Det vil nok være kjent for trofaste lesere at har DALI oppdatert sin gamle high end-serie, Epicon, med teknologi som er nedarvet fra flaggskipet Kore.
Vi har allerede testet Epikore 11 og Epikore 9, og kommer nå til den nest minste modellen i serien, Epikore 7.
Som sine større brødre er DALI Epikore 7 en gulvhøyttaler, og selv om den er slank, kreves det fortsatt to mann til å bakse de to 40 kg tunge høyttalerne på plass (og to høyt velutstyrte transportmenn til å få dem levert til testerens leilighet i annen etasje).
Edelt blod
Mens de større modellene i serien prismessig befinner seg i de høyeste luftlagene i ultra high end- segmentet, er Epikore 7 ”kun” high end. Noe som i praksis vil si at den koster mindre enn de fleste familiebiler. Det er fortsatt en kostbar høyttaler som de færreste vil ha råd til. Og den oser av eksklusivitet fra ytterst til innerst. Fra den høyglanspolerte finishen på det ovale kabinettet, den tykke aluminiumsbaffelen foran, til de solide messingterminalene på baksiden.
Høyttalerenhetene er naturligvis DALIs egen produksjon, fremstilt på Nørager i Danmark. Og slektskapet med den gigantiske Kore er ikke bare i navnet. Diskantmodulen, som består av en 35 mm dome og et planarmagnetisk båndelement, er akkurat det samme som i flaggskipet.
Bass/mellomtoneenhetene på syv tommer er utviklet spesielt til Epikore, men de bruker fortsatt teknologi fra toppmodellen i form av clarity cone-membraner og det ikke-ledende magnetmaterialet SMC (i forbedret versjon), som brukes strategiske steder i magnetsystemet på enhetene. SMC medvirker til å få ned den magnetiske forvrengningen drastisk.
Hva er Clarity Cone?
Bass/mellomtoneenhetene har såkalt Clarity Cone. Bak det hjemmelagede uttrykket er en membran i DALIs trefiber/papirmasse som er presset i et spesielt mønster. Utviklingsfolkene hos DALI oppdaget at oppbrytninger og egensvingninger i høyttalermembraner alltid opptrer i symmetriske mønstre – og dermed alltid i et likt antall områder. Det pressede femtaggede mønsteret i membranen bryter og demper resonansene.
SMC brukes også i spolekjernene i delefilteret. Delefilteret har for øvrig kondensatorer fra Mundorf. Bassrefleksporten er såkalt continuous flare, som betyr at den ikke er konvensjonelt rørformet, men har en myk svungen avrunding i begge ender som forhindrer turbulens.
De to bass/mellomtoneenhetene dekker ikke samme frekvensområde. Begge spiller hele veien ned til kabinettets nedre grensefrekvens på 35 Hz (- 3dB), men den nederste av de to kuttes av ved 800 Hz, mens den øverste deles ved 2,5 kHz, hvor domediskanten tar over. Planardiskanten dekker området fra 12,5 kHz og oppover.
Det er verdt å merke seg at det deles med ganske myke flanker, så enhetene overlapper hverandre i brede frekvensbånd.
Oppsett
DALI Epikore 7 er en fullvoksen gulvhøyttaler på 112 cm i høyden, så den krever sin plass i rommet. Også selv om den synes mindre takket være det slanke kabinettet. Høyttaleren har fire ”utriggere” i form av metallben som skrus fast på undersiden med unbrakonøkkel. Fire solide, justerbare spikes kan sikre et solid grep på tregulvet. Eller man kan velge en mindre gjennomborende løsning ved å bruke de medfølgende magnetiske beskyttelsesskivene under piggene. Det viste seg lettere enn ventet å flytte høyttalerne rundt, da de kan dreies på stedet på beskyttelsesskivene.
Med to bassenheter og bakovervendte bassrefleksporter har DALI Epikore 7 lett for å anslå romresonanser i det dype bassområdet. DALI anbefaler selv en avstand til bakveggen på 35 til 120 cm, noe som nok er i underkant til å komme helt på sikker grunn.
Romkorreksjon
Hvis man ikke har en kjempestor stue, kan romkorreksjon være redningen. Min NAD C 658 forforsterker har Dirac Live romkorreksjon. Det kan være grunn til å spørre om romkorreksjon, utført automatisk og med en mikrofon av samme type som følger med selv billige surroundreceivere, vil gjøre noe godt for high end-høyttalere.
Det gjør den.
Ved siden av å rette opp frekvensgangen i bassområdet (og fjerne en mer enn 10 dB høy pukkel ved ca. 30 Hz) ble det rett og slett mer ro og sammenheng i lydbildet. Det handler ikke om å sminke eller rette opp på feil eller mangler på høyttalerne. Men ved å utbedre en del av rommets påvirkning, blir det lettere å høre høyttalernes kvaliteter.
Man må imidlertid ha investert i den fulle utgaven av Dirac-romkorreksjon. Basisutgaven som følger gratis med en del apparater fra blant annet NAD, virker bare opptil 500 Hz, og det er ofte mer enn vanskelig å få det korrigerte bassområdet til å henge sammen med resten.
Det er ingen billige snarveier
DALI Epikore 7 stiller krav til forsterkeren som de brukes sammen med. Ikke fordi de er vanskelige å drive. Faktisk er de med en impedans på 6 Ohm uten voldsomme utsving og en følsomhet på 88 dB ganske lette å drive. Men de gir mer desto mer de får. Og de minste detaljene kommer for dagen – hvis forsterkeren er i stand til å formidle dem.
Jeg bruker vanligvis et forsterkersett bestående av førnevnte NAD C 658 forforsterker og en matchende C 298 effektforsterker med samme Purify Eigentakt-moduler som i den mer kostbare NAD M33-forsterkeren. De låter virkelig godt og gjennomsiktig. Men høyttalerne stråler mer med andre forsterkere. Og skulle du ha en Hegel H600 eller en McIntosh MS9500 stående, er veien til himmelen åpen. Det er med andre ord ikke noen billig vei til high end, og skal elektronikken ikke være en flaskehals, bør du sette av et lignende beløp til forsterkeren som du gjør til høyttalerne.
Hvis du bare har vunnet én gang i lotto, så start med å anskaffe høyttalerne. Selv om de ikke vil yte maksimalt, vil Epikore 7 få det beste ut av den elektronikken som spennes foran dem. Setter man på den andre siden en mellomgod høyttaler til en fantastisk forsterker, vil man undre seg over hvorfor forsterkeren skal koste så mye når den ikke utgjør en større forskjell.
Lyden av DALI Epikore 7
Det er stort.
DALI Epikore 7 har selvfølgelig ikke den fysiske tyngden og overveldende kraften som Epikore 9 og Epikore 11 har. For slett ikke å nevne supertungvekteren Kore. Men i min stue på 25 kvadratmeter er den omtrent det største som kan fungere lydmessig.
Og i motsetning til kompakthøyttalere, hvor lyden oftest beskrives i forhold til størrelsen, er det ikke nødvendig med alternativer her. Epikore 7 har evnen til å beherske rommet og spille i et (nesten) fullt frekvensområde. Selv om Epikore på papiret ruller av noen få hertz høyere enn sine større brødre, oppleves ingen begrensninger. Heller ikke en basskiller som Why so Serious fra Hans Zimmers soundtrack til The Dark Knight, hvor en nesten subsonisk tone fyller rommet.
Folkene på DALI har et nesten religiøst forhold til kompresjon – eller rettere sagt til å unngå kompresjon. Overalt i konstruksjonen er det jobbet med å fjerne alt som kan bremse enhetene i å reagere på det innkommende signalet.
Jeg har hørt høyttalere som låt enda ”raskere” (de var dyre!), og hvor impulser fikk en til å sperre opp øynene. Men de gjorde det ikke med samme ubekymrede letthet som Epikore 7.
Lydbildet er bredt, dypt og høyt. Noe jeg faktisk også forventet. Og det er all den luften man kan ønske seg.
Hos DALI betrakter de mellomtoneområdet som det grunnleggende i en høyttaler; det området man går ut fra, for så å strekke ut frekvensområdet i begge retninger. Og DALI Epikore 7 gjengir menneskestemmer nøkternt og rent. Nettopp avdøde Marianne Faithfulls hese stemme i Pirate Jenny står så hevngjerrig tydelig at man få trang til å krype i skjul. Samtidig med at man kan oppleve og nyte selv de minste detaljene i orkesteret. Det er et nummer jeg kjenner svært godt, men Epikore 7 finner detaljer og nyanser jeg ikke har hørt før.
Dynamisk rekkevidde er det nok av. Min faste stresstest i form av Disturbeds utgave av Sound of Silence, hvor en myk spansk gitar lett kan drukne i orkestercrescendoet, passerer med glans. Like viktig er imidlertid evnen til å gjengi stilheten mellom tonene i et stort orkester. Støy kan selv en billig festhøyttaler levere; stillhet midt i lydhavet er vanskelig.
Konkurrenter
Når man er parat til å legge knappe 233 000 kroner på disken, får man en stor grad av valgfrihet. Da vi er et høyttalerland, er noen av de nærmeste konkurrentene selvfølgelig danske. Audiovector Trapeze Ri spiller med et smittende engasjement, men har ikke helt samme eleganse – fysisk, så vel som akustisk. Men det er en smakssak mellom godbiter. Raidho X2t er bygget av eksotiske materialer og har en ekstrem oppløsning, men ikke samme kraft.