TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 Delta her!

: Pure Highway 400

DAB-radio i bilen

Hvis bilen din ikke har DAB-radio, trenger du en adapter. Da kan du godt velge Pure-adapteren, som er blant de beste.

Av / 09.10.16 - 06:00
Pure Highway 400

Lyd & Bilde mener

  • Meget god lyd, enkel betjening, Bluetooth-strømming og appkontroll.
  • Installasjonen kan virke krevende, knappene er små, og prisen i høyeste laget.

Du har kanskje fått meg deg debatten om slukking av FM. I 2017 må vi gradvis over til det nye digitale bakkenettet for radio, kort og greit kalt DAB. Eller DAB+, bare for å øke forvirringen enda mer.

For i Norge har man besluttet å fase ut det gamle FM-nettet for radio, og erstatte det med digitalradio. For deg og meg betyr det at vi må ha en DAB+ radio, eller nettradio tilgjengelig for å høre radio. Du kan også bruke radioapp på telefonen, eller radiokanalene på kabel-TV-mottakeren, men du vil ikke kunne høre FM-radio.

Unntaket er noen nærradiostasjoner, som har konsesjon til å sende på FM frem til 2022.

Mange har allerede byttet ut den gamle radioen hjemme, men en moderne radio som har både FM, DAB+ og kanskje nettradio, og er sikret radiolytting også når FM-senderne gradvis slukkes i 2017.

Først ut er Nordland fylke, som slukker FM 11. januar, deretter slukkes det fylkesvis til de siste senderne slås av 13. desember.

Annonse
Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)
Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)

Få biler med DAB

I følge en undersøkelse gjort av TNS Gallup, finnes det drøyt 2,3 millioner DAB-radioer i norske hjem. Hvor mange av dem som er DAB+ vites ikke, og dét er viktig, fordi det er bare DAB+ og ikke DAB uten pluss, som kommer til å virke i 2017.

Med andre ord, har du en FM-radio med den eldre generasjonen DAB, blir den stille neste år. Da trenger du nettradio, eller en radio med DAB+.

Verre er det for bilparken i Norge, hvor de færreste har tilgang på DAB+ radio. De ferskeste tallene vi fant, var 575.000 biler med DAB-radio. Sammenlignet med 3 millioner person- og varebiler, er det et lavt tall.

For å få DAB i bilen, trenger man en radioadapter med DAB+ mottak. Det er ikke bare enkelt å få til.

Knappene lyser i mørket.
Knappene lyser i mørket.

Installasjon

I motsetning til en DAB-radio man setter på kjøkkenbenken, krever en biladapter med DAB installasjon. Man skal finne en hensiktsmessig og sikker plass for mottakeren, antennen, og ha tilgang til strøm i bilen. Som regel et 12V-uttak, med en 12V USB-adapter. Hvis bilen allerede har et USB-uttak, kan man bruke det, men uansett hva slags tilkoblingsmuligheter man har, må man strekke en antenne rundt frontruten for i det hele tatt å få inn signaler.

DAB-pionerene Pure har drevet med digitalradio lengre enn de fleste, og er kjent for sine brukervennlige og vellydende radioer. Deres nye Highway-serie festes på dashbordet i bilen med tape, og så får man tilgang til alle radiostasjonene på DAB+, og du kan i tillegg strømme musikk fra mobilen med Bluetooth. For eksempel fra Spotify.

Highway 400 som denne kalles, består av to hoveddeler. En mottaker som festes i et hjørne av frontruten, en antenne som festes i mottakeren, og en trådløs og batteridrevet styringsenhet. Som altså skal stå innen rekkevidde på dashbordet, eller i midtkonsollen. Den er enkel å feste, men er man ikke komfortabel med å installere og trekke ledninger i bilen, kan man få utsalgstedet til å stå for installasjonen.

Antennen er en tynn folie som helst ikke skal bøyes for mye på. Mottakeren har en lang ledning som skal strekkes til en USB-kontakt eller adapter med 12V – og en 3,5 mm minijack plugg skal inn i en ledig AUX-inngang i bilens anlegg. Da har man strøm, lydtilkobling og mottak.

Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)
Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)

Å bruke

Alternativt kan man strømme DAB til FM-radioen i bilen hvis man ikke har en AUX-inngang. Praktisk, men ikke like vellydende som en tilkoblet ledning. Den dyrere Highway 600 er forresten lik 400-modellen, men gir deg i tillegg håndfri tilgang til mobilen.

Hver gang du slår på tenningen, starter antennen tilkobling til styreenheten, eller fjernkontrollen om du vil. Det tar noen sekunder før du får lyd, men da er lydkvaliteten klokkeklar og dynamisk. Med fin klangfylde og godt med bass. Hvor godt det blir avhenger selvsagt av anlegget og høyttalerne i bilen, men så lenge antennen er tilsluttet AUX-inngangen, er lydkvaliteten faktisk bedre enn fra FM-radio.

Det finnes ikke sus. Så lenge antennen har dekning, har du lyd. Også i de tunellene som har fått DAB-sendere. I 2017 får de fleste tuneller DAB-sendere, og enkelte huller i dekningen skal fylles med sendere, så dekningen skal bli enda bedre ut over neste år.

Skjermen og styreenheten slukker etter bruk, men du behøver bare å trykke på en knapp, eller innstillingshjulet, for å få umiddelbar tilgang til radio eller innstillingene. Tilkobling til telefonen via Bluetooth, er såre enkel, og da kan du strømme musikk over anlegget akkurat som du gjør hjemme.

Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.
Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.

Stemmestyring

Har du en tilkoblet iPhone, kan du snakke til Siri og få svarene opplest over anlegget. Du kan også merke favorittlåter du hører på radio ved å trykke inn Go-knappen, og legge dem til i spillelisten din på Spotify. Denne tjenesten er gratis det første året.

Pure-adapterens eneste hinder, er at den krever et praktisk håndlag for en hensiktsmessig installasjon av antennen i bilen. Hvis man må under taktrekket for å jorde antennen (relativt enkelt i de fleste biler), og ta av deksler og beskyttelser for å få plass til ledninger, blir det en jobb mange kan vegre seg for å gjøre.

 

Godt valg

Men enten man fikser jobben selv, eller får hjelp av andre, venter et radiotilbud du ikke får på FM-radio. Ikke bare det, lyden er i mange tilfeller bedre enn på FM. Og bortsett fra at knappene kan virke i minste laget, er den daglige betjeningen aldri i veien for brukervennligheten til Pure Highway 400. Som fremstår som en av de beste biladapterne med DAB+ radio.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikkglede

Her får du mye for pengene

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Lyd & Bilde