Klipsch G-28 & SW-308 SUB

Tennpluggen

Med høy følsomhet og en meget hurtig responstid trenger ikke denne tennpluggen noen kraftig forsterker for å rocke opp brakka. Musikken formelig spruter ut av Klipsch-høyttalerne, som selv uten subwoofer gir et godt snev av ”live”-følelse.

Klipsch G-28 & SW-308 SUB 1

Av de seks små basselementene på hver høyttaler er bare to av dem i virkeligheten tilkoblet, mens de fire andre er passive radiatorer. Radiatorene er der for å utligne trykkforskjeller i kabinettet når de aktive elementene slår ut og inn, et prinsipp som gir lavere forvrengning enn en tradisjonell refleksport.

Klipsch har alltid sverget til hornladde diskanter, og de har ikke tenkt å slutte nå. En kompresjonsdiskant av titan er matet inn i et kvadratisk horn buet 90 grader på alle sider, for å gi høyere effektivitet og en kontrollert spredning.

Brukervennlighet
Klipsch G-28 er en såkalt LCR-høyttaler (left, center, right), som kan brukes enten som stereo- eller senterhøyttaler. Høyttalerelementene er derfor plassert helt symmetrisk. Det følger med ulike braketter for ulike formål, men til veggmontering er det bare å hekte hver høyttaler på en skrue i veggen.

Den høye følsomheten på 94 dB med én watt betyr at de flate høyttalerne bare trenger en fjerdedel til halvparten av forsterkerkraften for å spille like høyt som sine konkurrenter. Dermed står man mer fritt til å velge en forsterker kun ut ifra lydkvaliteten og ikke tenke så mye på kraften.

SW-308 er mindre enn de fleste andre Klipsch-subwoofere, og er enkelt å plassere diskret. Den har ett aktivt basselement og to passive radiatorbasser, vi foretrekker å ha det aktive mot oss. Vi fikk et fint resultat i vårt rom med delefrekvens satt til 100 Hz.

Lydkvalitet
Med elektrofunkgruppa Daft Punk på menyen viser høyttalerne seg fra sin mest rytmiske side. Uten subwoofer har høyttalerne en meget frisk og energisk mellomtonegjengivelse, og til tross for høy følsomhet går høyttalerne likevel lenger ned i bassområdet enn vi forventet.

Dette er en energisk rett-i-trynet maktdemonstrasjon, som viser at flate høyttalere også kan ha muskler. I tillegg til sin høye følsomhet begrenser horndiskantene spredningen, slik at veggene og taket ikke reflekterer lyden like mye som domeløsninger. Dette gjør at vi får en mer direkte lyd.

Men høyttalerne klarer naturligvis ikke å emulere et par gulvhøyttalere før subwooferen kobles inn. Da får man den nødvendige grunnmuren i bassregisteret som både gir fylde og trøkk, men som også skaper større kontraster i lydbildet.

Sammenlignet med både DLS og Dali er det vesentlig mer dynamikk og liv med Klipsch. Dena Piano Duo med sine to samspilte klaverer på 2L-utgivelsen ”Grieg/Mozart vol. II” låter lekent og lett. Lyden av tangenthamrene som smeller ned på flygelstrengene låter meget livat.

Det er mye sprut i den akustiske gitaren på Heather Novas ballade ”Valley of Sound”, og stemmen hennes er klar og stor. Det som mangler er dybde i stereobildet, som hos så mange andre vegghøyttalere.

Konklusjon
Ikke la deg lure av det flate utseendet til Klipsch G-28. Med sin høye følsomhet kan de spille høyt og ”rett i trynet” selv med en strømsvak forsterker, og engasjerer også uten subwoofer. Det er mye trøkk i hele frekvensregisteret, fra øvre bass helt opp til diskantområdet.

Subwoofer er nødvendig for å få med resten av bassregisteret, og da gjør SW-308 en god jobb. Uten å være størst i klassen integreres den fint i lydbildet og følger opp med en punchy bassgjengivelse. Dette systemet gir en veldig ”live”-følelse uansett musikk.

Det mangler litt oppløsning i toppen av overtoneområdet, men sammenhengen ellers er såpass bra at vi ikke bryr oss.

Les videre
Exit mobile version