Linn Selekt DSM testet
Linn Selekt DSM

Fleksibel strømmeforsterker

Den fleksible Linn Selekt DSM kan tilpasses de flestes behov, spiller fenomenalt godt, og har en fiffig romkorreksjon innebygget.

Linn Selekt DSM 11

Foto: Linn

Når er en forsterker ikke en forsterker? Når den heter Linn Selekt DSM. Et veldig fleksibelt utgangspunkt for alle som er lei av mange bokser, og derfor foretrekker å ha alt på ett sted. For med en Selekt DSM kan du starte med en stereoforsterker med integrert strømming, og legge til de modulene du har bruk for. 

Den kan gå fra tokanals stereo til full surround bare ved å sette inn flere forsterkermoduler. Du kan selv velge hvor god digitalkonverter du vil ha. Det finnes tre DAC-moduler til Selekt DSM, som er så fleksibel at man kan kjøpe bare det man har bruk for. Og når som helst legge til en modul, skulle behovet melde seg.

Med Linns romkorreksjon innebygget – Space Optimisation, kan man dessuten tilpasse lyden fra anlegget til rommet høyttalerne står i, og enkelt sagt få det lydbildet man ønsker. 

Den kompakte forsterkeren måler bare 35 x 35 cm, og bruker klasse D forsterkermoduler som ikke utvikler noe særlig med varme. Dermed er den svært plasseringsvennlig. Den er også svært brukervennlig. Daglig betjening foregår med fjernkontrollen, men forsterkeren har også programmerbare knapper på kanten av fotoet, og en volumkontroll på toppen. 

Foto: Linn

Som alle strømmeforsterkere, kan musikken selvsagt styres med en app, hvor man også kan velge blant alle innstillinger – også romkorreksjon, dersom det er gjort på forhånd. 

Med analoge og digitale innganger, HDMI, strømming og inngang for både MM- og MC-pickup, kan en Selekt DSM plasseres i stuen og kobles til TV-en og platespilleren samtidig.

Foto: Linn

Moduler

Den grunnleggende versjonen av Selekt DSM, er en forforsterker med inn, og utganger, som man kan oppgradere med ulike moduler, som dekker ulike behov. Man kan starte med en standard DAC, eller velge den mer avanserte Katalyst, hvis man ikke tar den helt ut og velger high-end DAC-en Organik som kommer i to moduler.

Med én forsterkermodul blir den med ett en integrert forsterker, med flere forsterkermoduler kan den brukes som en bi- eller tri-amp forsterker, og med en Linn høyttaler kan man også oppgradere til aktiv drift. Med aktiv deling. Hvis man har høyttalere fra en annen produsent, kan man legge til en Exakt-boks, en separat enhet med aktiv deling.

En forsterkermodul til DSM. Foto: Lasse Svendsen

Alt dette i stereo, selvsagt, men man kan også utstyre forsterkeren med moduler som gir deg opp til 7,2-kanals surround. Men da trenger man en oppgradert HDMI-modul med eARC, lydretur altså. 

Fra passiv til aktiv drift

Testen startet med en grunnleggende tokanals utgave av DSM-forsterkeren, koblet til ulike høyttalere de første ukene, og senere ble den koblet til et par Linn 150. Først som passive høyttalere, drevet av en 2 x 50 W forsterkermodul. Deretter ble forsterkeren utvidet med to ekstra forsterkermoduler, og Linn-høyttalerne ble konvertert til aktiv drift.

Det vil si at hver av forsterkermodulene, drev hvert sitt element. En modul til basselementet, en til mellomtone, og en til diskant. Konverteringen fra passiv til aktiv drift, kan man gjøre selv, men det anbefales at det gjøres av forhandleren. 

Det gjelder også Space Optimisation som romkorreksjonen kalles, selv om man fint kan gjør det selv, med en laptop eller iPad logget på samme nettverk som forsterkeren.

Som de fleste strømmeforsterkere støtter den musikkstrømming i appen, fra Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer, og nettradio.

Foto: Linn

Space Optimisation

Men tilbake til romkorreksjonen, som skiller seg fra romkorreksjon slik de fleste av oss kjenner det, ved at Linn ikke bruker mikrofon og testsignaler, men baserer korrigeringen på hvordan rommet ser ut. Man legger inn høyde, bredde, typer overflater, vinduer og dørers plassering. 

Deretter lastes alle disse målingene opp til en server for beregning, og noen minutter senere har man en korrigert profil for rommet, og det korrigerte signalet sendes til høyttalerne. Man kan lage flere profiler med romkorreksjon, og liker man fetere bass, kan man endre profilene etter smak.

Foto: Linn

Lyden med og uten romkorreksjon

Som nevnt ble forsterkeren først benyttet som en vanlig tokanals integrert strømmeforsterker. Jeg koblet en CD-spiller til en av de optiske inngangene, og en platespiller til MC-inngangen. Så langt alt vel. 

Forsterkeren er ikke den kraftigste vi har testet, men den hadde få problemer med å få liv i et par Bowers & Wilkins 805 D4 Signature. Det var ikke det samme draget og trøkket i bassen, som det ble med en Yamaha A-S3200, men kombinasjonen 805 D4 og Selekt DSM leverte helt klart varene.

Foto: Linn

Lydbildet var kanskje litt flatt, det smalt ikke akkurat av dynamikk på noe musikk, men klangen var behagelig nøytral, og det var rikelig med oppløsning og detaljer i lydbildet. 

Etter et par uker flyttet jeg vekk B&W-ene og satte inn de gulvstående Linn 150, først i ren passiv tokanals drift, så i full aktiv drift med tre forsterkermoduler i forsterkeren. Dét ble umiddelbart langt bedre, med større dynamisk kontrast og plutselig var det mer vekt og dybde i bassen.

Les også Perfekt balansert klang Linns nye 150 er et par høyttalere som du kan ha livet ut, og det skyldes ikke bare at de lyder forbasket godt.

Forsterkeren lød med ett som en langt kraftigere og mer potent utgave, hvilket i og for seg er korrekt. For med 6 x 50 W effekt fordelt på seks elementer, har man både mer effekt og dreiemoment til rådighet. Da spiller den ene modulen alt under 440 Hz, den andre området derfra til 2500 Hz, og den tredje modulen tar seg av diskanten.

En tredje forsterkermodul lirkes på plass i Selekt DSM.
Foto: Lasse Svendsen

Space Optimisation kan slås av og på i appen, og det er liten tvil om at det virker. Å slå av romkorreksjonen etter at man har hørt musikk med den på, er nesten oppsiktsvekkende. 

For som vi erfarte også da vi testet den rimeligere Majik DSM, kan Space Optimisation oppleves som natt og dag. Lydbildet blir flatere og mer anemisk uten, men med vokser det i dybde, bassen strekkes og gjengis med større autoritet, og det er bedre balanse i høyttalerne.

Med 150-høyttalerne tilkoblet i aktiv drift, løftet lydkvaliteten seg flere hakk, og den dynamiske kontrasten ble hørbart bedre. Rytmefølelsen på Ezra Collectives siste album, var betydelig mer markert med aktiv drift og Space Optimisation på.

Basselementet må ut for å flytte kablene på delefilteret fra passiv, til aktiv deling. Foto: Lasse Svendsen

Bassen og slagverket på Sades Turn My Back On You, ble flyttet lengre fram i rommet, og det var betydelig mer vekt og dybde i slagverket. Man kan prøve seg frem med Space Optimisation, og endre hva man vil etter egen smak og musikkstil. Og når man er inne i menyen for romkorreksjon, kan man justere klangen fra null til 100, og liker man litt mer klang er det bare å forsyne seg.

Jeg er ikke sikker på om Space Optimisation er bedre eller dårligere enn Dirac Live, som bruker en målemikrofon for å kartlegge hvordan lyden oppfører seg i rommet. Begge deler fungerer, og begge er tidkrevende å bruke om man skal oppnå et best mulig resultat.

Les videre
Exit mobile version