Revel ble til som et high-end høyttalermerke innenfor Harman-gruppen. Innen gruppen fantes den meget kjente høyttalerkonstruktøren Kevin Voecks som gjorde navnet sitt kjent allerede hos Snell Acoustics, og han fikk oppdraget om å skape et high-end høyttalermerke til konsernet, et merke som kunne matches med deres high-end Mark Levinson elektronikk. Det har resultert i et antall meget vellydende konstruksjoner, Revel er et høyttalermerke med stor respekt omkring seg. Firmaet inngår nå i noe som Harman kaller Harman Luxury Audio Group sammen med Mark Levinson, Lexicon og JBL Synthesis.
Performa 3 serien er den seneste fra Revel. Det er mellomserien i Revels program, men det innebærer ikke at den på noen måte verker er eller virker billig. En del tidligere modeller fra Revel kan ha virket litt firkantede og triste i designen, i hvert fall etter min målestokk, men den nest største gulvhøyttaleren i serien, Revel F206 er virkelig lekker med avrundede former og et meget tiltalende utseende. Helt klart har man med det fysiske utseendet rettet blikk mot hva markedet vil ha.
Testeksemplaret var i hvit pianolakk med innslag av svart. Byggekvaliteten på høyttaleren føles mildt sagt overbevisende, det oser høyeste klasse. En meget liten tekst på pappesken angir at de skal være produsert i Indonesia, og er det noen som har fordommer til produksjonsland kan dere bare begrave disse med en gang. Mye bedre blir det ikke.
Pent!
Det er en treveishøyttaler med bassporten som munner ut på fronten, noe som kan gjøre det litt lettere å plassere den nærmere bakveggen, om man har behov for det. Den integrerte fotplaten har gjenger for de medfølgende spikes, som jo følger med alle høyttalere, selv om det etter min mening ikke er den beste løsningen. Spesielt ikke om du har tregulv.
Bestykningen er en 1” diskant med wave guide – Kevin Voecks har arbeidet mye med å styre den totale utstrålingen fra Revels høyttalere med noe man kaller power-response performance. Wave guiden skal være utregnet etter noe man sier er et matematisk gjennombrudd.
Både 5,25” mellomregisteret og de to 6,5” basselementene har membran med pressede folder og helstøpt kurv av aluminium. Hele elementet/portraden er designmessig samlet i en svart enhet, det ser pent ut, men det kan dekkes med en front med magnetfeste. Lydmessig er det som så ofte, tross alt, en fordel å spille uten fronten.
Trenden for høyttalere går også mot at man benytter single-wiring terminaler, og Revel F206 er intet unntak. Her sitter et par terminaler av utmerket kvalitet og i en vinkel som gjør det enkelt å koble til alle typer kabler. Slik skal det være.
Balanse og liv
Revels mellommodeller har fremstått som ganske klassisk amerikanske for meg, de gjorde veldig mye riktig, men ble lett litt tunge i lyden. Amerikanske rom ser tradisjonelt annerledes ut enn våre, med andre veggkonstruksjoner og gulv, og høyttalerne ble utformet deretter. Det resulterte i at man hos oss ofte fikk jobbe en del med plasseringen for at de skulle prestere sitt beste.
Men tidene endres, og F206 føles klokkeren med en gang. Dette er noe helt annet. Her får vi en balansert og overraskende nøytral gjengivelse med både liv og dynamikk i rikelig mål. Den spiller rapt og ja, kanskje smittende er et treffende ord. Men ikke altfor smittende, den passer seg nøye for å slippe seg helt løs. Det skiller den for eksempel fra B&W CM10, som er mer øs og trøkk hele tiden. To fine måter å løse en gjengivelse på, men for to ulike konsumenttyper.
Dessuten er den ikke spesielt vanskelig å stille opp for å prestere ordentlig, jeg hadde ventet meg mye mer besvær. Man bør imidlertid sørge for ikke å vinkle inn høyttalerne helt mot lytteren, da det kan bli vel mye monitor over det. Jeg havnet på en meget liten toe-in, noe jeg syntes ga det beste kompromisset mellom soundstage og detaljer, selv om høyttalerens fine spredning gjør at den ikke er så kritisk som mange konkurrenter.
Treveishøyttalere kan ofte ha noen avsnitt i frekvensgangen som stikker litt ut, det er alltid et problem å få alle elementene til å spille sammen som en helhet. Delingsfiltret er nøkkelen til å få sammenheng i lydbildet, og her har man virkelig lykkes med å få en helhet i gjengivelsen, en balanse som gjør at overgangene mellom de ulike elementene føles sømløs.
Bassen er ren, slank og kjapp. Det liker jeg, for det låter aldri overdrevet eller blir loddent og mykt om ikke programmaterialet sier at det skal være slik. Platen bestemmer lyden, ikke høyttaleren. Man angir at høyttaleren går ned til 42 Hz og det holder ganske lenge. Du får ikke med det aller dypeste, men forsøker du å få med det i denne prisklassen blir den delen nesten aldri spesielt vellykket, men føles mer påklistret.
Mellomregisteret har liksom resten en fin dynamikk og gjør det virkelig fint på stemmer og instrumenter, det er godt med detaljer, men ikke overdrevet mye. Den forsøker ikke å smigre seg inn ved å sukre lyden, og for prisklassen er det utmerket, F206 forsøker ikke å gjøre seg større eller bedre enn den er. Så når alt kommer til alt er det en meget bra gjengivelse uten overdrivelser.
Konklusjon
Det er litt som om Revel tidligere har produsert høyttalere for Amerika, men nå har gjort en høyttaler for Verden. F206 oppfører seg ordentlig hele tiden og byr på en gjengivelse som er meget lett å leve med, og som kan kombineres med mye av den elektronikken som finnes på markedet.
Og det er litt det som denne prisklassen går ut på, synes jeg. Høyttaleren blir raskt en god venn i lytterommet, en høyttaler med en lyd man setter pris på og som er fleksibel med hensyn til hvor man plasserer den i rommet. Utmerket!