Akkurat som det er behov for spesielle hodetelefoner til fysisk trening, stiller også de elektroniske atletene – gamerne – spesielle krav til lytteutstyret.
Hodetelefoner er den produktgruppen som vi oftest tester i Lyd & Bilde. Og det er det en god grunn til. Vi ser nå en konstant eksplosjon i antall og utvalg fra et stadig voksende antall produsenter. Det er også den produktgruppen som flest bruker. Lynraske datamaskiner, avansert kamerautstyr og tung hi-fi har sine tilhengere. Men alle har bruk for hodetelefoner. Faktisk viser det seg at flertallet har flere par hodetelefoner liggende, til vidt forskjellige bruksområder.
I denne testen ser vi på en gruppe av hodetelefoner vi ikke har testet tidligere, men hvor utvalget vokser eksplosivt nettopp nå. Enten man velger å betrakte dataspill som seriøs e-sport, eller det bare er noe vi leker med, er hodetelefonene en produktgruppe som velter inn i butikkhyllene akkurat nå. Og de kommer både fra produsenter som i forveien har spesialisert seg innenfor spill-tilbehør, og fra de etablerte hodetelefonprodusentene.
Men er det virkelig nødvendig med spesielle hodetelefoner til spill? Kan man ikke bare bruke sine vanlige hodetelefoner til formålet? Det kan man selvfølgelig. Man kan også i prinsippet ta sine hi-fi-hodetelefoner med på løpeturen, resultatet blir bare deretter. Og spillene stiller en rekke krav til utstyret.
For det første må det være mikrofon på hodesettet, slik at man kan rope kommandoer og advarsler til sitt lag når det går hardt for seg på slagmarken. For det andre må de være behagelige å ha på i timevis, uten at ørene blir kokt i varmen, eller man blir sliten i nakken av vekten. Til slutt er det en fordel hvis de støtter surroundlyd i mange kanaler så man kan høre når fienden kommer listende bakfra.
Ikke ekte surround
Flere av hodetelefonene i denne testen selges med «7.1 surround sound» skrevet på esken. Å snakke om 7.1-kanalers surroundlyd i hodetelefoner er litt som å selge gummi i metervis: Det krever en god moral. Av rimelige, fysiske årsaker er det nemlig ikke syv separate drivere og en subwoofer innebygget i hodetelefonene. Man kunne i prinsippet godt ha separate drivere for front-, side- og bakkanaler (det ville bare ikke låte bra). Men en subwoofer er definitivt ikke noen praktisk idé, og senterkanalen måtte da kanskje plasseres i pannen?
I stedet bygger surround-hodetelefonen i testen på programvarebasert virtuell surround, hvor antall kanaler i kildematerialet på elektronisk måte plasseres rundt omkring lytteren. Hvor godt det fungerer i praksis, avhenger av den program- og maskinvaren som står for å omsette spillets eller filmens lydkanaler til virtuelle i hodetelefonene.
Headsettene ble selvfølgelig testet i deres naturlige miljø, det vi si på spill, ikke minst 3D-skytespill, hvor eventuelle surroundeffekter utnyttes maksimalt. Og ut over det ble de også testet med musikk og film, igjen i surround. Vi så også på de innebygde mikrofonene og eventuell støyreduksjon.