Bowers & Wilkins Volvo Premium Sound

Luksuslyd på 1. klasse

Når Volvo tar steget opp i luksusklassen, lar de Bowers & Wilkins stå for lyden. Det er smart.

Bowers & Wilkins Volvo Premium Sound 1

(Foto: Produsenten)

De fleste av oss tilbringer mye av tilværelsen i en bil. For noen av oss er det derfor litt viktig at stereoanlegget i bilen er bra. Dårlig lyd gjør kjøreturen kjedeligere for en som er glad i musikk.

En gang var det ganske enkelt å gjøre noe med det. Man kjøpte helt enkelt en bedre spiller, kraftigere forsterker og bedre høyttalere, og fikk dem montert inn i stedet for anlegget bilen ble levert med.

I dag er det ikke fullt så enkelt. Skal man kjøpe ny bil i dag, må man velge anlegg samtidig som man velger farge, felger og annet utstyr. De fleste bilprodusentene tilbyr derfor anlegg som er tilpasset bilen, fra kjente høyttalerprodusenter som Bose, JBL, Bang & Olufsen og Bowers & Wilkins. For å nevne noen av dem.

Anleggene finnes gjerne i flere utgaver, med flere eller færre høyttalere, og prisen legges på bilprisen når man velger ekstrautstyr.

Moderne bilanlegg er tett integrert med bilens elektronikk og valg av lydkilde, volum og søk etter radiostasjoner, foregår gjerne med knapper på rattet. Flere og flere biler – ikke bare i luksusklassen – har ofte en pekeskjerm hvor man kan veksle mellom betjening av navigering, temperaturregulering og lydanlegget, bare med et par sveip på skjermen.

Det er mildt sagt hakket mer avansert enn bare for 15 år siden, hvor man bare trengte å lete etter alt for små knapper på bilstereoen for å skifte radiokanal.

XC90 er en stor bil med god plass til familien, og et komfortabelt sted å lytte til musikk.

Skreddersydd lydsystem

Derfor er det ganske viktig at det er enkelt for føreren å styre alt i bilen, når man kjører. Ikke bare fordi det er mye å passe på, men også fordi trafikksikkerhet er så viktig. Man vil helst ikke parkere i bagasjerommet på bilen foran fordi man fiklet med anlegget i bilen.

Eller enda verre, forårsake en stygg ulykke.

Moderne biler har omfattende sikkerhetsnivå, og en av dem er den nye Volvo XC90. En velvoksen sjuseters SUV med firehjulstrekk, høyt sikkerhetsnivå og god plass til hele familien.

En bil fjernt fra Volvos tradisjonelle herregårdsvogner for snusfornuftige familiefedre, som snarere stiller i klasse med luksusbrakker som Audi Q7, Range Rover og BMW X5. Store SUV-er som alle kan utstyres med et skikkelig stereoanlegg, som lett kan tangere lydkvaliteten til anlegget hjemme.

Fire ulike skjermbilder på pekeskjermen, konsertsalen øverst til høyre.

Volvo har valgt å samarbeide med Bowers & Wilkins i England, som har bygget lydanlegget til XC90. Vel og merke Premium Sound Sensus Connect, som det heter, med 12 forsterkere med til sammen 1400 W, 19 høyttalere, FM, DAB+ radio, strømming fra mobil og nettbrett – og avspilling fra CD-spilleren i midtkonsollen, hvis man vil.

Til sammenligning består det enkleste anlegget i en XC90 – Performance – av seks høyttalere og 52 W effekt. Det finnes en mellomting i High Performance, som fører lydkvaliteten opp et hakk, med 12 høyttalere og 224 W effekt.

I en så stor bil kreves det flere høyttalere for å få lyden godt nok distribuert i den store kupeen. Som i sin tur krever flere forsterkere. Lydkvalitet er en ting – en viktig ting spør du meg, men frekvensområdet må justeres til det akustiske miljøet i en bil. Ellers risikerer man at for eksempel bassen blir ullen fordi veistøy legger seg på lyden, og diskanten drukner i vindsus.

En så stor bil krever mye av anlegget for at alle sju skal høre musikken like godt.

I XC90 har B&W tatt godt i. Premium Sound-anlegget koster 27.500 kr – pluss CD-spiller til 1.500 – og er satt opp med til sammen 19 høyttalere, drevet av effektive klasse D-forsterkere. Hver dør har en diskant, mellomtone og basselement montert. Foran på toppen av dashbordet – skinnkledd i vår testbil, en T6 Inscription – sitter en senterhøyttaler med mellomtone og diskant, og bak sitter ytterligere et sett høyttalere.

Samt en subwoofer med en 25 cm stor bass, som ikke sitter i et tradisjonelt bassreflekskabinett, men er integrert i bilens chassis slik at et mye større volum hjelper bassfrekvensene til å nå ned mot 20 Hz. Dét er dypere enn mange suber for hjemmebruk klarer.

CD-spiller er ekstrautstyr.

Høyttalerne fra B&W kjennetegnes ved de karakteristiske gule kevlarmembranen de bruker på mellomtonene. Fem av dem er 100 mm i diameter, to av dem 80 mm. Sammen med sju 25 mm store Nautilus-diskanter fra B&W, og fire basselementer på 200 og 165 mm, leverer de lyd fra front til bak i den store bilen. Forsterkerne leverer opp til 12 kanaler med 225 W effekt, og føreren kan velge hvordan lydopplevelsen skal være.

En senterhøyttaler hører med i et surroundanlegg.

 

Luksuslyd

Styring av alt dette foregår på den store pekeskjermen midt på dashbordet, og føreren kan velge mellom 7.1-kanals surroundlyd fra Quantum Logic, og optimalisere lyden slik at den oppleves best enten for føreren, alle, de på bakerste rad, og hvor som helst i bilen.

Volvo og B&W har også samarbeidet med svenske Dirac Research, som har hjulpet til med programmeringen av lydoptimaliseringen på de ulike sitteplassene. De har også lagt inn Göteborgs Konserthus i anlegget, som fungerer slik at hvis man velger Konsertsal på pekeskjermen, får lyden litt mer klang og lydbildet virker større.

B&W-høyttalerne er plassert der de lyder best, med Nautilus-diskanten øverst og vinklet mot passasjeren.

Det fungerte fabelaktig godt på Beethoven-symfonier og opera, som fikk musikken til å høres ut som den ble avspilt i et mye større rom enn i en Volvo SUV. Som også er hensikten. Konsertsal-modusen fungerte ikke like godt på rock, pop og jazz, hvor musikken ble mindre intim og for distansert. Da er et lurt å velge Studio-modusen og eventuelt justere equalizeren hvis man trenger mer eller mindre av bass, mellomtone eller diskant.

Nederst i alle dørsidene, sitter et basselement.

Etter å ha hørt utallige B&W-høyttalere, Mark Levinson-anlegg i Lexus og Burmester i Porsche, kan jeg slå fast at B&W-anlegget i Volvo XC90 er blant de beste skreddersydde anleggene jeg har hørt i noen bil. Det lyder klarere enn anlegget i en Tesla, spiller høyere uten forvrengning enn anlegget i en Lexus, og leverer lydkvalitet på et nivå du skal slite med å overgå i et hjemmeanlegg med B&W høyttalere i samme prisklasse.

Bowers & Wilkins karakteristiske kevlarmembran er lett synlig bak aluminiumsgrillen.

Vokaler er klare og fokuserte uten at de lyder slankt, diskanten distinkt om enn ikke alt for luftig, og bassen så knallhard og presis at du kjenner det i ryggmargen. Siden bilen er så stillegående og komfortabel, som man forventer i luksusklassen, trenger man heller ikke å spille høyt for å nyte lyden.

Treveis B&W-høyttalere i alle dører.

En no brainer

Skal man kjøpe bil i luksusklassen, velger man stereoanlegg på øverste hylle. Særlig hvis man velger Volvo XC90. For knappe 30.000 kr ekstra får man en lydkvalitet som definitivt står i stil med bilens opplevde kvalitet og kjørekomfort. For en bil i denne prisklassen er det en no brainer, hvis man er over snittet interessert i musikk.

Les videre
Exit mobile version