Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk. Det var ikke noe galt med ideen. Alle vet at en platespiller er en mekanisk innretning, og med en syltynn nål som slepes over riller i en vinylplate, er den følsom for mekaniske forstyrrelser.
Et par kjappe rakk med fingeren på støvlokket til en platespiller som spiller, er beviset. Boom, boom, sier det i høyttalerne. Fordi den følsomme pickupen plukker opp vibrasjonene som brer seg i platespilleren, ender vibrasjonene opp i høyttaleren.
I våre tester av platespillere, er det mange eksempler på at lyden i høy grad påvirkes av en billig mekanisk konstruksjon. Det samme gjelder pickuper, som er helt essensielle for at det skal bli bra lyd. En god platespiller er ikke bedre enn pickupen som er skrudd fast i tonearmen.
Derfor anbefaler vi at man bytter ut den billige pickupen som fulgte med platespilleren, med en bedre. Et eksempel på en god erstatning for den medfølgende pickupen, er Denon DL-103. En velprøvd pickup som har eksistert i flere tiår, og fremdeles er ansett som et av de beste budsjettvalgene når bedre lyd står på agendaen.
Den finnes i en oppgradert utgave – DL-103R, med lettere spoler i renere kobber, og det er den vi tester her. Eller, egentlig er det den kraftig modifiserte utgaven av den japanske legenden vi tester.
De fleste pickuper er relativt enkle konstruksjoner med tre basisdeler: En nålearm, magnet og spole. Som regel er alt montert i et støpt plasthus. Noen hopper over huset, og leverer pickupen ‘naken’, fordi de mener det gir hørbart bedre lyd.
I Canada gjør de det på sin egen måte. Audio MusiKraft har spesialisert seg på å bygge om Denon-pickuper. Det kan minne om måten sportsbiler strippes og bygges opp igjen for bedre ytelse.
De tar – i dette tilfellet – en Denon DL-103R, og demonterer den ved å fjerne plasthuset til de sitter med en naken pickup. Den flyttes over i et nytt pickuphus i aluminium. Eller magnesium. Eller bronse. Eller en aluminium/litium-legering. Alt avhengig av hva slags lydkarakter man ønsker.
Ikke nok med det. Utfresinger på toppen og sidene av pickuphuset, har plass til små tilpassede trepaneler. De finnes i 24 ulike utførelser, i bjørk, hickory, sedertre, valnøtt, kirsebær, med flere. De kan etter sigende endre lydkarakteren ytterligere, og kjøpes i sett for senere montering.
Stemmeskruer
Det minner litt om å stemme et instrument. Særlig når man tar fram den tynne L-formede unbrakoen som følger med. Metallhuset har nemlig tre små skruer som kan strammes for å ‘stemme’ lyden. En sitter foran, og de to andre på hver side i bakkant av metallhuset.
De to bakerste skruene skal skrus inn til man kjenner at det butter. Så kan man dra til cirka en kvart omdreining. Den fremre skruen skal bare strammes en åttendedels omdreining.
Spill en låt fra en LP du kjenner uten å stramme skruene. Stram så alle tre etter anbefalingene, og hør på den samme låten én gang til. Du vil ikke tro dine egne ører.
Men før man kommer så langt, må pickupen monteres. Det er en enkel affære. Alle hullene i topplaten er gjenget. Det gir svært fleksibel plassering i armen, og bare pass på å bruke de medfølgende skruene. De skal nemlig ikke være for lange.
Pickupen leveres ikke med stiftbeskyttelse, så man må være varsom under monteringen.
Vil man bytte ut en utslitt pickup, er det bare å skru av topplaten, dra ut den gamle pickupen, og skyve inn en ny og montere på topplaten. Ingen lodding eller liming er nødvendig. Det samme gjelder hvis man allerede har en Denon DL-103 eller 103R. Da kan man kjøpe et løst hus med trepaneler, forsiktig fjerne plasthuset (se instruksjoner på YouTube) og montere pickupen i metallhuset.
Analytisk og organisk
Vår testpickup var en DL-103R i et belagt magnesiumhus (S-Mg103R-COCO) med trepaneler montert. Donorhuset og esken til Denon-pickupen følger med når man kjøper fra Audio MusiKraft.
Med frakt og mva., koster den kanadiske spesialutgaven over dobbelt så mye som originalen. Jeg skal ikke påstå at denne er dobbelt så god, men den er hørbart bedre på nesten alt, og viser hvor stor betydning endring av masse (+2 g) og demping kan ha for lyden.
Vi monterte vårt eksemplar på en Technics SL-1200G, som passer utmerket til pickupen.
Siden vi har en Denon DL-103R liggende, er det enkelt å sammenligne. Den kanadiske utgaven er hørbart bedre. Den utgaven vi har i magnesium, er tunet mot et mer nøytralt, analytisk og åpent lydbilde. Kompromisset er slankere bass, men det aller meste er bedre her.
Klangen fra klaveret og vokalen på Radka Toneffs Fairytales, lyder mer organisk. Den lille hardheten som originalen kan ha øverst i mellomregisteret, er borte her. Når jeg strammer de tre små skruene, og spiller Fairytales enda en gang, er vokalen tydeligere plassert i midten av lydbildet. Klaverklangen er mer markert, og lydbildet virker bredere.
Det er mulig å få tydeligere fokus og flere detaljer med en Audio-Technica AT-ART 9, men den kanadiske Denon-versjonen lyder varmere, med glattere tekstur og er mer tilgivende.
Musikk med mer variert dynamikk, som Dire Straits Love Over Gold, får mer vekt i bassen med en Ortofon Cadenza Bronze. Som også er åpnere enn både denne og ART 9, men koster det dobbelte.
En Ortofon Quintet Black koster omtrent det samme, men får ikke fram den samme klangrikdommen på Mozarts Requiem. Koret lyder mer realistisk og mektigere med MusiKraft-pickupen, som også gir strykere mer klang, og gir opptaket mer dybde.
Trondheimsolistenes Mozart-innspilling på 2L, med Marianne Thorsen som solist, er et eksempel på det. Solofiolinen er perfekt plassert i lydbildet og kontrasten til orkesteret er troverdig. Strykerklangen er varm og naturlig, og det er bra dynamisk kontrast og attakk her. Jeg savner litt ekstra dynamisk kontrast, og litt mer luft i diskanten. Det er egentlig alt jeg har å utsette på lyden.
Konklusjon
Den ellers fremragende Denon DL-103R kan faktisk lyde betraktelig bedre med et nytt pickuphus. Det koster mer, men det er ingen tvil om at lyden man får med Audiomusikrafts utgave, viser hvor mye det kan være å hente, bare på å gjøre fysiske endringer på den passive delen av en pickup. For de som liker å eksperimentere, er denne løsningen både givende og vellydende.