Det er mange som drømmer om en superlekker 4K-projektor i hjemmekinoen, men prisen kan være hard å svelge – selv for hardbarka entusiaster med eget kinobudsjett!
4K-oppløsning i hjemmekinoen kommer likevel ikke av seg selv; det krever større bildebrikker, bedre optikk, sterkere lampe og kjøling for å fungere optimalt. Derfor er det gitt at teknikken må koste litt, og ennå har ingen produsent greid å knekke koden ved å lage en billig 4K-projektor. Selv ikke Sony, som kan påstås å ha kommet lengst med teknikken.
Nå er det heldigvis slik at det ikke bare oppløsningen som teller når det kommer til bildekvalitet. Kontrast, svartnivå, lysstyrke og fargegjengivelse er faktisk minst like viktig – også når vi snakker om meterstore projektorbilder.
Det er her Sony VPL-HW65ES kommer inn i bildet. Dette er i følge produsenten en nedskalert versjon av 4K-projektorene, hvor de har skiftet ut bildebrikker og optikk, men angivelig har beholdt mye av kvaliteten fra 4K-modellene. Dermed er det lov å håpe at noe av bildemagien er i behold selv om oppløsningen er lavere!
VPL-HW65ES
Dette er Sonys for tiden beste Full HD projektor, basert på Sonys egen SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) teknikk. I motsetning til tradisjonelle LCD-projektorer der en bildebrikke gjennomlyses, monterer Sony sine bildebrikker ovenpå et speil, hvor lyset fra lampen reflekteres via disse brikkene og gjennom projektorlinsen. De nyeste SXRD-baserte projektorene bruker tre bildebrikker, en for hver av primærfargene rød, grønn og blå – noe som muliggjør svært god fargegjengivelse.
HW65 slekter tydelig på tidligere Full HD modeller som HW40 og HW55, to projektorer vi har vært godt fornøyd med i tidligere tester. Det som er nytt er først og fremst en lampe med høyere lysstyrke (1.800 lumen mot 1700 på HW55) og lengre oppgitt levetid (6.000 timer).
Brukervennlighet og finesser
Sony gjør et poeng ut av at VPL-HW65ES på mange måter skal være en fullverdig «high-end» modell, bare med Full HD i stedet for 4K. Mange av kretsløsningene skal være hentet fra de dyrere 4K-modellene. Projektoren har blant annet fått et nytt kontrollgrensesnitt som gjør at den (foruten fjernkontrollen) kan styres over nettverk, RS-232C eller infrarødt. For den som er opptatt av 3D kan det være kjekt å vite at den nå har innebygd RF-sender for 3D-briller.
Det man ikke får, og kanskje vil savne på en projektor i denne prisklassen, er automatisk optikk. VPL-HW65ES har i motsetning til 4K modellene bare manuell linsejustering (zoom, fokus, vertikal/horisontal posisjon), noe som er litt skuffende. Sonys kontroller er ikke de mest presise vi har vært borti. Merk at dette først og fremst er viktig under første gangs oppsett – etter dette vil det være lite behov for å røre ved linsejusteringen.
Bildekvalitet
Ferdig oppmontert har Sony et veldig imponerende, lyssterkt bilde. Hvitt er blendende hvitt, så sterkt at vi nesten tror vi har med en proff dataprojektor å gjøre! Den ekstra lysstyrken vil helt klart være et fortrinn om man ønsker å bruke projektoren i en stuesituasjon, hvor man ikke har fullstendig kontroll på lyset. Man behøver ikke nødvendigvis ha en fullstendig bekmørk kinohule for å få en god bildeopplevelse med brukbar kontrast. Sony er imidlertid kjapt ute med å påpeke at projektoren er optimalisert for hjemmekinobruk, så jo mørkere rommet er, jo bedre vil kontrasten bli.
Som sagt sier bildet «pang» rett ut av esken, men vi synes også Sony er litt ivrige etter å vise frem alt den kan. Førsteinntrykket er at bildene er utrolig skarpe, dynamiske og livaktige, med en rå tilstedeværelse på grunn av den sterke kontrasten. Fargegjengivelsen er også utrolig nyansert. Men alt er ikke bare fryd og gammen: Noen av filmscenene føles som de mangler dybde. De virker litt harde i kontrasten, og den nevnte skarpheten kan virke litt overdreven. Matthew McConaghey rekker riktignok å bli 120 år i løpet av reisen gjennom verdensrommet, men ansiktet hans får i overkant grove trekk! Svartnivået er også bra, men «svarteste svart» er likevel litt lysere enn den mørke kinoduken ved siden av. Kort fortalt mangler noen av storfilm-favorittene den rette «kinofølelsen», uten at vi helt greier å sette fingeren på hvorfor, innledningsvis.
Synderen viser seg å være innstillingene projektoren kommer med fra fabrikk, og ikke minst den omfattende bildebehandlingen Sony har utstyrt den med. Vi slo fast ganske umiddelbart at det var nødvendig å ta en kikk på innstillingene for å sjekke hva HW65ES er god for.
Etter kalibrering er det ingen tvil om at Sony-projektoren leverer et flott bilde som helt klart ligger et solid steg over de beste mellomklasse-projektorene. Den sjenerøse lysstyrken gjør også at Sony har null problemer med å fylle vårt 140 tommer store lerret med et kontrastrikt bilde. Man merker det spesielt i veldig lyse scener, som snøsekvensene i Inception, at projektoren har veldig mye å gå på i bildedynamikk. Vi noterer oss i tillegg at projektoren har behagelig lav viftestøy, selv på høy lampestyrke.
Rosinen i bildepølsa er Sonys patenterte Reality Creation bildebehandling, som analyserer bildet, fremhever detaljer og forsterker konturer. Dette er en funksjon vi kjenner godt fra Sonys 4K-projektorer, men den må sies å fungere utrolig bra i Full HD modus også! Brukt med måte, gir den en slags ”4K light” effekt som bare må oppleves.
Nærmeste konkurrent vil være (nå utgåtte) JVC DLA-X500. Den koster riktignok 10-20% mer enn Sony, men byr til gjengjeld på motorisert optikk og minneinnstillinger. JVC-projektoren kan ikke matche Sony på lysstyrke, men har til gjengjeld et overlegent svartnivå. Det er også verdt å merke seg at oppfølgeren fra JVC, DLA-X5000, vil koste vesentlig mer penger.
Kalibrering av HW65ES
Sony-projektoren har et arsenal fullt av bildeprosessering som hele tiden jobber for å optimalisere bildet, og nesten alle kontroller er skrudd til maks! Da kan det lett bli for mye av det gode: De storslåtte scenene i filmer som Interstellar ser uvant flate og harde ut, og kinomagien uteblir. Heldigvis går det meste av dette an å rette opp med noen enkle og raske grunninnstillinger, når vi tar projektorens Film-modus som utgangspunkt.
HW65ES ser ut til å være optimalisert for litt lysere omgivelser, og kanskje et litt mer allsidig bruksområde enn vårt mørklagte kinorom, der kun 100% korrekt filmvisning står på plakaten. Det første vi gjorde var å velge en mer riktig gamma-innstilling (2,2) tilpasset mørke omgivelser. Allerede da ser bildet langt mer korrekt ut i gråtoneskalaen.
Neste steg var å redusere kontrasten et par hakk, fra 100 til 98. Det gir mindre risiko for å miste detaljer i hvitt. Videre var det nødvendig å slå av eller redusere noen av projektorens kontrast- og skarphetsforbedrende funksjoner.
Reality Creation er en skarphetsforbedring som fungerer bra så lenge den brukes med måte. HW65ES har fått en revidert versjon, der det er mulig å justere virkningsgraden mer nøyaktig til den bare utgjør en subtil, forsiktig forbedring. Sony har også forbedret sin CMS fargekalibrering med en minnefunksjon, slik at man nå kan lagre individuelle innstillinger for hver enkelt bildemodus.
Sony-projektoren har generelt meget gode fargeinnstillinger ut av esken. Fargerommet sitter generelt veldig bra på Sonys SXRD projektorer. Vi målte avviket i farger til 5,3 før kalibrering, og etter en kjapp runde med vår Klein K-10 måler og CalMAN software endte vi med et fargeavvik på rundt 1,3, som er et topp resultat (Alt under 3 i avvik er høyst akseptabelt). Resultatet i praksis er også enkelt å se, ved at spesielt hudtoner ser mer naturlige og mindre rødlige ut. Med relativt enkle midler har vi tatt bildekvaliteten fra helt ok til aldeles utmerket!
Konklusjon
Etter gode erfaringer med tidligere Full HD modeller fra Sony, hadde vi relativt høye forventninger til HW65ES. De blir også langt på vei innfridd: Selv om vi ikke snakker om noen revolusjon mot forgjengerne, har Sony lykkes med å forbedre bildekvaliteten på flere punkter, først og fremst på lysstyrke, men også bildeskarphet og kontrast.
Likevel hadde nok flere av oss gjerne sett at Sony «tok den helt ut», med optikk og linsejustering som er en ekte toppklasse projektor verdig. Vi savner litt av premium-følelsen som forventes av en projektor til 30.000 kroner. Men vi legger også til dagens valutakurser spiller inn på prisen. En projektor med enda bedre bilde enn dette, kan fort vise seg å bli veldig dyr!
Lampe og levetid på projektorer
Det sitter sikkert mange der ute som overveier å erstatte eller supplere flatskjermen med en projektor for å oppnå full kinofølelse hjemme i stua. Ikke så rart, da en projektor koster langt mindre per tomme enn de største TV-ene! I den forbindelse er det verdt å huske på at en projektor har høyere driftskostnader og bruksslitasje enn en TV gjerne har.
Det er flere ting som påvirker levetiden til en projektor: Det kan dreie seg om antall driftstimer før lampen må byttes, men også hvor stabilt og hvor lenge projektoren bevarer de fastsatte bildeparametrene. Det er ikke uvanlig at lysstyrke, farger, kontrast eller svartnivå forverres over tid, og må kompenseres for ved å kalibrere/justere inn projektoren på nytt.
Varme er en vanlig årsak til slitasje på projektorer, der feil bruk i verste fall kan medføre at vitale komponenter smelter og ødelegges. For å sikre lang levetid på projektoren (uansett type), anbefaler vi å ta hensyn i monteringsfasen, slik at projektoren får tilstrekkelig med luftsirkulasjon, samt å ikke kjøre høyere lysstyrke enn nødvendig. En god kalibrering er også med på å sette de riktige grunninnstillingene og holde projektorens parametre ved like.