Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

DAB i bilen: Lett som en plett!

Nei, du trenger ikke å vente med å få DAB-radio til du har kjøpt ny bil.

Skrevet av / 01.05.14 - 06:00
DAB i bilen: Lett som en plett!

Jeg kjører en Skoda Octavia 2005-årgang. Kjempefornøyd med bilen, bortsett fra én ting: stereoen. Visst er den elegant innfelt i dashbordet, men den har bare CD-spiller og radio. FM-radio. Og den skurrer mye. Ikke bare i tunneler, men nesten hele veien hjemmefra i Oslo, til jobb i Asker. De siste årene har det blitt verre. Mon tro om FM-nettet blir mindre vedlikeholdt, nå som NRK vet at FM-båndet stenges i 2017 eller senest 2019? Hva som enn er årsaken, er det på høy tid med DAB-radio i bilen.

Original_Stereo
Radioen i undertegnedes Skoda er integrert i dashbordet, og har bare FM-radio.

Jeg er ikke alene. De fleste biler på norske veier har bare FM-radio. Som etter hvert vil bli fullstendig ubrukelig. Vi kan like det eller ikke, men i Norge er det DAB og DAB+ som gjelder, og hvis FM-dekningen i bilen min er noe å gå etter, så er det ingen grunn til å vente med å bytte til FM forsvinner.

Min bilstereo har verken Bluetooth eller lydinngang for kabel, dermed får jeg heller ikke koblet til min mobiltelefon. Som kunne vært en slags redning, for da kunne jeg spilt nettradio over 3G/4G-nettet.

Løsningen
Heldigvis finnes det enkle løsninger. Og det trenger ikke være dyrt. En DAB-adapter får du for en drøy tusenlapp. Denne kobles til strøm via sigarettenneruttaket, og en selvklebende antenne klistres diskret i hjørnet på innsiden av vinduet. Adapteren mottar da DAB-radiokanaler og konverterer signalet til FM, som bilradioen kan tolke. Vips, så har den gamle bilradioen fått nytt liv!

Vær oppmerksom på at det kan være litt knotete å skjule kabler ut av syne, så ha litt tålmodighet og planlegg på forhånd hvor kablene skal trekkes. Har du først limt antennen til vinduet, skal du helst ikke løsne denne igjen, da den mister klisteret. Det er ikke sikkert du får skjult strømkabelen helt, det kommer an på hvor du har sigarettuttaket. I min bil sitter dette i midten ved girspaken og gjør det helt umulig med en helt skjult strømkabel.

Har du først limt antennen til vinduet, bør du allerede vite hvor kabelen skal trekkes
Har du først limt antennen til vinduet, bør du allerede vite hvor kabelen skal trekkes

Utvalget DAB-adaptere til bil er kjempestort, til dette formålet har jeg prøvd ut Tiny Audio C3 til 1.295 kroner og VST DAByourCar v3 til 1.495 kroner.

Tiny_Audio_montert_2
Tiny Audio C3 festes til frontruten med et sugekoppbrakett. Pris: 1.295 kroner.

Tiny Audio C3
Adapteren fra Tiny Audio festes til frontruten med en sugekopp, på samme måte som en GPS-navigatør, og den manøvreres med knapper direkte på enheten. Den tar inn både DAB og DAB+ og kan lagre inntil 30 forhåndsvalgte kanaler. Signalet sendes videre til stereoanlegget på FM, men den har også en analog lydtilkobling (AUX) som kan velges om den skal være inn- eller utgang. Har bilstereoen din en 3,5mm minijackinngang i front, anbefaler jeg å bruke denne, da lyden blir enda litt bedre enn over FM.

Kult med Tiny Audio C3 er at den også har Bluetooth. Det betyr for det første at du kan gjøre håndfrie – og dermed lovlige – mobilsamtaler, fordi C3 har innebygd mikrofon. Videre betyr det at du eller en passasjer kan spille av musikk trådløst fra mobilen over på bilstereoen.

Det er enkelt å bruke adapteren. Min bilstereo har ikke AUX-inngang, så jeg må bruke FM. C3 sender over 87,5 MHz i utgangspunktet, men kan enkelt skifte frekvens med et tastetrykk dersom signalet blir forstyrret.

DAB-adapteren får strøm fra sigarettenneruttaket.
DAB-adapteren får strøm fra sigarettenneruttaket.

Lyden av Tiny Audio
Endelig har jeg støyfri lyd fra radioen min! Ett irritasjonsmoment mindre i livet. Ulempen med DAB er at det låter litt spisst, spesielt i diskanten. DAB er nemlig komprimert i et format som med lave bitstrømmer låter dårligere enn MP3. Tiny Audio C3 har lite fylde i mellomtoneområdet, som gjør at både stemmer og instrumenter låter litt slankt og hermetisk. Bedre DAB-sendinger, som for eksempel NRK Klassisk, låter bedre. Men jeg er en P3-mann, og NRK P3 sender med for lav oppløsning (128 kbps) til å få spesielt god lyd på DAB. Dette i seg selv er ikke Tiny Audio sin feil, men hadde adapteren vært litt mer dempet i diskanten og fyldigere i mellomtonen, kunne den maskert noe for dette. DAB+ har en langt bedre kodek, men så sendes kanalene med langt lavere bitstrøm. Som igjen betyr at lyden ikke blir noe bedre.

Bluetooth
Jeg liker Bluetooth-funksjonen, som fungerer fint og enkelt med musikk fra mobilen, og gir bedre lyd enn DAB. Fremdeles er lyden litt slank, men diskantgjengivelsen er langt mykere (såfremt musikken på mobilen er av akseptabel oppløsning). For håndfrie samtaler, må du passe på at C3 er montert ganske rett foran deg og ikke for langt til høyre. Samtalepartnerne mine i andre enden hørte nemlig ekko fra sin egen stemme når den var montert for langt til siden. Det gikk fint når den var rett foran, på grunn av retningsstyrt mikrofon med støydemping. Lydkvaliteten på samtaler for øvrig er klart best når enheten settes til å sende samtalene gjennom bilens høyttalere. Men jeg kunne godt fått en enda klarere gjengivelse av mottakeren.

VST_DabYourCar_V3
VST DAByourCar v3 gjemmes for eksempel i hanskerommet. Pris: 1.495 kroner.

VST DAByourCar v3
VST DAByourCar i 3. generasjon tar også inn både DAB og DAB+. Også her skal antennen klistres til innsiden av vinduet, og adapteren får strøm fra sigarettenneruttaket. Selve adapteren skjules for eksempel i hanskerommet. Den styres med en fjernkontroll, og tekstinformasjon sender den direkte til bilradioen via RDS. Det betyr at kommandoene fra fjernkontrollen dukker opp direkte i tegnruten på bilradioen. Kun fire kanaler kan forhåndsprogrammeres her.

VST sin DAB-adapter styres med fjernkontroll. Meny- og kanalinformasjon kommer i tegnruten på bilstereoen.
VST sin DAB-adapter styres med fjernkontroll. Meny- og kanalinformasjon kommer i tegnruten på bilstereoen.

VST-adapteren har ikke innebygd Bluetooth, dermed må en Bluetooth-adapter eventuelt tilkobles AUX-inngangen på DAByourCar. Adapteren sender i utgangspunktet på FM-båndets frekvens 87,6 MHz, men skifter av seg selv om det er noe som krangler på samme frekvens. Den kommuniserer automatisk med bilradioen, slik at bilradioen setter seg til riktig FM-frekvens etter de to først har funnet hverandre.

Bedre lyd
Lydkvaliteten fra VST DAByourCar er et hakk bedre enn den fra Tiny Audio. Den har en fyldigere mellomtonegjengivelse og litt dempet diskant, som maskerer for svakhetene i DAB-sendingene. Lydsignalet er også kraftigere, som gir et bedre signal-/støyforhold.

Ulempen med VST er at man må bruke fjernkontrollen hver gang man skal skifte DAB-stasjon. Denne kan for eksempel festes til rattet, men i testperioden endte jeg som regel med å sette den til en stasjon og la det være med det. Ville jeg skifte kanal, var det altfor fristende å bare gjøre dette på FM-radioen på dashbordet. Med VST hadde jeg dermed i praksis én DAB-kanal og mange FM-kanaler. Unntaket var når jeg hadde passasjer, som kunne styre med fjernkontrollen mens jeg selv konsentrerte meg om kjøringen.

 

Ønsker du en alt-i-ett-løsning med DAB-radio, kan du med fordel se på Pioneer AVH-X3600DAB. Pris: 3.998 kroner.)
Ønsker du en alt-i-ett-løsning med DAB-radio, kan du med fordel se på Pioneer AVH-X3600DAB. Pris: 3.998 kroner.)

Det beste spares til slutt
Mens en DAB-adapter er både enkelt og greit, føler jeg ikke det er en fullverdig erstatning for et fullblods stereoanlegg. Gode nyheter her og: selv om du har en fancy bilstereo integrert i dashbordet og ser ut som om den ikke kan skiftes ut, så kan den faktisk det. Selv om bilstereoen din har fjernstyring med knapper på rattet og viser informasjon fra instrumentpanelet, så er det mulig å skifte til noe annet.

Selv om min bilstereo ikke er blant de mest moderne, er den elegant felt inn i dashbordet, og gjorde meg først skeptisk til å skifte den ut. Men vit at så godt som alle biler har utskiftbar ramme til en universaltype, som gjør at du kan installere omtrent hva du måtte ønske.

Min tar to rackplasser, som gjør at jeg må ha en dobbelt så høy enhet som enkelte andre.

 Jeg fikk hjelp av Espen Engh fra Pioneer til monteringen, men mens jeg så på, tenkte jeg at dette kunne jeg like gjerne gjort selv.
Jeg fikk hjelp av Espen Engh fra Pioneer til monteringen, men mens jeg så på, tenkte jeg at dette kunne jeg like gjerne gjort selv.

Pioneer AVH-X3600DAB
En spesielt spennende bilstereo er Pioneer AVH-X3600DAB til 3.998 kroner. Denne betjenes via en stor 6,1 tommers berøringsskjerm, som også kan vise video enten fra en iPhone, iPad eller iPod Touch eller fra DVD. Den kan også vise kart under navigasjon med i-dingsen. Den mottar med glede både DAB og DAB+, og har innebygd Bluetooth for håndfrisamtaler samt trådløs avspilling fra mobiltelefonen.

 

Med ny ramme passer den nye stereoen perfekt i dashbordet!
Med ny ramme passer den nye stereoen perfekt i dashbordet!

Enkel installasjon
Det var ikke vanskelig å skifte ut den gamle bilstereoen. Fire skruer er skjult under hvert sitt deksel, så er det bare å røske ut. Den nye stereoen kobles til med riktig kontakter på riktig sted. Også her gjelder det å tenke seg om når kabler skal skjules. Også her følger det med en antenne som klistres til ruta. Alternativt kan man kjøpe en ny kombinert FM/DAB-antenne som skrus på taket, for så å trekke antenneledningen langs taket. Til mitt formål klistret jeg rett og slett medfølgende antenne til vindusruta. Bluetooth-mikrofon følger med, og festes til solskjermen.

Hvis du ikke vil klistre DAB-antennen på innsiden av vinduet, kan takantennen skiftes ut.
Hvis du ikke vil klistre DAB-antennen på innsiden av vinduet, kan takantennen skiftes ut.

Brukervennlig og vellydende
Det er klart det er mer brukervennlig å ha alt integrert i en og samme stereo. En stor berøringsskjerm er heller ikke dumt.

Lydkvaliteten fra DAB er bedre enn med en DAB-adapter som først konverterer til FM. Lyden fra Pioneer er enda klarere enn fra Tiny Audio C3. Heller ikke Pioneer har umiddelbart fylden i mellomtonen til VST DAByourCar v3, men Pioneer har en fin equalizer som gir kontroll over klangen.

Det som er spesielt kult, er at når man er i et område uten DAB-dekning, så svitsjer anlegget automatisk over til FM, og det uten at man opplever noe opphold eller forsinkelse mellom de to. Velger man derimot FM, ligger denne både litt foran i tid enn DAB, som går gjennom bufferminne, og i tillegg har FM høyere lyd og annerledes klang. Alt dette kompenseres for av anlegget når man har på DAB, hvor anlegget så slår over til FM midlertidig på grunn av dårlig DAB-dekning.

Med TimeShift kan man spile tilbake i live-sendinger.
Med TimeShift kan man spile tilbake i live-sendinger.

Pioneer har også såkalt TimeShift, som gjør at du kan spole tilbake i en livesending, dersom det er noe du ikke fikk med deg. Men ikke lenger tilbake enn til da du satte på den kanalen

Bluetooth-mikrofonen festes enkelt til solskjermen.
Bluetooth-mikrofonen festes enkelt til solskjermen.

Trådløs Bluetooth
Pioneers Bluetooth-funksjon er vesentlig bedre enn Tiny Audio sin. Lyden fra trådløs musikk fra mobilen er kraftigere og klarere, men viktigst er at håndfrisamtaler fungerer plettfritt. Motparten opplever ikke noe ekko når han eller hun snakker med meg. Stemmen kommer klart gjennom bilens høyttalere. Jeg kan dessuten få opp kontaktene fra mobilen til berøringsskjermen, slik at det er langt mer trygt i trafikken å operere med denne.

Visst kan du få DAB!
Uansett hvilket alternativ du velger, så vit at det å få DAB i bilen er langt enklere enn du kanskje tror, selv om du har et stereoanlegg som er vanskelig å skifte ut. De fleste anlegg man tror er vanskelig å skifte ut er egentlig ikke det, og er det det, er det bare å parkere bilen hos et verksted som utfører slike installasjoner. Tro meg, det er verdt det.

Har du ti tommeltotter og ikke ønsker å bruke penger på verken fordyrende komponenter eller hjelp til installasjon, så kan en DAB-til-FM-adapter være midt i blinken. Slike er meget enkle å koble til, det vanskeligste blir å skjule kablene, men det fikser du med litt planlegging.

Av de tre alternativene jeg har prøvd ut, liker jeg Pioneers integrerte spiller definitivt best. Så hvis du har en bilstereo som du ikke tror kan skiftes ut eller blir noe fin å skifte ut, så kan det meget godt hende du kan det likevel. Ring et bilstereoverksted og forhør deg!

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 hendelser på “DAB i bilen: Lett som en plett!”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Goldmund effektforsterker: Bare ikke spør om prisen ...

En forsterker for drømmere

Vinyl setter ny rekord

Komplett anlegg i retrostil

Platespiller med plug and play

Nye råskinn fra sveitsiske Soulution

Da hi-fi var en livsstil

Noe helt eget for din platesamling

Nå kan du linke til alle musikktjenester på én gang

Endelig en rimelig Roon-streamer!

En DAC i samuraienes fotspor?

Denne lille boksen kan gjøre dine gamle B&O-høyttalere "trådløse"

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top