Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Testbilder fra Olympus OM-D E-M5

Etter nesten 1.000 eksponeringer med Olympus nye toppmodell E-M5, er det på sin plass å dele våre erfaringer. For dette kan bli kameraet alle ambisiøse fotografer vil ønske seg.

Skrevet av / 20.02.12 - 15:10
Testbilder fra Olympus OM-D E-M5

Man skal ikke la seg lure av de klassiske designet. Olympus OM-D E-M5 er nemlig et moderne kompakt systemkamera, med noen unike egenskaper. Foruten værforsegling av kamerahuset, verdens raskeste autofokus, i følge Olympus selv, og unik bildestabilisering, skal det ta bildekvaliteten til nye høyder. Hver fall hva kompakte systemkameraer angår.

Klikk på bildene for å se større utgaver og bla i alle postede bilder fra E-M5.

E-M5s høye funksjonsnivå stiller det i eliteklassen for systemkameraer, men siden det tilhører micro FourThirds-fomatet – mFT- er det mye mindre i virkeligheten enn det ser ut på bilder.

Kameraet er mye mindre enn for eksempel Canon EOS 7D og Nikon D7000, som det faktisk ikke er så unaturlig å sammenligne med. Om man ser på egenskaper. Kamerahuset skal koste 9.000 kroner, eller 11.000 i kombinasjon med den nye værforseglete 12-50mm f3,5-6,3, som har elektronisk zoom.

Olympus OM-D seriens retrodesign til tross, dette er et avansert digitalkamera, rettet mot viderekomne og profesjonelle fotografer, men Olympus selv liker ikke å kalle E-M5 et proffkamera. Det er forbeholdt en enda mer avansert modell. I det som er en ny kameraserie fra Olympus.

Olympus sjef for utviklingen av systemkameraer, Toshiyuki Terada, sier til Lyd & Bilde at ting som den elektroniske lukkeren, kan bli en annen i et proffkamera. For eksempel med et antall garanterte eksponeringer (150.000 – 200.000) og enda kortere lukkertid på 1/8000s. E-M5 stopper på 1/4000s. Men værtettingen og formfaktoren kan godt være den samme på en proffmodell i OM-D-serien.

Mens PEN-serien retter seg mot amatører som oppgraderer fra kompaktkameraer eller bytter ut et speilreflekskamera, men noe mindre og lettere uten å kompromisse på bildekvaliteten, er OM-D-serien søkklastet med funksjoner for å friste ambisiøse fotografer.

Art filters bracketing

Og det er et attraktivt kamera. E-M5 som ligner det over 20 år gamle OM-4 fra tiden man brukte 35-film, er nytt fra bunnen av. Kjernen i kameraet er en ny Live MOS nye bildebrikke med 16 megapiksler, som har cirka halvparten av bildeflaten sammenlignet med fullformat 24 x 36mm bildebrikker. Sammen med en ny TruePic VI bildeprosessoren, skal E-M5 gi mye bedre bildedynamikk og lavere bildestøy på høy ISO, enn tidligere mFT-modeller.

Kameraet har fått en unik femaksers bildestabilisering som i tillegg til horisontal og vertikal stabilisering, også demper bevegelsesuskarphet fra roterende eller rullende bevegelser. Også på video. E-M5 kan ta opp video i full 1080p/30fps HD-kvalitet med stereolyd, og det er mulig å koble ekstern mikrofon til tilbehørsporten bak blitsskoen.

Det følger med en liten vippbar blits, med ledetall 10, som også kan brukes til å fjernstyre blitser trådløst.

Slik er det i bruk

Kamerahuset er virkelig kompakt. Det er ikke større enn et Olympus PEN E-P3, Panasonic Lumix GX1 eller Sony NEX-7. Bare litt høyere, siden Olympus har bygget inn VF-2, en elektronisk LCD-søker på 1,44 megapiksler. Og 1,15 x forstørrelse. På samme sted sitter også sensorene til bildestabilisatoren, en grunn til at et ikke er integrert blits på kameraet. Det er rett og slett ikke plass. Søkerbildet tennes automatisk når man løfter kameraet til øyet, og selv om søkerbildet ikke er like stort som på et Olympus OM-4 eller Sony NEX-7 – med 2,35 Mp – gir den ekstra forstørrelsen et meget brukbart søkerbilde. Med lite grums og veldig kort black-out tid mellom eksponeringer.

Den 3-tommers store pekeskjerm med OLED-panel på 610 000 punkters oppløsning, dekker mesteparten av baksiden. Noe som gir lite plass til knapper, som man fort merker er litt i minste laget. Selv om man venner seg til størrelsen etter en stund. Skjermen fungerer godt i dagslys, og er meget skarpt og kontrastrik. Den kan også vippes 80 grader opp eller 50 grader ned, når man trenger å sette kameraet i ulike posisjoner. Man akn velge å fokusere og ta bilder med en fingerberøring på skjermen, eller bare velge fokuspunkt. Og når super display er valgt, viser den alle innstillingene på skjermen, og med et trykk på OK-knappen bak, aktiveres berøringsfølsomheten slik at man bare behøver å peke på funksjonen man vil endre. Så blar man til foretrukken innstilling med innstillingshjulene på toppen av kameraet

Tross kompakte mål, ligger kameraet godt i hånden. De to innstillingshjulene på toppen, kan programmeres etter behov, eller brukes som standardoppsettet til Olympus, hvor et av dem for eksempel styrer eksponeringskontroll, mens det andre blar i menyinnstillnger. Olympus har gitt fotografen nesten uendelig med innstillingsvalg. Mange av knappene kan programmeres til ønsket funksjon, og etter litt tilvenning, kan man faktisk bruke flere av dem uten å ta øyet vekk fra søkeren.

Håndgrepet foran er ikke stort, men sammen med det buede tommelfingergrepet på baksiden, er det fullt mulig å få et sikkert grep hvor man enkelt når de aller fleste funksjonene. Hvis man ser på bildene, ser man at trekket på den sorte og den sølvfargede utgaven ikke er like, men de føles helt likt å ta på. Og er myk plast, ikke kunstskinn eller gummi. Som man kunne ønsket seg.

Det nye batterigrepet HLD-6 kan deles i to. Slik at man kan bruke bare håndgrepet om man ikke trenger den ekstra batteripakken. De separate håndgrepet er kompakt, lett og bygger ikke mye ut i bunnen av kameraet. Men det gir et svært godt grep om kameraet, og behøver man lengre batteritid og vertikalutløser, kan man skru på batteripakken i bunnen. Selv da er E-M5 mye letter og mer kompakt enn de fleste speilreflekser det er naturlig å sammenligne med.

Olympus forteller om 9 bps skuddhastighet, eller 4,2 bps med autofokus mellom hver eksponering, og verdens raskeste autofokus. For et systemkamera per februar 2012. I praksis ga det oss svært mange bilder i fokus fra serieopptak. Motlys og lite kontrast var omtrent det eneste som klarte å lure autofokusen, for mesteparten av tiden satt bildene som et skudd.

E-M5 bør kunne hamle opp med de raskeste i klassen, for etter hva Olympus selv sier, er betaversjonen (versjon 0,95) av firmwaren til de førproduksjonsmodellene førsteinntrykket er basert på, neppe så nøyaktig og kjapp som den ferdige versjonen vil være. Når kameraet er i butikkene i april.

Om bildekvaliteten

Det betyr også at bildekvaliteten kan bli bedre. Testbildene tatt med E-M5 er basert på firmware v0,95 og forproduksjonskamera, og tatt med enten den nye værforseglete 12-50mm f3,5-6,3, eller M.Zuiko 45mm f1,8.

Alle ISO-verdiene er forsøkt, det samme med HD-video, de nye kunstfiltrene, livebulb som gir deg levende bilde på skjermen mens  du tar langtidseksponering, og ekko, som gir deg skygger av bevegelsene under videoopptak. Bildene er ubehandlet, kun i jpeg-kvalitet med laveste komprimeringsverdi, og tatt enten med kunstfiltre, lukkertidsprioritert- eller fullautomatikk.

Den hele og fulle testen av OM-D skal vi komme tilbake til når et ferdig eksemplar når testbenken. Så følg med.

Korte fakta (fra Olympus pressemelding):

  • Raskt – verdens raskeste autofokus*1, FAST AF med 3D Tracking for forbedret mulighet til å følge objekter som beveger seg
  • 16,1 megapikslers ny Live MOS-bildesensor for høyoppløste bilder og forbedrede prestasjoner i svakt lys
  • Høyoppløst elektronisk søker med 1,44 millioner bildepunkter, med unik optisk design som minimerer vignettering, 100 % motivdekning og meget rask oppdatering så godt som uten forsinkelse i bildet
  • Kraftig TruePic VI bildeprosessor for raskere ytelse og utmerket bildekvalitet (høy lysfølsomhet opptil ISO 25 600)
  • Ekstremt effektiv bildestabiliseringsfunksjon med verdens første2 fem-aksede IS for stillbilder og video uten bevegelsesuskarphet
  • Værbeskyttet, kompakt lettvektshus som følger tradisjonen for OM-kamerahus, bygd i magnesiumlegering og effektivt tettet
  • Fullt ut kompatibel med systemstandarden Micro Four Thirds

Nye objektiver underveis – M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm 1:1,8 og M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2,8 makro.

*1  Februar 2012, gjelder kameraer med utbyttbar optikk på markedet og Olympus’ testmetoder.

*2 Februar 2012, gjelder kameraer med utbyttbar optikk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Nikon Z9 får nye funksjoner

Seriøs bildemaskin fra Leica

Gammelt filmformat får renessanse

Avslører nytt zoomobjektiv

Ekstremt på alle måter

Kan bli umulig å få tak i

Liten, lett og lyssterk

Kompakt superzoom for fullformat

Får etterlengtede oppdateringer

Liten kamerasekk med god plass

Raskere og mer anvendelig flaggskip

Kompakt 100 Mp kamera fra Hasselblad

0
Scroll to Top