HiFi Rose RS130

Silkemyk oppløsning

Plugg HiFi Rose RS130 inn i en seriøs digitalkonverter og gjør deg klar for hakeslepp, Så god er denne streameren nemlig.

HiFi Rose RS130 6

Foto: HiFi Rose

Vi var ikke de eneste som ble ble blåst av banen av sørkoreanske HiFI Rose, da vi testet high-end-streameren RS150B – med DAC. En 14-tommers pekeskjerm som dekket hele fronten, gjorde den lekende lett å sette opp og bruke, og viktigst av alt, lyden var rett og slett fabelaktig god.

Det er ingen overdrivelse å si at HiFí Rose entret markedet med et smell, og vi retter oss litt ekstra oppi ryggen, hver gang det kommer en pressemelding fra Sør-Korea.

Som vi gjorde da HiFi Rose lanserte et nytt flaggskip, streameren RS130 – uten DAC. En mer avansert – ren – streamer med en 15,4 tommers pekeskjerm, som dekker hele fronten, akkurat som på RS150B. 

RS130 støtter selvsagt alle viktige strømmetjenester, og RS130 kan som RS150B før den, vise skjermgrafikk som ligner på forsterkeren du allerede har, slik at den glir rett inn i et anlegget. For eksempel kan den emulere det turkise lyset i et Vu-meter på en McIntosh forsterker. Eller den varme glødende fargen til en forsterker fra syttitallets Vu-metere.

I tillegg til Tidal, Spotify, Qobuz og Apple Music, støtter den AirPlay2, og den er selvfølgelig også Roon Ready. RS130 støtter 32-bits PCM lydfiler opp til 768 kHz, og DSD512. 

Foto: HiFi Rose

Siden dette er en ren streamer har den ikke analoge utganger overhodet, men må kobles til en separat digitalkonverter. Det gjøres med enten koaksial, optisk, eller 110 Ohms XLR, og RS130 støtter synkronisering med masterklokken i en DAC, som kobles til streameren med enten 50 eller 75 Ohms BNC, eller fiberoptisk USB, via en så kalt SFP-adapter (Small Form factor Pluggable).

Det er ikke alt. RS130 har også en HDMI-utgang, slik at man kan koble streameren til en ekstern skjerm eller en TV. Man kan også strømme trådløst via Bluetooth eller WiFi, med en USB-dongle. 

Snur man den opp ned, finner man to skruer som holder en liten luke på plass. Under den er det mulig å sette inn en SSD – opptil 4TB, for lagring av musikkfiler man ripper f.eks. fra et CD-drev, som HiFi Rose RSA780.

Den kan også kobles til en minnepinne via USB, men de fleste som kjøper RS130 vil nok foretrekke å plugge den i nettverket. Akkurat her brukes en fiberoptisk kontakt som krever en (medfølgende) SFP-adapter for Ethernet-kabelen. Det er også som nevnt, en fiberoptisk USB DAC-utgang her, som forbinder og synkroniserer klokkene i en RS130, og en HiFi Rose RD160 DAC. Den skal gjøre overføringen av signalet, fullstendig ufølsom for støy av noe slag.

Fiberoptisk USB, via en SFP-adapter. Foto: Lasse Svendsen

OCXO

Streameren den er bygget opp litt annerledes enn vi er vant til. Strømforsyningen som er den av lineære typen, bruker en superkondensator som fôres med strøm, og fungerer som et slags batteri for signalbehandlingen. Slik mener HiFi Rose at de klarer å fjernet støyen fra strømforsyningen fullstendig.

RS130 bruker også deres OCXO-klokke (oven-controlled crystal oscillator) for å styre klokkesignalet så nøyaktig som mulig. OCXO skal være fullstendig ufølsom for ytre påvirkning som temperatur, vibrasjon, elektromagnetisk interferens, osv, og skal holde klokkefrekvensen stabil samtidig som jitter reduseres til et minimum.

Foto: HiFi Rose

Strålende app

Som RS150B og andre streamere, kan også RS130 styres med en app, for mobil, iPad eller desktop.  Det følger også med en fjernkontroll, og som nevnt er hele fronten en eneste stor pekeskjerm, som gjør det lekende lett å navigere i menyene med. 

Brukervennligheten er sånn sett enestående. Delvis fordi den store skjermen gir deg total oversikt over ikke bare innstillinger, men også musikken du spiller, eller har tenkt å spille.

Hvis man har en seriøst god DAC, er det liten tvil om at man kommer lengre med RS130 enn med mange andre nettverkstreamere vi har testet. Kanskje med unntak for allerede nevnte RS150B, og selvsagt Auralics streamere, f.eks. Men sistnevnte har jo noen umulig små skjermer, som ser litt malplassert ut, og definitivt ikke har den samme brukervennligheten som den store skjermflaten på en RS130.

Straks man har satt opp streameren og koblet den til en DAC, enten en integrert DAC i en forsterker, eller separat, logger man inn på de strømmetjenestene man foretrekker å bruke. Hvis man har en Roon-klient kan den settes opp, og så er det et tips å gå gjennom innstillingsmenyene, som både øker brukervennligheten og tilpasser utgangene på baksiden til mottakeren i den andre enden.

RS130 og RD160 DAC. Foto: Lasse Svendsen

Lydkvalitet

Vi har berømmet brukervennligheten til HiFi Rose-produktene og RS130 er ikke noe unntak. Det er ikke bare den store skjermen som gir streameren god brukervennlighet, men også hvor intuitivt det er å navigere i menyene enten på skjermen, eller i appen. 

Å sette den opp tar ikke særlig lang tid. Har man først koblet seg til nettverket via ethernet, er det meste gjort. Det finnes en hel del sekundære innstillinger i menyene, som jeg anbefaler at man lese bruksanvisningen for å få et forståelig grep om, men selv ikke trebokstav-forkortelser og nye begreper, gjør det særlig vanskelig å forstå hvordan man kan optimalisere oppsettet av en RS130. 

For eksempel hvis man kobler den til HiFi Roses glimrende RD160 DAC. Som vi også har testet samtidig som streameren.

Som streamer alene koblet til en digital inngang på en forsterker, blir det umiddelbart klart at RS130 åpner opp lyden på en måte vi sjelden hører. Selv i denne prisklassen.

Lydbildet er både åpent og gjennomsiktig, og åpningen på Daniel Nordgrens album The Green Stone, fyller rommet med lyder tatt opp ute i naturen, på en sånn måte at hvis man lukker øynene så fornemmer man duften fra våt skog, og kanskje kjenner man en liten bris stryke over ansiktet. 

Foto: HiFi Rose

Den nydelige Are We Running Out of Love fra samme album, presenteres på et silkelaken, og klangene er så perfekt fokusert og glassklare, at man klyper seg i armen. 

Klavermusikk som Jan Gunnar Hoffs Living, og Keith Jarretts konsertopptak fra the Blue Blue, presenteres med en nærhet og en dybde som du helt garantert ikke får fra en Wiim streamer. Selv hvor god den måtte være. Det er en klangbunn fra klaveret her som gir instrumentet en størrelse som forsterker troverdigheten.

Siden RS130 ikke har noen form for analoge utganger, er man prisgitt kvaliteten til DAC-en i den andre enden. En Hegel H190v, eller en Hegel H390 – som vi hadde til rådighet – har begge glimrende integrerte DAC-er. Det er ikke noe i veien for å plugge RS130 inn i noen av dem, og lydkvaliteten vil garantert gi deg hakeslepp. 

Av naturlige grunner ville vi gjerne prøve streameren sammen med HiFi Rose egen RD160 DAC. Siden de er tilpasset hverandre med adapterne som gir optisk USB-forbindelse mellom streamer og DAC.

Et gammelt opptak med Bill Evans og Monica Zetterlund, lå lød mykt, varmt, og nært, med bare den optiske forbindelsen mellom streamer og DAC. Men når vi plugget dem sammen med SFP-adapterne, og den tynne optiske USB-kabelen, åpnet lydbildet seg ytterligere opp. Geir og meg ble sittende og se på hverandre, ingen sa noe på flere sekunder. Før Geir utbrøt: Du verden som det åpnet seg opp. Et utsagn det ikke er vanskelig å være enig i.

Hvis man sammenligner RS130 med RS150B, som riktignok har innebygget DAC, er det større åpenhet i lyden fra RS130. Den er skarpere fokusert og bedre nyansert, og på et kutt fra Susanne Risberg Trios album Utfall, opplevde vi også dynamikken som strammere om mer dynamisk – eller ekspansiv om man vil.

Les videre
Exit mobile version