Det er få som har holdt på med hjemmekinolyd så lenge som Klipsch. Deres første senterhøyttaler Heresy dateres helt tilbake til 1957! Det er derfor ingen overraskelse at den erkeamerikanske høyttalerprodusenten er blant de første til å hoppe på Atmos-toget.
Les også: Atmos Elevation: Snarvei til himmelen?
For å få best mulig funksjon ut av den ekstra høydekanalen, skrått innfelt på toppen av gulvhøyttaleren RP-280FA, har Klipsch utstyrt den med samme Tractrix horndiskant som på frontplaten, i tillegg til en 6,5-tommers mellomtonebass av keramikk og aluminium. For det andre er denne plassert skrått ned i toppen av høyttaleren, omringet av tykk, lydabsorberende skumgummi. Mesteparten av lyden som ville lekket direkte forover bort til lytteren absorberes dermed, slik at det meste av energien sendes direkte opp mot taket. Dette sammen med horndiskantens spredningskontrollerende egenskaper gjør at ørene nesten bare hører lyden som er reflektert via taket, og dermed gir inntrykket av at lyden faktisk kommer fra oven. Vi har prøvd å sende helt vanlig musikk i stereo kun gjennom Atmos-elementene på toppen – og det funker ganske bra.
Atmos-versjon av RP-280F
Vi har tidligere testet den gulvstående standardversjonen, RP-280, til jubel og fanfare. Forskjellen foruten Atmos-elementene er at kabinettet er gjort i ekte trefinér hvor den enklere versjonen har bekledd MDF. Ellers er de likt bestykket med to 8-tommers basser i aluminium og keramikk, og de har begge samme spesifikasjoner. Blant annet en følsomhet på hele 98 dB med én watt, som gjør at de trenger 10 ganger lavere forsterkerkraft enn de fleste andre høyttalere! Prisen er doblet på Atmos-versjonen, som kan synes temmelig stivt.
Den store (!) senterhøyttaleren RP-450CA er tilpasset fronthøyttalerne, ved at den benytter kabinett av ekte tre. Ønsker du å spare penger, er standardversjonen RP-450C noen tusenlapper billigere og bør likevel kunne gi omtrent like god lydkvalitet.
Surroundhøyttalerne er bipolare med vinklet frontplate og dobbelt sett høyttalerelementer. Disse plasseres over og direkte til siden for lytteposisjon.
Den 15 tommer store subwooferen er meget stor, og fortjener sitt eget kapittel. Det har den også fått, se vår gruppetest av subwoofere.
Virtuell Atmos på sitt beste
Man skjønner fort at Klipsch har løst utfordringene med frontintegrert Atmos på en ganske så vellykket måte. Det kan vanskelig gjøres bedre enn dette, for til tross for min umiddelbare skepsis til hele prinsippet, sitter jeg og hører at lyder kommer fra oven. Stemmen til Max alias Tom Hardy i åpningssekvensen av Mad Max: Fury Road på Blu-ray fyller rommet, mens stemmene fra hans indre demoner flyr rundt og over oss. Det samme med åpningsscenen på Mission: Impossible – Rogue Nation, som involverer Tom Cruise som prøver å komme seg om bord på et fly – i fart! Når flyet suser over hodet på oss, sitter man nesten og ser opp. Jeg sier nesten, for når vi kobler over til våre takmonterte MartinLogan SLM vokser den store boblen av lyd seg enda større, og man sitter og kan i mye større grad lokalisere hvor alle lydene faktisk kommer fra. Atmos Elevation kan med andre ord ikke helt erstatte ekte saker.
Lyden ellers
At lydkvaliteten ellers er i en ganske annen liga enn til den rimeligere Pioneer 73A-serien er ikke overraskende. Men der hvor Pioneer skuffer selv i forhold til billigere saker, kan Klipsch i stor grad forsvare prisen. Pioneer-receiveren SC-LX89 som driver det hele må gjøre mye mindre EQ-korreksjon, da høyttalerne i seg selv maler opp et stort og massivt lydbilde, hvor nyansene i tonene skildres ganske så bra. Og den gigantiske senterhøyttaleren gjengir dialoger og sangstemmer med en fylde og en størrelse som løfter opplevelsen. Den fysiske veggen av lyd kan riktignok bli i meste laget for ømfintlige ører som helst vil lytte til et par stativhøyttalere drevet av en liten rørforsterker. Der hvor noen høyttalere gir en lyst til å åpne en vinflaske, får man her nærmest lyst til å starte opp brenneapparatet! Men lyden er velbalansert, og Klipsch evner faktisk å spille lavt også, selv med musikk i stereo.
Subwooferen er helt drøy. Den dundrer til, med mørbankende slag. Og den går meget dypt! Den har litt portstøy når tonene blir for dype, og den er ikke den strammeste og mest definerte vi har hørt – spesielt ikke på musikk i stereo. Skru den litt ned, og den blander seg fint. Men på actionfilm vil vi helt klart guffe rett opp til 11!
Konklusjon
Ved å lydisolere kabinettet rundt Atmos-elementene tvinger Klipsch lyden opp i taket, slik at man faktisk føler at lyden kommer ovenfra. RP-280FA gir dermed en mer overbevisende Atmos-følelse enn vi hadde trodd fra dette prinsippet, som faktisk kan være et alternativ for folk som vil oppleve tredimensjonal lyd i høyden, men plent nekter å installere høyttalere i taket. Vær imidlertid klar over at du går glipp av den helt ekte varen, som takmonterte høyttalere gir.
Klipsch-systemet byr ellers på ganske så ekstreme film- og musikkopplevelser, med et lydtrykk som få andre kan stille opp mot. Senterhøyttaleren er enormt fet og subwooferen likeså, og systemet kan også spille lavt uten problemer.
Men du betaler for moroa, for du kan kjøpe de gulvstående RP-280F uten Atmos og senterhøyttaleren RP-450CA og dermed spare 16.500 kroner. Det gir deg råd t
il å kjøpe noen skikkelige takhøyttalere for enda bedre lyd, og samtidig ha masse penger til overs til å hamstre filmer og plater!
Også i denne testen:
Pioneer S-FS73A 5.1
Vil gi lyd i høyden
Disse høyttalerne forsøker å gi lyd i høyden med innebygde Atmos-kanaler. Det er ikke optimalt, og lyden generelt burde vært bedre.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser