Den nye R-serien fra KEF har på mange måter satt en ny standard for byggekvalitet i prisklassen, med lekre lakkerte kabinetter og smakfull, minimalistisk design. Her er det ingen synlige skjøter eller skruer å skue, og grillene festes ved hjelp av usynlige magneter. På baksiden finner vi KEFs egenutviklede bi-wiring terminaler som gjør det enkelt å drive diskant/mellomtone og bass med hver sin forsterker – kjekt hvis du har en surroundreceiver med ekstra kanaler du kan utnytte.
R500 er den minste av tre gulvmodeller i serien, og takket være beskjeden dybde okkuperer den liten plass på gulvet. De bruker i likhet med resten av serien KEFs spesielle Uni-Q koaksialelement, hvor diskanten sitter i senter av en 5” mellomtone. Inspirert av konsepthøyttaleren Blade får den her selskap av to 5 ½ basser over og under. Hensikten er å skape en jevn og uniform spredningskarakteristikk over hele frekvensområdet.
Lydkvalitet
Koaksialelementet er med på å gi KEF R500 en helt særegen lydkarakter som man kan høre fra første stund. Lydbildet er ekstremt fokusert, og gjør det enklere å høre hvor artister og instrumenter er lokalisert. Dybdefølelsen er enorm, og vi får faktisk en fysisk fornemmelse av at musikerne står foran oss i lytterommet!
– Selv når vi spiller grisehøyt, sitter stemmene som spikret. Perspektivet er bunnsolid, slår Geir Nordby fast.
Sammenlignet med de rimeligere Tannoy høyttalerne har KEF R500 enda mer ”kropp” i mellomtonen, og enda bedre sammenheng oppover med en perfekt overgang til diskanten. Lydbildet er rett og slett klippefast!
Samtidig merker vi at R500 har en ganske snever ”sweet spot” før lydbildet faller sammen, og låter best når de vinkles inn mot lytteren. En fordel med den kontrollerte spredningen, er imidlertid at høyttalerne også vil påvirkes mindre av refleksjoner fra vegger og tak. Verdt å tenke på om du har et lytterom med mange nakne, harde flater.
Når det gjelder selve klangbalansen, kan R500 virke litt standhaftig og behersket sammenlignet med et par av testdeltakerne. Spesielt i dypbassen savner vi litt mer krutt fra engelskmennene. Selv om det er bra med fylde i den øvre delen av bassen, synker nivået betraktelig i de dypere tonene. Spesielt lettdrevne er de heller ikke, og krever en forsterker med muskler for å våkne til liv.
Når vi sammenligner R500 med Sonus Faber Venere 2.5, blir det litt som to forskjellige verdener. Der R500 har et litt snevert, men superfokusert perspektiv, har Sonus et mye større og luftigere lydbilde, som også er litt mer diffust. Mens KEF oppleves litt som en nærfeltsmonitor, får vi større ”livefølelse” med de store italienerne, på bekostning av litt mindre presisjon i lydbildet.
Konklusjon
KEF R500 er en veldig ren, ryddig og hi-fi-korrekt høyttaler som briljerer med superoppløsning i diskant og mellomtone. De kompakte KEF-ene leverer testens mest fokuserte lydbilde – men er ikke nødvendigvis de mest underholdende. Til det blir dypbassen litt for grunn og forsiktig. Til større lytterom ville vi derfor sett nærmere på Sonus Faber eller KEFs større og dyrere R700 modell. Til mindre, akustisk livlige rom som har rikelig med bassforsterking, kan R500 imidlertid være akkurat rett medisin.