Det er ingen tvil om at ekte surroundlyd gir mer innlevelse på film og TV. Men det holder ikke med et alt-i-ett-anlegg av plast. Du trenger en separat forsterker for å få frem både kraften og det subtile i lydbildet. En surroundreceiver er hjertet i hjemmekinoen. Det er denne som skal pumpe ut lyden fra høyttalerne, så legg litt penger i den, og det betaler seg tilbake i form av ren og skjær opplevelse!
De beste receiverne til 5-6.000 kroner gjengir det voldsomme lydsporet på filmer som ”Interstellar” i all sin pomp og prakt. Klare dialoger, en filmmusikk som brer seg rundt oss, og et godt grep om dynamiske forskjeller. Fra de buldrende rakettmotorene på romskipet der det lander på en oversvømt planet med drønnende tidevannsbølger høye som fjell, til den totale stillhet ute i verdensrommet. Du flytter rett og slett kinoen hjem!
Går du videre opp i pris får du enda mer kraft og kontroll i tillegg til flere av de viktige detaljene, men uten å sammenligne direkte vil du neppe savne noe.
Om Dolby Atmos og DTS:X
Blant nyhetene for moderne receivere er støtte for 3D-lydformater som Dolby Atmos, DTS:X og Auro 3D. Disse gjengir lyd også i høyden, hvor ekstra høyttalere i taket kreves for fullt utbytte av formatene. Det er veldig kult, men dessverre er det hittil svært få Blu-ray-utgivelser med 3D-lyd. Derfor er det etter undertegnedes mening viktigere at receiveren har god lyd, enn at den på død og liv dekoder disse formatene. I denne prisklassen får du dessuten bare to Atmos-kanaler i stedet for fire, som er optimalt, og da på bekostning av ekstra bakkanaler. Med andre ord, du kan velge mellom et 5.1-oppsett med Atmos-høyttalere i tillegg, eller et 7.1-oppsett uten Atmos.
Er Dolby Atmos likevel viktig for deg, så er det Denon, Pioneer og Onkyo du skal se nærmere på.
Strømming
Men en surroundreceiver i dag gjør mer enn filmlyd. Den er motoren i hjemmeunderholdningssenteret, hvilket betyr at den også må kunne svelge unna de musikkformatene du kaster på den. Enten du vil spille musikk trådløst fra mobilen eller fra en nettverks-PC, er det viktig at receiveren ikke blir bremseklossen i systemet. Derfor har de fleste receivere i dag trådløs nettverkstilkobling, og kan spille musikk på flere måter. Det være seg AirPlay, Bluetooth, DLNA (litt mer avansert, men kompatibelt med alle datamaskiner), og til og med internettradio. Noen kan også spille av høyoppløste musikkformater, og slik som dagens vinylsalg har tatt seg opp, er det fint at enkelte dessuten har platespillerinngang (Onkyo og Yamaha).
4K Ultra HD
Når det gjelder videosignaler, har 4K Ultra HD lenge vært markedsført. Det har vært ganske stor forvirring rundt dette, fordi produsentene helt siden 2012 har hevdet støtte for 4K Ultra HD-oppløsning. Men den gangen med maksimalt 30 bilder i sekundet, som i og for seg ikke er så farlig (bortsett fra for videospill, som trenger minst 50). Problemet er at Ultra HD-videoformatet først nå har blitt standardisert. Selv om tre år gamle receiverne kan sende videre superhøyoppløst video fra et hjemmevideokamera, så er de dessverre ikke kompatible med 4K Blu-ray-formatet, som forventes å være rett rundt hjørnet.
Det er de derimot nå. Alle receiverne i denne testen har nemlig HDCP 2.2, som er et krav for å overføre Ultra HD-video fra Hollywood via HDMI. I tillegg støtter de video med inntil 60 bilder i sekundet, og med full 12-bit fargedybde (4:4:4). Dette er likevel ikke nødvendigvis et viktig salgspoeng, hvis de første 4K Blu-ray-spillerne kommer med dobbel HDMI-utgang. Da trekker du enkelt og greit en kabel til TV-en for bilde, og en annen til receiveren for lyd, dersom denne ikke er kompatibel med videosignalet.
Slik testet vi
Receiverne har vært testet sammen med Electrocompaniet EMP 2 Blu-ray-spiller, og tilkoblet vårt 7.1 Procella THX høyttalersystem. Høyttalerne er meget kostbare, rundt 150.000 kroner til sammen, men de er ingen vanskelig last og skiller godt mellom ulike forsterkere. I stereo har vi for anledningen brukt Vienna Beethoven Concert Grand SE, for å skille klinten fra hveten. Heller ikke disse er vanskelig å få til å låte bra, og de går både dypt i bassen og avslører detaljene i lydbildet, som er viktig når man virkelig skal høre hva som foregår i en forsterker.
Receiverne har fått kjøre sitt automatiske høyttaleroppsett med romkorreksjon. Hvis nødvendig har vi gått inn i etterkant og justert litt på avstander og lydnivå for å få det helt symmetrisk, men vi har latt receiverne få sette klangbalansen (EQ).
For å kunne direkte sammenligne, har vi ikke denne gangen testet med Dolby Atmos, siden ikke alle hadde dette. I stedet har vi benyttet et rent 7.1 oppsett etter THX-spesifikasjoner.
Musikkavspilling har skjedd med Tidal HiFi på iPhone 6 Plus via AirPlay, og der hvor produktene har egen strømmeapp, for eksempel for multirombruk, har vi også prøvd denne. Musikkutvalget har vært assortert. Til film har vi brukt ”Interstellar” på Blu-ray.
Alle receiverne har vært oppdatert med nyeste programvare før testing, og vi har brukt siste oppdaterte app for fjernstyring med iPhone.
Pioneer VSX-930
Distinkt kraft
Receiveren fra Pioneer låter klokkeklart, og med nok kraft til å utfordre de tøffeste.
Yamaha RX-V779
Best i klassen
Med rå basskontroll og i det hele tatt skyhøy underholdningsfaktor setter Yamaha bakkerekord - med telemarknedslag.
Onkyo TX-NR646
Overbevisende
Onkyos receiver låter glimrende både på film og musikk. Den mangler bare det siste lille på brukervennlighet.
Sony STR-DN1060
Nesten i mål
Sony-receiveren har bra med funksjoner, låter tøft og har trådløs multiromfunksjon. Men den er ikke uten lyter.
Denon AVR-X2200W
Brukervennlig og potent
Denon har skjønt dette med oversiktlige og smakfulle skjermmenyer. Denne receiveren er en fryd å bruke, og låter ganske skapelig.