TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Geneva Lab L og XL

Superlyd i én boks

Entusiasmen slukner ofte når man skrur opp lyden på designanlegg flest. Ytelsen står ikke alltid i stil til utseendet, men her er unntaket som bekrefter regelen.

Av / 08.11.07 - 17:42
Geneva Lab L og XL

Lyd & Bilde mener

  • Beste enboks-anlegget vi har hørt Enormt lydbilde, svært potent bass Detaljrikt og åpent lydbilde Flott konstruksjonskvalitet
  • Bare én linjeinngang Ingen RDS-infomasjon på radio

Hvis alle designanlegg hadde spilt musikk med samme innlevelse som designerne brukte når de skapte anleggene, ville vi alle hatt minst ett designanlegg. Men dessverre er vår erfaring at man kan få mye bedre lyd for pengene andre steder. Da sitter man igjen med én grunn for å bruke pengene på designanleggene: design for designens skyld.

En sjelden gang dukker det opp produkter som trosser alle konvensjoner. Geneva Labs er det ferskeste eksemplet. Et lite sveitsisk firma som knapt noen har hørt om. Og som har snudd opp ned på alle skrevne og uskrevne regler om alt-i-ett-anlegg. For i motsetning til hva man kan ledes til å tro ved å se på bildene, er disse anleggene mye mer enn iPod-høyttalere. Det største av anleggene, behørig kalt XL, er et fullblods stereoanlegg i én boks, med CD-spiller, radio, iPod-dokking og linjeinngang for separate lydkilder. Som det mindre anlegget kalt L for Large, trenger man bare å plugge i støpselet og en antenne, så har man lyd i heimen. Geneva Labs lager også et medium anlegg, M selvsagt, som er en bokhyllemodell uten innebygd iPod-dokking, men med tilhørende kabel for tilkobling til en iPod.

Tre i én
Utførelsen er upåklagelig. Alle anleggene leveres i skinnende pianolakk, i fargene rød, hvit eller sort. Fargene på fjernkontrollens knapper matcher kabinettet, som er satt sammen av tykke MDF-plater. Hele fronten er dekket av en metallgrill, som skjuler høyttalerelementene. På sett og vis kan man si at Geneva Lab har bygget inn to stereohøyttalere i ett kabinett, for de to kanalene er atskilt fysisk og elektronisk.

I XL, det største anlegget , drives høyttalerelementene av hver sin 100 W digitalforsterker fra D2Audio. Til sammen seks stykker. To 8-tommers subbasselementer, to 5,25-tommers bass/mellomtoneelementer, og til sist to 1-tommers diskantelementer. Det mindre anlegget kalt L, mangler de to 8-tommers subbasselementene, og de fire gjenstående elementene drives av en 50 watts forsterker for hver kanal.

De har begge den samme universaldokkingen for iPod under en luke på toppen, hvor iPoden til enhver tid lades. Den kan for øvrig styres med den medfølgende fjernkontrollen. Dokkingkontakten passer alle nyere iPoder med dokking, og det følger med sju adaptere til forskjellige iPoder, for optimal tilpasning i kontakten. Siden det ikke er noen DVD-spiller, eller videotilkobling på noen av anleggene, støtter de heller ikke video ut fra iPoder med video.

Annonse

En 3,5 m minijackkontakt plassert under lokket, foran dokkingkontakten, kan brukes dersom man ønsker å tilkoble en annen kilde som ikke passer i dokken.

XL og L kan utmerket godt settes på et møbel – modell L også i en hylle – men det finnes også tilpassede stativer i aluminium til begge anleggene. Dette koster 1595 kroner ekstra.

Smittende engasjement
Røde lysdioder under grillen viser hvilken kilde man har valgt, og volum når man skrur opp eller ned lyden. Lyden er sjokkerende bra, spesielt for modell XL. Et anlegg som ikke bare er i stand til å rive ned alle fordommer man måtte ha mot fancy designanlegg, men som gjør det så overbevisende at man må klype seg i armen. Man kan regulere bass og diskant om ønskelig, men det er neppe nødvendig.

Selv om høyttalerelementene sitter tett sammen, er ikke et smalt stereoperspektiv det første man legger merke til. Geneva bruker noe de kaller EmbracingSound for å kompensere for at høyttalerne ikke står plassert fra hverandre. Derfor høres det ut som en vegg av lyd, selv fra det mindre anlegget. Men det man virkelig sjokkeres over, er særlig det store anleggets evne til å spille svinehøyt og samtidig klokkerent. Med en bassgjengivelse som blåser hybelkaniner gjennom nøkkelhull, og får glassruter til å knirke i karmene.

Helt ulikt alle forventninger for denne type anlegg. Et anlegg de fleste audiofile vil trekke på smilebåndet av, helt til musikken starter og fliret stivner til en grimase. Det mindre anlegget er omtrent halvparten så stort, og koster halvparten, men har likevel mange av XL-anleggets kvaliteter. Minus den samme dyptpløyende og brutale bassgjengivelsen. Begge anleggene overbeviser stort med et lydbilde som også er åpent. Rikt på detaljer, og forbausende nok også luftig nok til å få klassisk musikk til å høres levende ut.

Klangen fra radiomottakeren er kanskje ikke like overbevisende. Den trenger et sterkt signal for å levere stereolyd uten bakgrunnsstøy, men CD og MP3-filer av høy kvalitet sitter som en kule på Geneva-systemene. Ukomprimerte filer rett fra iPod classics dokkingkontakt, hadde den samme knallgode dynamiske kontrasten som CD-spilleren med spaltelading. Nøyaktig hvilke elementer som drives av digitalforsterkerne er uvisst, men etter vår test å dømme, må det være elementer av langt høyere kvalitet enn man ellers finner i anlegg i denne prisklassen.

Konklusjon
Kvalitet er nettopp det inntrykket man sitter igjen med. Med unntak for den ellers kule fjernkontrollen i plast, er hele systemet gjennomsyret av omtanken for brukere som ikke ønsker eller kan bruke mye av stuen på store stereoanlegg, men som ikke vil gi avkall på de samme musikkopplevelsene som et nøye sammensatt stereoanlegg kan gi.

Geneva Labs XL kan kanskje ikke overgå et slikt anlegg i ett og alt, men bekvemmeligheten av å ha alt på ett sted, uten å måtte kompromisse på lydkvaliteten, bør tiltale flere enn dem som lar seg lokke av designen alene. Det mindre anlegget gir mye av den samme ytelsen, men bygget i samme høye kvalitet, og med nesten samme ytelse, til halve prisen. Dette smaker litt av sensasjon.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Tre premium lydplanker som løfter filmopplevelsen

Milepæl for Buchardt

Tung high-end fra Dali i nettere format

Ny leder i budsjett-klassen

En åpenbaring

Sonos Arc Ultra tar lyden til nye høyder

Muskelbunt i skreddersøm

Lyden av dansk storhet

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Lyd & Bilde