Audio-Technica ATH-AD900X har tilnavnet “Air”, og det virker velvalgt. For det første består de åpne hodetelefonene for en stor del av det reneste ingenting. Man kan gjennom det stormaskede gitteret se dypt inn i konstruksjonen. Hodebøylen er også luftig: I stedet for en rem eller bøyle som hviler på hodet, støtter kun et par “føtter” på issen. Det sparer gram, og Audio-Technica ATH-AD900X er tross sin størrelse en av de over-ear-hodetelefonene som føles lettest å ha på hodet.
Med en diameter på hele 10 cm omkranser de myke, omsluttende øreputene ørene så fritt at man stort sett ikke merker at man har dem på.
Lyden av Audio-Technica ATH-AD900X er like åpen og lett som hodetelefonen. Livemusikk låter virkelig live. Men de kan selvfølgelig også beherske et godt studioopptak.
Bassen er ikke så kraftig som på noen lukkede hodetelefoner (og Meze 99 Classics spesielt). På den andre siden er den ikke nivåmessig mye under Shure SRH940. Og den er tørr som sandpapir på en sommerdag.
Stemmer låter – ikke overraskende – åpent og fritt på Audio-Technica ATH-AD900X. Det er ingen innelukkethet eller kompresjon. Et nummer som Tiden Bara Går med Therese Juel i Opus 3-opptak er helt levende og nærværende. Det gjelder også i diskanten, hvor bitte små perkusjonsdetaljer står tydelig – og helt vektløst – frem.
Konklusjon
Audio-Technica ATH-AD900X er en lekker hodetelefon som det er ren avslapping å lytte til. Du føler deg ikke isolert på samme måte som med lukkede modeller. Baksiden av medaljen er at det også slipper ut en del lyd fra den åpne baksiden. Så dine omgivelser må ta del i lyttingen, enten de ønsker det eller ei. Lydmessig er den særdeles vellykket. Ikke minst til live jazz eller klassisk musikk, samt vokaler.