Burmester er et high-end firma fra Berlin som er mest kjent for sin elektronikk med høy ytelse i umiskjennelige kabinett i høyglanspolert krom. Man legger merke til dem. At firmaet dessuten kanskje er det best organiserte jeg noensinne har besøkt, er en helt annen sak. All dokumentasjon, målinger, reparasjons- og oppgraderingshistorikk og mer til, finnes arkivert om hvert enkelt produkt som noensinne har blitt produsert hos Burmester. Det er ikke mindre enn imponerende. Firmaet vet helt enkelt alt om akkurat ditt apparat.
Jeg besøkte firmaet for et drøyt år siden, og Dieter Burmester viste med stor entusiasme opp et par prototyper på en kommende stativhøyttaler. Den virket meget lovende, og vi ble enige om at jeg skulle få se nærmere på dem når de var helt ferdige.
Det var kanskje også en grunn til at han var så entusiastisk til denne modell B10. Historien er at grunnstammen til B10 har eksistert lenge, men da som spesialbygd monitorhøyttaler i Dieter Burmesters eget studio – før firmaet Burmester (og parallelt med det) kunne han sette profesjonell gitarist på visittkortet, og han har hele tiden også fungert som produsent i sitt eget innspillingsstudio, som er av høy klasse og flittig benyttet. Av den grunn sørget han naturligvis også for å ha et par potente monitorhøyttalere i sitt studio. Men, de var så bra at han ble oppfordret og drevet til å sette de i produksjon. Det har resultert i B10, som naturligvis har modnet og blitt modifisert en del for å kunne fungere som høyttaler til musikklytting i stedet for i studio og for innspilling.
Baffel på baffel
Kabinettet er i sann Burmesterånd firkantet. Meget firkantet. Og ganske stort til å være en moderne stativhøyttaler. Målet er 22 x 39 x 28 cm (b/h/d) og vekten hele 11,5 kg. Det gjør at høyttaleren både er ganske pen og litt klumpete på samme tid.
Fronten er verdt et eget kapittel. Frontbaffelen er produsert i en hele 48 mm tykk MDF, her festes de to elementer som er av typen 17 cm bass/mellomregisterelement med en type glassfibermembran og en ringradiator for diskanten. Begge elementene er spesialutviklet for Burmester. Men utenpå denne kraftige baffelen har man i tillegg satt på en centimetertykk aluminiumsplate med, så vidt jeg kan se, en type vibrasjonsdempende materiale mellom kabinett og aluminium. Det er ikke mange vibrasjoner som ledes fra den baffelen ut i dette kabinettet nei!
Foruten en bassport og Burmesters egne litt annerledes, men velfungerende terminaler (single-wire) finnes en bass +/- omkobler. Den kan i kombinasjon med de medfølgende skumgummiproppene til bassporten forandre bassprestasjonen og måten å avspille flere dB. I min oppstilling fikk jeg best resultat med basswitchen på minus og ingen propp i porten. Det ga en rapp og distinkt bassgjengivelse av den typen jeg personlig liker, med bra transientrespons og attakk.
Oppstilling
Man skal være klar over at denne høyttaleren krever et stativ. Det betyr også at man får eksperimentere litt med høyden på høyttaleren. Generelt er det en god regel å sørge for å få diskantelementet i høyde med dine ører når du sitter nede og lytter.
Normalt er jo en studiohøyttaler en nærfeltsmonitor plassert med en vinkel slik at den stort sett spiller rett inn i hodet på deg. I stuen kan det være litt annerledes, og av den skjematiske grafikken i bruksanvisningen ser det ut som om høyttaleren anbefales til ikke å ha noen vinkling overhodet.
Helt klart mulighet for eksperimentering altså, og jeg havnet til slutt på en vinkling som tross alt ikke skilte seg nevneverdig fra den som de fleste høyttalere pleier å havne i ved denne oppstillingen – forutsatt at de ikke er designet til noe annet. Det her er et parameter som blant annet kan påvirke romgjengivelsen, det handler om hvordan diskantspredningen fungerer.
Burmester angir for øvrig en ganske fri plassering mot bakvegg og lar rommet bestemme. Ettersom man gir mulighet for å justere bassen på selve høyttaleren, mener man at den kan styre bassen i gjengivelsen. I mitt tilfelle havnet B10 omkring 50 cm ut i rommet.
Kvalitet fornekter seg ikke
Jeg har sagt det før: når man kobler inn en del produkter hører man omgående at det finnes noe der ute som heter kvalitet. Disse sakene koster som oftest en hel del, men det er bare slik at kommer man over denne grensen har det blitt fjernet mange gardinlag mellom lytteren og musikken.
Dessverre er dette noe som man må oppleve for riktig å kunne ta det til seg. Noe som egentlig kan oppsummeres i ett ord: musikkglede.
Når man kobler inn Burmester B10 spiller den ut ordet kvalitet med første tone. Man kan ikke ta feil, her spiller vi musikk. Det gjør den med en gjennomsiktighet og en spilleglede som virkelig er smittende. Et aldeles utmerket lyttevindu med en fin intertransientstillhet (den holder kjeft når den skal!) gjør at musiker og instrument fremstår stjerneklart og med nok luft seg imellom.
At høyttaleren har en historie som monitorhøyttaler kan man godt forstå. Den avslører mye, men uten å løfte frem – ”se hva jeg har funnet” – de forskjellige sakene unødvendig. Du hører det om du kan kunsten å høre, men du får det ikke levert med spikerpistol i hodet, noe dessverre mange høyttalere historisk sett har gjort – det har riktignok blitt bedre de seneste årene.
Her finnes også en fin dynamikk uten voldsomheter, dynamikken blir aldri vulgær. I tillegg kan høyttaleren også spille lavt med stort utbytte, et kriterium som jeg bare føler blir viktigere og viktigere. Det siste som er verdt å nevne er at B10 har en imponerende klangriktighet, det låter helt klart ekte hver gang høyttaleren spiller.
Konklusjon
Burmester B10 er den minste høyttaleren fra den tyske high-end produsenten. Likevel er den klart high-end, bare på den riktige måten. Det betyr at den har en selvsikker spillestil med utmerket rom og finfin klangriktighet.
B10 er ganske dyr til stativhøyttaler å være, dessuten kommer tillegget med stativ. Men, du får likevel full valuta og mer til for din investering. Og dessuten får du en stor porsjon musikkglede, noe som vel er det vi alle leter etter – eller hva?
Inn og lytte!