Razer lager noen av de mest gjenkjennelige gaming-produktene. Det gjelder ikke minst deres headsets, som ofte er store, sorte og behagelige.
En av de mest populære modellene, som fullt ut følger denne oppskriften, er Kraken, som nå er kommet til versjon 3. Den fås i flere utgaver, hvor vi har fått «Hypersense»-utgaven til test. Det vil si at den har innebygget bassvibrator, som skal gi en ekstra fysisk fornemmelse av lydeffektene i spillene.
Razer Kraken V3 Hypersense er som sagt et stort headset. De sirkelrunde øreklokkene er romslige og øreputene tykke, så de til sammen rager 6 centimeter ut fra hver side av hodet, og man føler seg som Prinsesse Leia fra Star Wars. Hodebøylen er av metall og foret med tykt skum, trukket med stoff og kunstlær.
Razer Kraken V3 Hypersense er et rent kablet USB-headset. Analoge lydkilder er altså ute av bildet. Kabelen er litt stiv, men er heldigvis trukket med en vevet strømpe som forhindrer sammenfiltring.
Allsidig programvare
Razers kontrollprogramvare er Razer Synapse, en omfattende programsuite som dekker alle aspekter av gaming-utstyr, også med avansert programmering av RGB-lys. I Kraken V3s tilfelle er lyseffektene dog begrenset til å belyse slangelogoen på begge øreklokker i samme farge. Altså ingen mulighet for animasjoner mellom forskjellige fargesoner.
Til gjengjeld er lysinnstillingene mange og velfungerende. Utover den obligatoriske equalizeren kan man velge bassheving, normalisering av lydstyrke og fremhevelse av stemmer. Hver innstilling kan tilpasses med en skyver, noe som gjør dem betydelig mer brukbare. Razers stemmefremheving er for øvrig den mest velfungerende jeg har hørt på et gaming-headset.
Mikrofonen er et kapitel for seg, og den har også sin egen EQ – med et vel av presets til forskjellige situasjoner. Razer tilbyr også velfungerende virtuell surroundlyd i 5.1- og 7.1-kanaler fra THX. Man kan selv justere panoreringen av kanalene. Og det virker ikke kun med Razer-headsettet, men også med andre lydenheter – så lenge headsettet er tilkoblet!
Hoderystende på en vellykket måte
Den haptiske intensiteten – altså hvor kraftig vibratoren rister med – kan velges i tre nivåer. Den laveste er så subtil at man kan tvile på om vibrasjonene skyldes de alminnelige driverne. Den tvilen er borte i midtstillingen, som gir en underholdende rumling på eksplosjoner og skudd – samt på bassen i musikk. Den kraftigste innstillingen er så intens at man nesten får hodepine av ristingen! Og det virker distraherende at også stemmer fører til rumling i kraniet.
Razers haptiske feedback er for øvrig mer sofistikert enn andre eksempler jeg har møtt før, da styrken i vibrasjonene følger lyden, noe som gjør effekten litt mer naturlig. Skremmeeksemplet på det motsatte var den første utgaven av Skullcandy Crusher, som ringte som en kirkeklokke når først bassfjæren var satt i gang.
Varm og bamsete lyd
Selve lydkvaliteten i headsettet er som vi kjenner Razers headsets: varm og fyldig. Det skal forstås i beste forstand, da lydbildet ikke domineres av den solide bassen. Stemmer og lyder fra omgivelsene står tydelig og ganske nyansert frem, og det er detaljer nok til å følge med på alt som skjer. Også når det går så hett for seg at flere andre headsets mister pusten.
Alt i alt er lyden faktisk blant de beste sammenlagt (ingen slår imidlertid EPOS). Bare på Razers litt bamsete måte
Konklusjon
Razer Kraken V3 Hypersense er et underholdende headset, som gjør det litt artigere å spille og se film på dataskjermen. Komforten er på topp, og man kan trekke seg tilbake fra verden og putte seg inn i den myke polstringen.
Hvis trådløshet er en høy prioritet, må man se et annet sted, og den haptiske feedbacken fordyrer også headsettet noe (det finnes varianter uten). Men kombinasjonen av funksjoner og den gode kvaliteten i både app og på lydsiden gjør Kraken V3 Hypersense til et riktig godt alternativ til spesielt PC-spillere.