Pinell Precision og Pinell Foundation

Kompakt storsjarmør

Pinell Precision er et par meget lekre og kompakte bokhyllehøyttalere, som sammen med de passive basshøyttalerne Foundation med sidemonterte 8-tommere, utgjør et par minst like lekre gulvhøyttalere. De gir et åpent lydbilde, med en meget dynamisk mellomtone som kommer både sangstemmer og instrumenter til gode. Sammen med basshøyttalerne får du den nødvendige dybden i bassområdet.

Pinell Precision og Pinell Foundation 1

Markedet florerer av høyttalere. Men vi er ikke bortskjemt med høyttalere som både låter bra og ser fantastiske ut. Det ønsker Pinell å gjøre noe med. De fleste av oss kjenner Pinell først og fremst for sine bordradioer, men produsenten satser også på lyd i andre former. Dette er det første forsøket på en skikkelig hi-fi-høyttaler. En snerten, liten bokhyllehøyttaler i høyglans lakk, som kan bygges ut til en gulvstående fulltonehøyttaler, med passive basshøyttalere med sidemonterte 8-tommers basselementer.

Pinell produserer produktene rimelig i Kina. Dette for å holde seg konkurransedyktige i et svært prispresset marked. I dette tilfellet kommer likevel komponentene fra flere steder i verden. På bokhyllehøyttaleren sitter en silkediskant støpt i japansk lavkarbonstål. Den 4-tommers mellomtonebassen sitter i en sandstøpt kurvramme i aluminium, med en membran lagd i papirmasse fra New Zealand. Japansk stål og papir fra New Zealand sitter også i basshøyttalerne.

Andreas Erlandsen fra Pinell, ansvarlig for den mekaniske konstruksjonen, kan fortelle at de har jobbet med høyttalerne i to år. Alle delene, fra kabinetter og elementer og helt ned til skruene, er spesialutviklet av og for Pinell.

Kompakt byggekvalitet
Alene er de små høyttalerne meget kompakte, men har likevel en tillitvekkende vekt. Både byggekvaliteten og lakken virker å være meget solid utført. Med de små målene er det meget enkelt å plassere høyttalerne i en bokhylle, på en veggbrakett, eller kanskje aller helst på et par snertne stativer. Dersom du ikke skal ha basshøyttalerne.

Basshøyttalerne er hver sin høye, slanke søyle som høyttalerne skal plasseres oppå, og dermed blir forvandlet til et par slanke, gulvstående lekkerbiskener, nøyaktig en meter høye og 13,1 cm brede. Bare litt bredere enn en iPhone er høy.

Høyttalerne festes til basshøyttalerne ved å stramme til en skinne på baksiden med en skrue på høyttaleren og en på basshøyttaleren. Jeg savner at høyttaleren kan gå ned i et spor i basshøyttalerkabinettet, for den kan fortsatt vippes og vris noe. Derfor anbefaler jeg å først plassere basshøyttalerne der de skal stå på gulvet, før topphøyttalerne festes. Så slipper du å flytte rundt på et par middelmådig festete høyttalere. Det går greit, men løsningen er litt halvveis. Bortsett fra dette er det ingenting å si på kvalitetsfølelsen. Høyttalerne kobles til hverandre med et par høykvalitets overgangskabler (jumpers). Når dette er gjort, kobles basshøyttalerens nedre terminaler til forsterkeren.

Lydkvaliteten – uten basshøyttalere
Med høyttalerne plassert på hvert sitt stativ, tilkoblet vår aldrende referanseforsterker Hegel H200 og den toppspesifiserte diskspilleren Electrocompaniet EMP 2, mestrer høyttalerne å få sangstemmer meget tydelig frem, uten at det er noe trøbbel med noen pukkel eller rumling i noen frekvensområder. Så små høyttalere som her kan ofte bli stresset når de skal håndtere kraftige bassfrekvenser, med all sin dynamikk. Pinell-høyttalerne får ikke videreformidlet bassregisteret i særlig grad, men det lar det heller ikke ødelegge for evnen til å gjengi mellomregisteret med god dynamikk. Verken mannlige eller kvinnelige vokaler trigger noen utoner i høyttalerne. Høyttalerne gir også et godt inntrykk av luft i overtonene, som er spesielt viktig når kvinnestemmer og andre lystklingende instrumenter skal gjengis åpent og fint, og dessuten i det å tegne opp et bredt, stort og luftig lydbilde.

Høyttalerne oppleves likevel som noe kliniske i klangen. Det er ingen varme eller fylde her. Først og fremst fordi de ikke har noe særlig bass i det hele tatt. Ergo låter det meste av musikk litt kjedelig og spinkelt. Plassert i en bokhylle får de mer fylde i bassen fra underlaget og veggen, men det vil gå noe på bekostning av lydlandskapet, som vil bli flatere.

Med basshøyttalere
På tide å koble på basshøyttalerne og dermed forvandle de små rakkerne til et par fullvoksne, men likevel elegante gulvhøyttalere.

Det er noe som skjer med lydbildet når bassregisteret kommer frem. Pinell-høyttalerne får straks et godt fundament i bassområdet, og overgangen mellom basshøyttalerne og stativhøyttalerne er meget bra. Jeg opplever ingen faseproblemer, slik at sangstemmene fortsatt står i midten av lydbildet, omringet av et godt og luftig lydlandskap. Lydbildet blir også fysisk større, fordi det blir mer kontrast mellom bass og diskant. Dette gjør også at diskanten faktisk virker mykere og enda luftigere. Kraftige cymbalslag kunne oppleves litt stikkende av høyttalerne alene. Med basshøyttalerne aktivert blir det mer balansert, og cymbalene plasseres mer tredimensjonalt. Den lydmessige horisonten er dypere.

Countryrock
Stemmen til singer/songwriter Natalie Merchant på den countryinspirerte debutplata ”Tigerlily” står klart ut, og tonestrukturen til el-gitaren kommer godt frem.

Bassregisteret er riktignok ikke det dypeste og mest rungende jeg har hørt, men det er en meget god tonestruktur i bassen. Digg å høre på. I forbindelse med 40-årsjubileumet til David Bowies ”Rise and Fall of Ziggy Stardust” har albumet nettopp blitt gitt ut i (enda en) remastret utgave. Og denne gangen låter det fabelaktig. Pinell får frem basstromma og bassgitaren på ”Starman” meget bra.

Ikke partyhøyttalere
Dette er imidlertid ikke partyhøyttalere. Visst kan de spille temmelig høyt gitt nok forsterkerkraft, men de har ikke den tøffe mellombassen som man er avhengig av for å få skikkelig massasje i mageregionen. Det er heller ikke poenget. Men skal jeg sette fingeren på noe negativt i det hele tatt, så må det være at det et eller annet sted i bassregisteret kan låte tidvis rotete når musikken er kompleks. Musikk med mye energi i mellombassen låter litt flatt. Kanonene helt på slutten av Tsjaikovskijs ”1812 Overture” (Paavo Berglund, wimp.no/track/3380625) mangler litt futt i forhold til det man kan vente av større høyttalere. Men så mangler de fleste andre høyttalere det elegante, snertne utseendet til Pinell Precision og Foundation, som jeg igjen må påpeke har en bemerkelsesverdig åpen og luftig mellomtone.

Konklusjon
Pinell Precision er et par meget lekre og kompakte bokhyllehøyttalere, som sammen med de passive basshøyttalerne Foundation med sidemonterte 10-tommere utgjør et par minst like lekre gulvhøyttalere. De er bare 13 centimeter brede, og er meget elegante i hvit, svart eller rød pianolakk. Selve festet på baksiden er litt halvveis, men det funker, med forbehold om at høyttaleren på toppen kan vris og tiltes noe selv etter festing.

De gir et åpent lydbilde, med en meget dynamisk mellomtone som kommer både sangstemmer og instrumenter til gode. Overtoneområdet kommer også meget detaljert frem.

Det er først sammen med basshøyttalerne at det blir noe særlig greie på bassområdet. Alene er bokhyllehøyttalerne for små til å gi noe særlig fundament. Men Precision og Foundation sammen tegner opp et meget komplett lydbilde. Fullt av detaljer og luft, og med en god struktur i basstonene.

Det finnes høyttalere med enda mer oppløste overtoner (Elac FS207), det finnes de med mer slagkraft i bassen (JBL ES100). Lydkvaliteten alene skyver ikke Pinell-høyttalerne opp til tronen i sin prisklasse. Men tatt i betraktning det meget lekre utseendet, og det er ingen tvil om at disse høyttalerne fortjener å stå i mange stuer.

Les videre
Exit mobile version