon med bassene symmetrisk over og under diskanten kunne sannsynligvis gitt en bedre utstråling, men det ville også kreve et høyere og dermed mer dominerende kabinett. De større modellene i serien er utstyrt med henholdsvis tre og fire bass-/mellomtoneenheter.
Selve høyttalerenhetene virker tilforlatelige, og hele høyttaleren utstråler fornuftig håndverk. Kabinettet er ikke tungt og fylt med resonansdempende finurligheter som hos Q Acoustics, men det er imidlertid ganske solid til prisen. Saxo 40 er en klassisk, passiv høyttaler, men direktør Ole Witthøft fra System Audio bekrefter at det jobbes med en «aktivert» utgave.
På baksiden finner man (som nesten alltid) en bassrefleksport og et enkelt sett terminaler med plass til banankontakter og avisolerende ledningsender. Ingen biwiring. Men er man ute etter det, velger man sannsynligvis dyrere og mer luksuspregede høyttalere under alle omstendigheter. Som System Audio har for vane, må Saxo 40 plasseres forholdsvis tett på bakveggen og pekende rett ut i rommet (ingen «toe-in»).
System Audio anbefaler en forsterkereffekt på beskjedne 30 watt, noe som betyr at den skulle være forholdsvis lett å kjøre. Og følsomheten er med 89 dB i den rimelige enden av skalaen. Under testen ble den prøvd både med den muskelsvulmende NAD M32 på 150 W og den i teorien underdimensjonerte Nelson Pass Zen Variant 2 klasse A på knappe 10 W per kanal. Og det var ingen problemer med å drive den til rikelig med lydtrykk. Ingen av de to forsterkerne er imidlertid typiske partnere til Saxo 40, men ble brukt til å teste ut grensene for hva den kan klare. Høyttalerne oppførte seg imidlertid også glimrende med en mer passende partner som NAD 338.
Lyden av Saxo 40
Prisklassen i mente er forventningene lagt lavt. Den siste modellen vi testet fra Ola Witthøft & Co kostet omtrent fire ganger så mye, selv om den var langt mindre.
Førstehåndsinntrykket av Saxo 40 er at det her handler om en behagelig og ganske nøytral høyttaler som kan brukes til de fleste musikksjangre. En høyttaler som bare spiller musikk, men uten å gjøre unødvendig vesen av seg.
Bassgjengivelsen er ikke dårlig, men to femtommers basser i et lite kabinett klarer ikke å sette voldsom bevegelse i de nederste oktavene, så bassen mer høres enn føles. Nyanseringen er også hørt bedre. Det gjelder for eksempel på bassforløpet i James Blakes Limit to Your Love, hvor det er vanskelig å høre forskjell på de forskjellige tonene. Det betyr ikke at bunnen er dårlig. Til denne prisen gjør Saxo 40 det utmerket. Men det finnes kvalitetsnivåer hinsides dette. Faktisk er det mer trøkk i bassen på den mindre Pandion 5, som kun har en enkel femtommers enhet – men av mer edel herkomst.
I mellomtone- og diskantområdet er det ikke mye å utsette på gjengivelsen. Stemmer låter troverdig, enten det handler om dyp korsang på Philips Glass Koyaaanisquatsi, eller helt sped kvinnelig solosang på Scarlet Ribbons med Sinead O’Conner. Og følelsen av rom omkring og bak høyttalerne er likevel svært god til prisen. Vinduet inn til opptaksrommet er kanskje ikke fullt så renpusset som på de «fine» høyttalerne med større prislapp. Men man har helt klart fornemmelsen av hva som foregår der inne.
Et område hvor Saxo 40 også gjør det riktig bra, er i dynamisk evne. Selv om kremen ikke helt blåses av bløtkaken, er det rytme, drive og fottramp-faktor på Time Be Time med Jonas Hellborg og Ginger Baker.
Markedet for billige, innredningsvennlige gulvhøyttalere er godt fylt, så konkurransen er hard. Vi testet for eksempel et vell av dem i begynnelsen av 2017, og Saxo 40 møter blant annet konkurranse fra sin bare litt dyrere storebror. Og skal det for alvor være krefter i bunnen har man svenske XTZ Spirit 11, som til og med er litt billigere. Man kan også velge Dali Zensor 5 AX, som ligner av ytre, men hvor man for samme pris får både forsterker, DAC og trådløs tilkobling i tillegg.
Konklusjon
System Audio Saxo 40 er en fornuftig, vellydende og bunnsolid liten gulvhøyttaler, som ikke slår noen rekorder for verken dypbass, eksklusiv design eller skyhøy oppløsning. Som sine større og mindre Saxo-søsken gir den deg til gjengjeld helt utmerket allround-lyd, og er lett å finne plass til i stuen. Hvis du søker noe som er trinnet opp fra kompaktanlegg, ghettoblastere og multiromshøyttalere, vil den være et godt utgangspunkt for et «ekte» stereoanlegg. Konkurransen er imidlertid hard, og det er flere alternativer i samme prisklasse. Hva valget faller på, blir et spørsmål om lydfilosofi – og om man gjerne vil ha separate komponenter, eller ha alt samlet på ett sted.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser