Mobilprodusentene kriger om stadig råere spesifikasjoner. Men mens vi alle er enige i at vi vil ha dem raskere, slankere, og med masse snacksy teknologi på innsiden, rister vi gjerne på hodet av den stadig økende pikseltettheten. Det er nemlig vanskelig å se forskjell på en HD-skjerm og en qHD-skjerm.
Selv har jeg en iPhone 6 Plus. Med en Full HD-skjerm på 5,5 tommer gir den en pikseltetthet på 401 punkter pr tomme. Det er veldig tett, og ved vanlig bruk ser man ikke pikslene. Bildet er rett og slett sylskarpt, og dermed er det lett å riste på hodet når Sony nå har lansert Xperia Z5 Premium; en 5,5-tommers mobiltelefon med Ultra HD 4K-skjerm. Idiotisk, fordi man uansett ikke kan utnytte det høye pikselantallet på en så liten skjerm. Sant?
Trodde HD var 4K
For å understreke dette, kan vi ta Mashables utsendte journalist, som var innom Sonys stand på årets IFA-messe. Der lå telefonen i all sin prakt, så journalister kunne se på den og ta på den. Alle måpte av begeistring over skjermkvaliteten. Han inkludert. Helt til han oppdaget at det ikke var Z5 Premium som lå der, men den noe mindre Z5. Med en helt vanlig Full HD-skjerm.
Tar man med at de ekstra pikslene på en Ultra HD-skjerm er en belastning på batteriet, så virker det hele ganske idiotisk. Så hvordan kan jeg så sitte her og påstå at vi likevel trenger en pikseltetthet på svimlende 806 PPI?
Virtual Reality
Svaret er Virtual Reality. Det er litt merkelig at ikke engang Sony har vært innom dette temaet i pressemeldingen, for dette er så vidt jeg kan se det eneste bruksområdet som ber om høyere skjermoppløsning. Men til gjengjeld skriker det etter det!
Det er forventet at Virtual Reality skal ta av i løpet av de nærmeste årene. Det er for tidlig å si om dette blir en flopp i stil med 3D-TV, men det er i hvert fall klart at det har blitt stadig mer oppmerksomhet rundt temaet. Med VR-hodesett fra Oculus Rift, Samsung, Razer, HTC, Sony, Google og mange fler er det store forventninger til konseptet. Og trikset ved enkelte av disse hodesettene, først og fremst Gear VR fra Samsung men også Google Cardboard, er at de ikke koster allverden, for magien sitter i mobilen.
Mobilen er brillene
Med Gear VR er det din Samsung Galaxy S6 som er brillene. Du setter den tett mot ansiktet, skjermen deles i to – en halvdel til hvert øye. Dermed blir det som å sitte kliss inntil en stor TV-skjerm. Den ellers sylskarpe mobilskjermen blir plutselig grovkornet, fordi du nå i praksis bare har halve oppløsningen, og det med pikslene kliss inntil øyet. Det er nok derfor det jeg hittil har sett av VR ikke har vært veldig imponerende. Vel, det, og det faktum at 360-video filmet og lagret i 4K-oppløsning i virkeligheten bare gir omtrent halv HD-oppløsning i seg selv, fordi 4K-oppløsningen på 360-video er fordelt utover HELE bildet – ikke bare det du ser til enhver tid. Man ser til ethvert tidspunkt bare et lite område av ”lerretet” som bildematerialet er strukket utover.
Kravene øker
VR setter rett og slett mye høyere krav til oppløsning enn vi hittil er vant til. For det første må man begynne å vurdere om VR-video bør lagres i 8K-oppløsning. Og for det andre er det helt klart på sin plass at mobiltelefonene kommer med 4K-oppløsning. Og det med en skjermoppdatering på minimum 100 Hz.
Hva batterikapasitet angår, så får produsentene av mobilinnmaten bare fortsette å lage komponenter som krever stadig mindre energi.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser