Cerwin-Vega XLS-28 er den minste gulvhøyttaleren i serien, og ser ut som en miniatyrutgave av den aller største XLS-215. I stedet for to enorme 15-tommere benyttes i stedet 8-tommers basser. Følsomheten på 89,8 dB er moderat til å være Cerwin-Vega, da de største modellene, spiller over 95 dB med én watt fra forsterkeren. Lavere følsomhet er et kompromiss for å få mye bass ut av mindre basselementer og mindre kabinett.
Cerwin-Vega har testens største senterhøyttaler og bakhøyttalere, som bør kunne gi god fylde og dynamikk i dialoger og surroundeffekter.
Lydkvaliteten
Få trøkker like mye i bassen som Cerwin-Vega. Basselementet pumper løs, og vi kjenner det godt i kroppen når vi spiller høyt med rock og hip-hop. Snakk om fysisk basstromme!
Men selv rock og hip-hop trenger overtoner. Hva skal man med en vrenggitar som ikke kommer frem i lydbildet? Og det er her det svikter hos XLS-28. For å få frem rytmene har bassområdet fått en pukkel som maskerer for mellomtonen, som resulterer i et temmelig innestengt lydbilde. Storebror XLS-15, som vant sin gruppetest i vår sommerutgave 2010, manglet også overtoner, men her var mellomtonen klarere og lydbildet dermed langt mer balansert. XLS-28 låter for innestengt til å fungere noe særlig. Hvor er hi-hat-en? Hvor er bittet i gitarene? Og hvorfor låter et piano som om strengene er gjengrodd i gammelt fett og støv?
Actionfilm som The Bourne Legacy sier ”ja, takk” til basstrykket fra Cerwin-Vega. Når det smeller i rifler og bomber, er det heftig å kjenne det fysisk på kroppen.
Men dialogene låter ikke videre åpne. I stedet er det omtrent bare brystklangområdet det fokuseres på, mens konsonanter ikke kommer nok ut. For å overdrive kraftig virker det nesten som om menneskene på skjermen snakker med munnen lukket. Faktisk ringte logopeden oss nettopp for å melde at Cerwin-Vega ikke hadde møtt opp til timen sin.
Konklusjon
Cerwin-Vega har virkelig slagkraft i bassområdet. Høyttalerne kan spille skikkelig høyt, slik at basstrommer kjennes fysisk i mellomgulvet.
Problemet er at de ikke kan så mye mer. En pukkel i bassområdet maskerer for det viktige mellomtoneområdet, slik at sangstemmer og filmdialoger låter innestengt. Også rock og action fortjener mer trøkk oppover i toneregisteret, da ville vrenggitarer kommet bedre ut, og geværskudd smelt mer i toppen. I stedet låter de nesten som om de fyres av fra bak en vegg.
Dette høyttalersystemet er absolutt rytmisk og kan låte tøft, men trenger en surroundreceiver med romkorreksjon for å få bedre tonal balanse.