Svenske Teenage Engineering er en allsidig design- og teknologivirksomhet. De unge ingeniørene (som nå, 10 år etter firmaets stiftelse i 2005, for de flestes vedkommende er i trettiårene) er spesielt kjent for den transportable synthesizer OP-1 som er så kompakt at man kan reise med den, og så elegant at man kan legge den på stuebordet.
Firmaet har gjennom flere år arbeidet med å gjenskape den 40 år gamle Sonab OD-11 høyttaler, som opprinnelig var designet av Sveriges mest kjente høyttalerkonstruktør Stig Carlsson. Vi har tidligere skrevet om Stig Carlsson og hans konstruksjoner, og allerede den gang var Teenage Engineerings OD-11 «like rundt hjørnet». Faktisk så vi den første gang på IFA 2013 messen i Berlin. Høyttaleren har eksklusivt vært mulig å kjøpe en stund fra museumsbutikken på Museum Of Modern Art i New York, men nå er det omsider mulig å kjøpe den i resten av verden – også på det skandinaviske hjemmemarked. Og det har endelig lykkes oss å få fingrene i et testeksemplar som sannsynligvis er det første i Europa.
Finish og plassering
Og hva er det så vi har ventet på? En liten, hvitmalt terning med en sidelengde på 26 cm. De to høyttalerenhetene er gjemt under et sortlakkert metallnett på toppen. Bassen er en 6,5″ med pappmembran og gummioppheng, og diskanten er i kontrast til dagens standard verken av bånd- eller dometypen, men en 2″ med kjeglemembran.
Designen vil vekke minner for hi-fi entusiaster med noen år på baken: Den nye OD-11 er i så godt som enhver detalj en gjenskapelse av originalen fra 1974. De ytre målene er de samme, høyttalerenhetenes utseende og plassering er helt lik originalen, og selv metallgitteret har akkurat den samme veving og trådtykkelse som på forbildet. Hvis OD-11 hadde vært et stykke litteratur kunne man kalt den fan fiction. Nå kan vi bare nøye oss med å konstatere at de 17 medarbeiderne hos Teenage Engineering tydeligvis har en stor pasjon for Stig Carlssons arbeide.
Cloud-høyttaler
Inne i det 10 liter store kabinettet er det imidlertid skjedd forandringer. For det første er den nye OD-11 høyttaleren en aktiv sådan. En innebygd 100 W klasse D forsterker gir rikelig med effekt. Dernest har høyttaleren fått trådløs nettverkstilkobling. Teenage Engineering kaller den for en «cloud-høyttaler». En mer vanlig betegnelse vill nok være en trådløs høyttaler eller en multiromshøyttaler. Faktum er at OD-11 benytter husets trådløse nettverk, og man kan gruppere flere høyttalere til å spille sammen eller hver for seg.
Bassrefleksavstemmingen er også endret. I stedet for et kort papprør er bassporten nå nesten en halv meter lang og S-formet, støpt i ett med fronten. Det har samtidig gitt nesten en oktav dypere rekkevidde i bassen.
Strømming fra SoundCloud og AirPlay
Selve høyttaleren inneholder et minimum av betjeningsmuligheter. Et sett volumknapper på sokkelen gjør det mulig å skru opp og ned – hvis det er nødvendig. En annen knapp på siden starter den trådløse tilkoblingen. Høyttaleren kan styres fra en iOS-enhet eller fra Teenage Engineerings trådløse fjernkontroll som er utformet som en frittstående volumknapp. Musikken strømmes enten via AirPlay eller fra SoundCloud. Har man iTunes på sin PC kan man fint strømme musikk derfra. Men OD-11 er foreløpig et lukket land for Android-enheter.
Carlsson-lyden
Stigs Carlssons høyttalere var kjennetegnet ved et stort åpent lydbilde, hvor det virket som veggene nesten forsvant. Og den lyden finner man også igjen hos Teenage Engineering OD-11. Selv om høyttaleren står på gulvet, et stykke under knehøyde, trer instrumentene frem i rommet i full størrelse og høyde. Satt ved siden av mine egne restaurerte Sonab OA-5 II er slektskapet i lydfilosofien tydelig.
Det er av gode grunner ikke noe stereoperspektiv, da høyttaleren spiller i mono. Men lyden spres så godt rundt i rommet at lydbildet ikke virker snevert. Skaffer man seg to OD-11 kan man med en knapp i bunnen velge hvilken høyttaler som skal opptre som venstre, høyre eller mono.
Enhetene ser umiddelbart litt enkle ut, men selv om vi er vant til domer og superlette bånddiskanter har kjeglemembranen ingen problemer med å følge med og levere lett og hurtig diskant.
Lyden er overraskende veloppløst og også de små detaljene som leppelyder og perkusjon kommer frem. Bassen er nesten uanstendig dyp i OD-11. Hvor dyp merker man først når man setter et virkelig basstungt stykke på, og rommet mettes med bass. Det må nødvendigvis en del elektronisk hjelp til for å oppnå dette. Men plasseringen på gulv og mot vegg gir i seg selv et betraktelig løft i bassen.
Alt i alt er OD-11 en høyttaler som er både sjarmerende og lett å lytte til, og hvor det er lett å høre forskjell på et godt og bare et noenlunde opptak.
Pris
OD-11 koster 999 euro, tilsvarende ca. 8.600 kroner i Teenage Engineerings nettbutikk. Det bringer den i den absolutte dyre ende i markedet for trådløse høyttalere. I konkurranse med for eksempel Geneva Aerosphere Large og Dali Kubik Free. Og for sistnevnte kan man faktisk nesten få Xtra-modellen med i budsjettet slik at man kan spille i stereo. Skal man spille i stereo med OD-11 blir prisen over 17.000 kroner for et sett. Og til den prisen kan man få riktig mange interessante høyttalere. Også når man regner med prisen på en forsterker.
Konklusjon
Teenage Engineering OD-11 er likeså ukonvensjonell som sitt forbilde. Også selv om det er 40 år mellom dem. Resultatet har blitt en høyttaler som er tro mot Carlsson-lyden, men byr på nåtidens fordeler i form av innebyggede forsterkere og app-fjernkontroll. For Android-eiere med Windows PC-er vil det imidlertid være et handicap at man har låst seg til iOS og AirPlay.
Verken det eller prisen ødelegger imidlertid inntrykket av en sjarmerende og lekker designet trådløs høyttaler. Jeg er sikker på at Stig Carlsson smiler vennlig ned fra høyttalerkonstruktørenes himmel ved synet av OD-11.
Carlssons ortho-akustiske prinsipp
OD-11 er en remake av Sonab OD-11 høyttaleren fra 1974, som var den minste modellen fra den svenske høyttalerguru Stig Carlsson.
Stig Carlsson sverget gjennom hele sin femti år lange karriere til en lydfilosofi som han døpte ortho-akustikk, noe som best kan oversettes til «riktig akustikk».
Ortho-akustikken går kort sagt ut på at en høyttaler gjengir nøytralt og frekvenslineært i et typisk beboelsesrom – og ikke kun i et lyddødt rom beregnet til akustisk måling. Lytterommet spiller uunngåelig kraftig inn på lyden i form av refleksjoner og resonanser som kan farge lyden og utvaske impulsgjengivelsen.
Stig Carlssons høyttalere er alle beregnet til å bli satt på gulvet, opp mot bakveggen. Og de klassiske Sonab-modellene fra 60 og 70-tallet er rundtstrålende og det meste av lyden reflekteres fra vegger og tak før den når lytteren. Det skjer for å få kontroll med hvordan og spesielt når lyden reflekteres.
Korte refleksjoner er de verste
Refleksjoner fra vegger, gulv og tak er uunngåelige. Men ikke alle refleksjoner er like sjenerende. De mest forstyrrende refleksjoner er de som når øret mellom 1 og 5 millisekunder etter originallyden. Kommer refleksjonen tidligere oppfattes den som å være i takt med originalsignalet, og kommer den senere enn fem millisekunder kan hjernen gjenkjenne den som et ekko og korrigere for den.
Da lyden beveger seg med 340 meter i sekundet, tilsvarer en forsinkelse på 1-5 millisekunder en avstand på 34 til 170 centimeter.
Ved å sette høyttalerne nær til vegg og gulv oppnås dels en forsterkning i bassen, dels kommer refleksjonene så raskt at de oppfattes som en del av originalsignalet i stedet for å utvaske det. Et felles kjennetegn for Carlssons høyttalere er illusjonen av at bakveggen er fjernet.
Kan man ikke få avstand til de reflekterende flater så kort at lyden smelter sammen, må man gjør den så lang at refleksjonene kommer så sent at øret kan skjelne ekkoet fra originalen. Derfor var Carlssons høyttalere oftest lave og plassert på gulvet, med enhetene spillende opp mot taket.
Mens de tidlige Carlsson-høyttalerne var rundtstrålende konstruksjoner med diskantenheter spillende i alle retninger, endret han senere sine idéer i retning av mer konvensjonelle toveis-konstruksjoner. Men fortsatt med vekt på å unngå refleksjoner mellom 1 og 5 millisekunder.