Mobiltelefonene har gått fra å være et nødvendig kommunikasjonsverktøy til å bli en viktig forlengning av oss selv. Vi holder styr på vennene våre på sosiale medier, finner restauranttips, leter oss frem på fremmede steder, bestiller taxi, sjekker inn på flyet, lytter til musikk på bussen, ser film på flyet, spiller spill i pausen, lytter på pod- sendinger i hengekøyen, sjekker mailen på farten, skriver handlelister, booker møter og styrer det oppkoblede hjemmet. Og så fotograferer vi som bare det. Det er beregnet at vi tok 1,2 billioner (!) bilder med mobiltelefoner i fjor.
Det sies jo at det beste kameraet er det man har med seg, og mobilen har man alltid i lommen for å forevige de uventede øyeblikkene. Det er derfor ingen stor overraskelse at vi stiller stadig høyere krav til fotokvaliteten i mobilene våre. Og mobilprodusentene har svart på etterspørselen. De legger ned mye forskning på hvordan man skal få bedre bilder fra den lille optikken. De siste årene har utviklingen gått fremover i rasende fart. Først fikk vi høyere oppløsning, til det begynte å bli unødig høyoppløste bilder. Så jobbet de med bildestabilisering og raskere behandling, noe som i kombinasjon med mer lysfølsomme sensorer gjorde at man kunne ta bilder selv i svak belysning.
Den siste trenden er enda flere kameraer. Hva det ekstra kameraet brukes til, varierer imidlertid blant produsentene. Huawei brukte tidligere ekstrakameraet for kreative effekter, som å gi portrett en uklar bakgrunn ved å måle dybden i motivet. Andre, som LG, har lagt til en vidvinkeloptikk slik at man kan ta gruppebilder uten å måtte gå bakover. Men de aller fleste har lagt til en telelinse. Da kan man komme nærmere motivet uten å måtte gå nærmere, noe som ikke alltid er mulig. Det er perfekt for feriebildene når man vil knipse et bilde av en severdighet, selv om man er litt langt unna. Dette har blitt tatt til ytterpunktet i Huaweis nye P20 Pro, som har hele tre kameraer!