Den ferske DSP-modellen er basert på den populære 99 W12 som har høstet lovord hos Lyd & Bilde tidligere. En kraftig 12 tommer med 300 W forsterker montert i et solid bassreflekskabinett er den enkle, men effektive oppskriften. Videre har den svenske produsenten byttet ut de vanlige frekvens- og volumkontrollene med en avansert elektronisk equalizer, som tillater deg å justere en mengde parametre. Ikke nok med det, som ekstrautstyr tilbyr de også en egen romkorreksjons-modul, hvor du ved hjelp av mikrofon og din egen PC kan tilpasse bassgjengivelsen perfekt til rommet ditt.
Lydkvalitet
At dette er en subwoofer med avanserte muligheter er det ingen tvil om, men heldigvis fungerer den bra rett opp av esken også. 99 W12 DSP overbeviser nemlig med en taktfast og fyldig bassgjengivelse fra første stund. En av de mest positive egenskapene er mangelen på kasseresonans og annet grums i lyden. Bassgjengivelsen er forbløffende ren, og gjør at du kan høre ørsmå detaljer som andre subwoofere lett hopper over. Det er godt nytt for de som vil benytte suben til annet enn bare hardhendt filmlyd.
Sammenlignet med den livlige og utagerende Dali-suben, kan bassgjengivelsen fra XTZ beskrives som strammere og mer behersket. Men etter hvert blir det også tydelig at XTZ har større presisjon i anslagene og skiller bedre mellom ulike basstoner. DSP-suben mangler heller ikke krefter når vi bytter over til filmlyd. Den spiller minst like dypt som Dali, og har tilstrekkelig slagkraft til at dypbassen masserer deg i stolryggen.
Med den ekstra Room Analyzer-pakka som består av mikrofon og programvare, er det mulig å hente ut det aller siste. Room Analyzer gjør det mulig å styre subwooferen direkte fra en PC. Du kan måle frekvensresponsen i rommet, og tilpasse bassgjengivelsen etter egne ønsker. Dette er gull verdt, særlig når du ønsker å oppnå en sømløs overgang mellom subwooferen og de andre høyttalerne.
Konklusjon
XTZ har klart det igjen, og laget en (forholdsvis) rimelig subwoofer med ytelsen og potensialet til dyrere konkurrenter. Om DSP-modellen er verdt pristillegget i forhold til den enklere basisutgaven, kommer helt an på deg som bruker. Om du ikke vil bruke masse tid på innstillinger, kan to stykk vanlige 99 W12 gi mer lyd for pengene. Men for entusiastene som leter etter den perfekte bassgjengivelsen og er villig til å jobbe litt for det, er DSP-modellen veien å gå. Mikrofon og programvare koster noen kroner ekstra, men absolutt verdt det for de som vil utnytte mulighetene i subwooferen. Vi håper å komme tilbake med en mer utfyllende omtale av denne nyttige programvaren i neste nummer.