Arcam rDAC

Rimelig asynkron

Dette er den rimeligste konverteren med asynkron USB-inngang vi kjenner til. I tillegg har den koaksial og optisk digitalinngang.

Arcam rDAC 1

Arcam var så vidt vi vet, den første produsenten til å tilby en ekstern digitalkonverter som en oppgradering til sine CD-spillere, i form av DAC-en Black Box. Da er det bare naturlig at Arcam nå holder tommelen på pulsen til USB-markedet, og lanserer en seriøs digitalkonverter med USB-inngang. rDAC er den rimeligste vi vet om med asynkron USB-inngang, for å prøve å hanskes med jitterproblematikken i USB-overføring. rDAC har i tillegg optisk og koaksial digitalinngang. Det finnes alternativt en tusen kroner dyrere W-versjon av konverteren, som kan motta signalene fra datamaskinen trådløst, for økt brukervennlighet.

Lydkvalitet
Mellomtoneområdet er klokke­klart, slik at sangstemmene kom­mer godt frem, og alle instrumenter får en fin og lettbeint gjengivelse. At konverteren har høyere utgangsnivå enn Hegel og Pro-Ject, kan dessuten gi inntrykk av at den har bedre dynamisk kontrast. Imidlertid blir det klart at konverteren mangler litt oppløsning i overtonene, og frasparket i dypbassen er heller ikke av den barskeste typen.  Med 24-bits materiale åpner lydbildet seg, og konverteren viser seg fra en vesentlig bedre side enn med 16-bits lydfiler. Det blir mer oppløst. Bare synd de aller fleste musikkfiler lagret på datamaskinen er av typen 16-bit, eller enda verre, MP3. Uansett er det fremdeles et stykke igjen til Hegel HD2, og da spesielt i bassregisteret, som er slankere hos Arcam.
Her finner du målinger av samtlig DAC’er fra denne testen.

Les videre
Exit mobile version