Electrocompaniet Prelude PI-2

Kraftig forsvarer

Vi var svært så begeistret for Electrocompaniet Prelude PI-2 da vi testet den høsten 2007. Hvordan går det når den nå skal forsvare tittelen? Totalt sett savner vi en litt mer finkornet gjengivelse, spesielt i overtonene. Inngangen skiftes fra vanlig RCA til balansert XLR, i håp om at lydbildet skal åpne seg og utagere enda litt mer. Vi blir skuffet over at vi knapt hører forskjell, og konstaterer at XLR-inngangene neppe er så fullbalanserte som skriften sier.

Forsterkeren PI-2 er den kraftigste av to i Prelude-serien, med 2 x 100 watt til rådighet. Det leveres også en 50-watter, men den marginale prisforskjellen på 3000 kroner gjør nok at mange vil foretrekke de ekstra kreftene som 100-watteren gir. Med litt større strømforsyning og dobbelt så stor strømbank i utgangstrinnet, har den mer overskudd til de kraftige utbruddene.

Foruten to ubalanserte RCA-innganger har PI-2 også to balanserte XLR-innganger.

Lydkvaliteten
Tangentanslaget på et flygel gjengis med bra attakk i tangentene, og klangbunnen fra kabinettet kommer godt frem. I likhet med H/K har Electrocompaniet en fyldig og varm klangbalanse. Men Electrocompaniet har en kjappere transientrespons, som gir et mer lekent og lett preg over spillingen. Lydbildet åpner seg dessuten vesentlig bedre opp med PI-2 som motor i stereoanlegget. Flygelet låter bredere, og vi får bedre inntrykk av dybde. Det er dessuten merkbart mer snert i de lyseste tangentene, selv om PI-2 har litt å gå på her. Den oppleves uansett som en mer ærlig forsterker enn Harman/Kardon HK 990.

Heather Novas fløyelsmyke stemme står bedre frem fra lydbildet med PI-2, og gitarkassa har en herlig kompleks tonestruktur. Celloen er plassert godt mot venstre, som den skal.

Hiphop á la Blackalicious med sine saftige rytmer og Gift of Gabs imponerende raske kjeft låter meget bra med PI-2. Forsterkeren er mer raffinert i tonene enn H/K, så man får bedre med seg ordene fra vokalisten. Lydbildet har også en tydeligere struktur. Den varme og fyldige bassgjengivelsen gjør at forsterkeren på lavt lydnivå gir inntrykk av å være kraftigere enn den i virkeligheten er. Den kan spille ganske høyt, men når man vrir opp volumet en del hører man at den blir litt kortpustet. Den har eksempelvis ikke sjans mot kraftverket H/K.

Totalt sett savner vi en litt mer finkornet gjengivelse, spesielt i overtonene. Inngangen skiftes fra vanlig RCA til balansert XLR, i håp om at lydbildet skal åpne seg og utagere enda litt mer. Vi blir skuffet over at vi knapt hører forskjell, og konstaterer at XLR-inngangene neppe er så fullbalanserte som skriften sier.

Les videre
Exit mobile version