Det er ikke noe hinder for at man tar den lille, ovale høyttaleren med i lommen eller esken når man forlater bilen (det kan til og med være en god idé ikke å ha den fristende røde JBL-logoen synlig for nysgjerrige forbipasserende), men den er primært beregnet til å bli brukt i bilen.
Det må verken bores eller klebes i kupeen. Høyttaleren er utstyrt med en bøyle som passer til å hekte på solskjermen. Bøyle og høyttaler kobles sammen med magneter, så selve høyttalerne kan tas ned på et øyeblikk.
Mesteparten av trådløse Bluetooth-høyttalere er født med innebygget mikrofon og mulighet for handsfree mobilsnakk. Men på JBL Trip gir den funksjonen for en gangs skyld mening!
Når JBL sitter på sin plass, er den nærme nok til handsfree mobilsnakk. Ikke minst i kraft av innebygget støyreduksjon, som filtrerer støyen fra kupéen. Den er dessuten kompatibel med Siri og Google Now, så man kan gi iPhone eller Android-mobilen stemmekommandoer.
Kontrollknappene til volum, handsfree mobilsamtale og mikrofon er touch-kontakter, som er plassert over høyttaleren. Det ser umiddelbart logisk ut, men når Trip sitter på sin plass på solskjermen, er knappene usynlige. Og i en mørk kupé leter man i blinde.
Lyden
I brosjyren skryter man frimodig av at Trip har JBLs berømte lyd. Det er store ord om en 4 centimeters høyttalerenhet drevet av en 3,2 watts forsterker. Spesielt når den omtalte JBL-lyden er noe som vi er vant til å forbinde med profesjonelle studiemonitorer og lydsystemer til kinoer.
Vi kan godt røpe med en gang, at Trip ikke helt matcher merkets stolte fortid. Og kjører du rundt i en Tesla eller en annen bil med et anlegg av den bedre typen, vil vi heller ikke anbefale deg å skifte. Men vurdert som den billige Bluetooth-høyttaleren den er, låter JBL Trip faktisk glimrende. Og den kan enkelt konkurrere med det fabrikkmonterte anlegget i journalistens Citroën Berlingo.
Til basstung musikk er Trip håpløs, men til sang og tale, inkludert bilradioen, er den perfekt. Stemmer lyder veldig bra, og det er lett å høre ordene. Og siden høyttaleren er plassert like over hodet, er det ingen problemer med å trenge gjennom støyen i kupéen.
Konklusjon
Å lage en trådløs høyttaler spesielt til bilen, med funksjoner og montering tilpasset livet på fire hjul, er en glimrende idé. Handsfree mobilsnakk er ikke bare en sikkerhetsmessig god idé, men et lovkrav. Og den innebygde støyreduksjonen er en stor hjelp til forståeligheten. Monteringsbøylen betyr samtidig at man slipper å ha høyttalere til å ligge og skrangle rundt på dashbordet, eller i bunnen av bilen. Ved siden av de praktiske grunnene betyr det også at Trip ikke bare blir enda en bærbar Bluetooth-høyttaler, men i stedet en av markedets svært få trådløse bilhøyttalere. Og en riktig fin en også.