Moderne forsterkere har ikke bare kontakter for å plukke inn lydkilder, de har også strømming innebygget, og er de riktig så moderne har de også HDMI-inngang. Akkurat som denne, Marantz Model 60n. En integrert strømmeforsterker som plasserer seg et godt stykke under den fremragende Model 40n, og er den moderne utgaven av Marantz eldre PM7000N. For de som husker den.
Den integrerte Model 60n har alt man trenger på ett sted, bare plugg til høyttalerne så er du i gang. Med strømmeplattformen HEOS innebygget, kan man strømme musikk fra appen på mobilen i høyoppløst lydkvalitet, og den har ikke bare inngang for TV-lyden via HDMI, den har også inngang for platespiller, og både analoge og digitale lydkilder kan kobles til.
Hvis man har et par gode høyttalere trenger man egentlig ikke mer enn en Model 60n for å komme i gang. Hvertfall ikke hvis man bare strømmer musikk.
Forsterkeren er bygget som en litt nedskalert utgave av den mye dyrere Model 40n, og selv om den har hentet mye av det grunnleggende fra den eldre PM7000N, er forsterkeren oppgradert på vesentlige områder, ikke bare for funksjonaliteten sin skyld, men også for lydkvaliteten sin skyld.
Den er ikke fullt så kraftig som den dyrere Model 40n, men den har det samme designet og stort sett det samme utstyret. Og slik sett også de samme mulighetene. Som Model 40n kan 60n kobles til ditt trådløse nettverk enten via Wi-Fi eller Ethernet, og forsterkeren har også Bluetooth innebygget.
Det er stort sett småtteriet som skiller den fra Model 40n på utstyrsfronten. Den har stort sett de samme inngangene og tilkoblingene, men lavpassfilteret til subwooferen har en fast frekvens på 150 Hz, til sammenligning har Model 40n fem forskjellige innstillinger for lavpassfilteret.
HEOS og HDAM
Forsterkeren er bygget opp som en ren analog klasse A/B forsterker. Som nevnt er det grunnleggende kretsløpet ganske lik en PM7000N, med strømforsyning plassert til venstre i chassiset og forsterkermodulen i midten, med de analoge og digitale kretsene til høyre. Der er det også en skjermet HEOS-modul for strømming, og kretsløpet for moving magnet-inngangen for platespiller.
Det er ikke bare det tekniske som er oppgradert på Model 60n sammenlignet med forgjengeren. Den har et stivere og bedre dempet chassis. Transformatoren er dempet med en ekstra plate, og forsterkeren har kraftigere føtter på undersiden.
Som alle påkostede Marantz-forsterkere, har også Model 60n HDAM-forsterkerkretser (SA 3/SA 2) av den nyeste typen. Som ifølge Marantz har enda lavere forvrengning, og høyere presisjon. Nøkkelkomponenter som kondensatorene i strømforsyningen og motstander i signalveien, er hentet fra de dyrere Model 50 og Model 40n, og er en klar forbedring fra komponentene i PM7000N.
I motsetning til Model 40n, er 60n bygget i Vietnam, og ikke Japan, men lyden er tunet hos Marantz i Tokyo.
Krefter i massevis
Marantz oppgir effekten til 60 W per kanal i 8 Ohm, og 80 W i 4 Ohm. Litt mindre enn i Model 50 og Model 40n altså, men som testen avslørte, er det rikelig med krefter til å drive selv moderate til tungdrevne høyttalere.
De støtter alle de mest kjente strømmetjenestene, og den innebygde DAC-en støtter 24-bits PCM-filer, og DSD. I tillegg til den koaksiale og den optiske digitalinngangen, finnes det også en USB-A gang for de som vil koble datamaskinen til som lydkilde.
Forsterkeren, som kan leveres i silkematt sort eller i et luksuriøs champagnefarget kabinett, kan kobles til en av Marantz nyere CD-spillere og styres med samme fjernkontroll. Det runde OLED-displayet viser valgt lydkilde og volum, og man kan justere bass og diskant direkte fra fronten, etter behov.
Konkurrenter
Marantz-forsterkeren stiller nesten i en klasse for seg selv. Hvis man skanner markedet er det ikke mange konkurrenter i samme prisklasse, som tilbyr strømming, DAC med HDMI og platespillerinngang. Den fantastisk fine Rotel S14, koster mer og har færre innganger, den raffinerte Technics SU-GX70, er også dyrere og nærmer seg prismessig en Model 40n.
Det nærmeste man kommer er Hegel H95. En integrert forsterker som også har DAC og strømming innebygget, men ikke HDMI, platespillerinngang eller subwooferutgang.
Et strøk av magi
Model 60n ser like påkostet og eksklusiv ut som den dobbelt så dyre Model 30, og det er en slags familielikhet ikke bare i utseende, men også i måten den spiller musikk på.
De nyere klasse AB-forsterkerne fra Marantz, kjennetegnes ved et fyldig og varmt lydbilde. Av den typen som ikke gir lyttetretthet, og som er raffinert og åpent nok til at de fine nyansene i musikken kommer frem.
Sånn er det her også. Jeg ser ikke for meg at noen kan komme til å mislike lyden fra forsterkeren. Du skal i så fall ha noen uvanlig dårlige høyttalere. For plugg Marantz-forsterkeren i de gjennomsiktige og avslørende Monitor Audio Studio 89, eller KEF Q Concerto Meta, og du vil ha en velspillende kombinasjon som du kan leve godt med i mange år.
Du kan få større innsikt og et strammere fokus på detaljer, Hegel H95, og det er litt mer dreiemoment og guts i en Model 30, men her snakker vi ikke om store forskjeller.
Forsterkeren gjør en forbilledlig jobb med å slippe musikken fram. Som på opptaket med England store vokalvidunder, nei det er ikke Adele, men Raye, i et opptak med The Heritage Orchestra. Fra The Royal Albert Hall i London. Hør på Worth It, et funky komp med strykere og kor, ikke verdens beste opptak, men stappfull av spilleglede som formidles med innlevelse.
Ta klassikeren I Remember Clifford, med Roy Hargrove og Mulgrew Miller. Et live-opptak fra 2021, rikt på klanger og atmosfære. Med Marantz-forsterkeren på de klangrike KEF-høyttalerne, kommer romklangen fra opptaket godt frem i lydbildet. Klaveret er mikset litt bak i lydbildet, og man merker godt at mikronen er tettere på trompeten til Hargrove. Opplevelsen av å sitte et stykke unna og få med seg akustikken i rommet, er påtagelig.
Det er tettere mellom utøver og lytter på Arild Andersens Dreamhorse. Et solostykke med kontrabass som setter forsterkerens kontroll i bassen på prøve. Her er det ikke noe å sette fingeren på. En Denon PMA-3000NE har litt bedre kontroll, men koster over det dobbelte, og igjen er en Hegel H95 strammere. Men Marantz-forsterkeren lyder fyldigere og varmere.
Marcus Millers live-versjon av So What fra A Night In Monte Carlo, viser hva som bor i Marantz-forsterkeren. Du får ikke den samme skalaen og dynamiske kontrasten som i en high-end integrert, som Hegel H400 eller Rotel Michi X5 S2, men Marantz-forsterkeren er tightere og bedre fokusert enn for eksempel Technics SU-GX70. Og Yamaha R-N600A.
Klaver- og vokalklangen til Taylor Swift og Bon Iver på Exile, gjengis med kledelig varme og lydbildet er kjempesvært, smekkfullt med klanger og harmonier. Vakkert er det, og ytterst vellydende.