Cambridge Audio er kjent for å lage seriøse produkter til en hyggelig pris. Azur 640A var i sin tid en av våre klare favoritter i sin prisklasse, og når denne nå er avløst av 650A, er det grunn til forventning.
Kabinettet er av børstet aluminium, og at fjernkontrollen er det samme gir et eksklusivt kvalitetsinntrykk. Vi liker dessuten at skriften til kontaktene bak står både opp ned og ”riktig vei”. Dermed er det lettere å se når man står bøyd over forsterkeren for å koble.
Det vi savnet hos forgjengeren, var litt mer guffe i bassen. Cambridge har rekonstruert forsterkertrinnet for å hjelpe på nettopp dette.
Lydkvalitet
Det blir fort tydelig, spesielt med kvinnevokaler, akustiske gitarer, strykere og cymbaler, at Cambridge-forsterkeren har bedre oppløsning enn den fra Denon. Stereoperspektivet er bredt og ryddig, og trommene er kontante og livlige selv ved lavt lydnivå. Flere klangfarger kommer frem enn med Denon, og klimpringen på en akustisk gitar er tydeligere. Dette har først og fremst med det mer fokuserte mellomtoneområdet å gjøre, noe som trekker oss nærmere lydbildet. Den som er glad i visesang, jazz og klassisk, bør vite å sette pris på forsterkerens evne til å holde fokus på instrumentene og gi dem plass i lydbildet.
Er du derimot mer interessert i rytmisk og hardtslående musikk, kan det være at bassresponsen hos Cambridge føles litt vel slank. Det er nok heller det at den er kjapp, og dermed føles som den mangler litt fylde. Dette ville kommet bedre frem om forsterkeren var i stand til å spille enda høyere før den går i forvrengning. Dette er ikke vårt førstevalg til elektroniske rytmer og harde gitarriff, selv om den gjør en hederlig innsats også her.