TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony VPL-HW40ES

Prisgunstig superprojektor

Sony VPL-HW40ES gir det hittil beste bildet vi har opplevd under 20.000 kroner!

Av / 15.10.14 - 06:00
Sony VPL-HW40ES

Lyd & Bilde mener

  • Sony-projektoren leverer pangsterk lysstyrke og kontrast, kombinert med en meget nøytral og naturlig fargegjengivelse – og det rett opp av esken! Koster du på deg en profesjonell kalibrering i tillegg, oppnår du en bildekvalitet som er helt ypperlig for denne prisklassen.
  • Svartnivået er ikke helt på nivå med storebroren HW55, og noen brukere vil savne flere og bedre innstillingsmuligheter.

Hvorfor kjøper man en projektor? Hvorfor nøyer man seg ikke med en TV? Først og fremst på grunn av det store formatet. Men skal man ha en god opplevelse, stilles de samme kravene som til en TV: God skarphet, evne til å gjengi bilde i bevegelse, fargegjengivelsen, og kontrasten og dybden i bildet.

For deg som vil ha et bilde som fyller synsranden, er projektor veien å gå. Selv om prisene på store TV-skjermer er på vei ned, kan ingenting konkurrere med en projektor når det gjelder bildeareal per krone. Ikke bare det, bildekvaliteten på årets nye projektorer er blitt oppsiktsvekkende god!

Sony har hatt en høy stjerne på projektorhimmelen den siste tiden, og har gjort seg spesielt bemerket med sine 4K-projektorer. Disse gir en helt ekstrem bildekvalitet, men foreløpig til ganske ekstreme priser. Samtidig har Sony en lang tradisjon for gode projektorer i mer fornuftige prisklasser. I vår forrige projektor-shootout stakk HW55ES (24.999 kr) av med seieren foran konkurrenter som Epson og Optoma. Nå er Sony ute med en ny budsjett-projektor som henter mye teknikk fra nettopp denne modellen.

VPL-HW40ES
HW40ES er bygget over samme lest som HW55ES, og det er flere likheter enn forskjeller mellom de to projektorene: Lampe, optikk og teknikk er den samme som sitter i storebroren, med et unntak, HW40ES mangler dynamisk iris, en automatisk lukkermekanisme som justerer lysutslippet (og derfor også kontrast/svartnivå) i samsvar med bildeinnholdet. Derfor kan vi ikke forvente at den vil oppnå det samme svartnivået og dybden i mørke scener.

HW40ES er en såkalt 3-chip LCoS projektor. I motsetning til en standard LCD-projektor hvor et panel gjennomlyses, har Sony-projektoren tre individuelle silisiumbrikker (en for hver av primærfargene rød, grønn og blå) hvor lyset reflekteres via disse brikkene gjennom et speilarrangement før det projiseres ut på lerretet. Teknikken gir en rekke fordeler både når det kommer til lysstyrke, kontrast og ikke minst fargebalanse. En lignende teknikk brukes av JVC i deres D-ILA projektorer, med noen egne løsninger.

Annonse

SONYVPLHW40ESBK_1

Brukervennlighet og finesser
Sony-projektoren har et enkelt og oversiktlig menysystem, og fjernkontrollen har selvfølgelig bakbelyste knapper. Dette er en fin ”plug and play” projektor som er enkel å sette opp. Sammenlignet med TV-ene fra samme produsent, må man riktignok dykke litt dypere ned i menyene for å finne de innstillingene man er ute etter. Alt er imidlertid lett å bli fortrolig med.

Av bildemessige finesser kommer projektoren med et par kjente Sony-patenter, fortrinnsvis bildeforbedringskretsen Reality Creation som øker bildeskarphet og detaljer, og Motionflow interpolering som setter inn halvbilder og gir jevnere bevegelse uten hakking. Begge funksjoner er justerbare i hvilken grad de påvirker bildet, og bør i likhet med andre godsaker, nytes med forsiktighet. I bruk opplevde vi Sony-projektoren som relativt støysvak, selv når lampestyrken er satt til ”High” (og derfor trenger ekstra kjøling).

Der vi merker Sony har spart litt for å presse prisen, er på den optiske/mekaniske delen. Der dyrere projektorer som JVC DLA-X500 kan skilte med elektronisk styring av zoom og fokus og høyde, må HW40ES nøye seg med manuelle kontroller. Ikke noe stort savn for de som bare skal stille inn projektoren en gang, men de mer avanserte brukerne vil helt klart savne muligheten til å kunne lagre forskjellige oppsett. Når det er sagt, fungerer de manuelle innstillingene helt fint, selv om vi kunne ønsket oss et litt tydeligere ”knepp” som fortalte når linsa var helt sentrert.

sony_vpl_hw40es_back_web

Bildekvalitet
Vi startet seansen med projektoren rett opp fra esken, og allerede fra vi slår den på første gang, imponerer Sony-projektoren med sin gode lysstyrke. Jo da, her er tilstrekkelig ”punsj” til å fylle vårt 3,3 meter brede rammelerret, med et bilde som bugner av kontrast og liv!  Nå er kinorommet vårt riktignok mørklagt, men det er ikke snakk om en bekmørk ”bat cave”. HW40ES vil med lampen satt til ”High” gi utmerket lysstyrke i normale oppholdsrom med dempet belysning, mens de med dedikerte, mørklagte kinorom ofte kan nøye seg med ”Low” innstillingen og oppnå lengre levetid på lampen.

Som forventet er ikke svartnivået helt i samme klasse som storebroren HW55ES. Mørke filmer som Prometheus og Hobbiten hvor store deler av handlingen foregår i mørke omgivelser, mister unektelig litt av dybdefølelsen på grunn av dette. Når det er sagt, skal man huske at et optimalt svartnivå også krever mye av omgivelsene. I et vanlig oppholdsrom vil forskjellen mellom 40 og 55-modellen blir betydelig mindre, fordi tak, gulv og vegger reflekterer en del lys på lerretet, og begrenser svartnivået.

Sonys bildeforbedringskrets Reality Creation gir utvilsomt en skarpere bildeopplevelse, men ved for høy innstilling kan den også føre til økt forvrengning i bildet. Vi anbefaler derfor å la den være aktiv, men sette Resolution-innstillingen til minimum. Det samme gjelder bevegelseskompenseringen Motionflow, som fungerer best når den settes lavt.

Ved siden av god lysstyrke og godkjent svartnivå, finner vi også at HW40ES leverer en meget nøytral fargegjengivelse opp av esken. Så lenge man velger Cinema bildemodus får man et meget korrekt bilde, uten plagsomme fargestikk. Det er likevel tydelig på våre referanseklipp at fargebalansen heller litt mot den varme siden av nøytralt, og at de mørke grottene våre helter ferdes i, derfor virker litt mer gyllenbrune enn normalt. Men det lar seg fint løse med en grundig kalibrering!

Hvorfor kalibrering?
Kalibreringsjobben består av å finjustere lysstyrke, kontrast og fargebalanse etter den såkalte D65-standarden for film. En projektor er normalt bare grovkalibrert når den ruller av samlebåndet, og en finjustering av fargene er nødvendig for å treffe 100% i akkurat ditt rom, og på ditt lerret. Fargekalibrering er en disiplin som tas meget seriøst i filmbransjen. Hele veien fra produksjonsstudioet til offentlige kinoer og visningssteder legges det ned store ressurser for å forsikre seg om at den kuløren regissøren ser i studio, er den samme som ses av publikum ute i kinosalene. Fargenyanser er et viktig virkemiddel i all underholdning (se for eksempel bare på forskjellene mellom CSI Miami og New York), som man også bør ta på alvor i hjemmekinosammenheng.

Til å bistå oss med dette, vendte vi oss som vanlig til vår faste projektorspesialist og kalibreringsguru Gorm Sørensen (ProCal).

Kalibrering1

Kalibrering av HW40ES
HW40ES er en lyssterk projektor, men den er ikke alene om å kunne pumpe ut masse lys. Det finnes en rekke projektorer der ute som skryter av høy lysstyrke, men mange av disse faller dessverre igjennom når de kalibreres for filmbruk. Heldigvis kan vi konstatere at Sony HW40ES (i likhet med HW55ES) beholder den gode lysstyrken også etter at fargene er korrekt kalibrert.

HW40ES er akkurat som HW55ES utstyrt med CMS fargekalibrering, som i utgangspunktet gir oss full adgang til å justere primærfargene R/G/B hver for seg. Sony har imidlertid lagt et hinder i veien på HW40ES, ved at innstillingen for fargetemperatur er låst til forhåndsinnstilte fabrikkminner.

Som et plaster på såret gir Sony oss i stedet en ”custom” innstilling, men denne starter på altfor høye 9300 Kelvin, og resulterer i en altfor blålig gråtoneskala. Den lar seg verken fin- eller grovjustere i nærheten av dit vi ønsker (6500 Kelvin), og blir derfor ubrukelig til film. Vi mistenker at Sony har fjernet denne muligheten på HW40 for å kunne ”selge opp” til HW55, men siden begge modeller har full fargekalibrering, virker det hele litt pussig.

For å få fargebalansen dit vi ville, måtte vi derfor ty til noen ”dirty tricks” ved å gå inn i projektorens servicemeny. Her kan vi finjustere gråtoneskalaen, med fabrikkinnstillingen 6500K som utgangspunkt.

Skjermbilde 2014-08-25 kl. 12.58.35

Før kalibrering
Målingene før kalibrering viser at HW40ES er meget bra innjustert fra fabrikk. Gammakurven (en korreksjon for måten øynene våre oppfatter video) er riktignok tilpasset et lyst rom, og gir derfor altfor mye lys i mørke områder. I tillegg viser målingene at Sony-projektoren mangler litt intensitet i rødt. Likevel må måleresultatene sies å være klart godkjente, da de selv før kalibrering er innenfor ISF (Image Science Foundation) sine krav.

Under selve kalibreringen satte vi gamma til 2.2, valgte fargerommet BT709 og reduserte kontrast og fargemetning noe, før vi gikk løs på primærfargene. Siden rødt ligger noe lavt, er den beste måten å kompensere for dette ved å redusere grønt og blått i servicemenyen. Etter dette oppnådde vi et gjennomsnittlig delta-avvik på 0,7, noe som er meget bra og vel innenfor kravene til ISF (Delta 3). Konklusjonen må bli at HW40ES er en projektor som lar seg kalibrere til perfeksjon!

VPL-HW40ES_S_34

Konklusjon
Sony VPL-HW40ES scorer meget bra på de fleste områder. Skarphet, kontrast og lysstyrke er klasseledende, og i motsetning til mange konkurrenter bevarer den også samme lysstyrke etter kalibrering. Alt dette gjør HW40ES til en pålitelig allround-projektor. Nærmeste utfordrer er faktisk Sonys egen HW55ES, som takket være dynamisk iris leverer enda litt bedre kontrast og svartnivå. Men du bør også ha et bra lerret og dedikert mørklagt rom for å dra nytte av disse fordelene. Dette gjør lillebror HW40ES til et meget godt kjøp for de prisbevisste hjemmekino-eierne!

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg