Volkswagen ID.5 GTX

Den fineste ID-en

Med avrundet hekk er ID.5 den peneste blant Volkswagens elbiler. Med firehjulstrekk er GTX-utgaven spesielt god å kjøre, og endelig er lydanlegget på stell.

Volkswagen ID5 GTX SPREAD

Volkswagen ID5 GTX SPREAD

Volkswagens elbilsatsing står ikke stille, og det er ingen tvil om at de mener alvor med ID-bilene – som alle deler samme MEB-plattform. Familiebilen ID.4 var i 2021 konsernets åpenbart mest solgte på verdensbasis, og da inkluderer vi både Skoda Enyaq, Audi e-tron og VW ID.3. At folk elsker SUV-er og crossovere, er åpenbart.

Volkswagen ID5 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Selv er jeg ikke overbegeistret for bakenden på ID.4, jeg synes den er litt klumpete. Synd, for bilen ellers er både god å kjøre, den har god rekkevidde, og den har masse utstyr for pengene.

Den tøffere ID.5 GTX

Derfor er det gledelig at Volkswagen har lansert ID.5, og enda bedre at den i likhet med 4-er’n kommer i GTX-utgave med firehjulstrekk, 77 kWt batteri som standard og en hevdet rekkevidde på rett under 500 km. Og en ekstra motor, som bidrar til å øke antall hestekrefter fra 204 til 299. Alle hestene har du tilgang på i maksimalt 30 sekunder, dersom batteriet har over 88 prosent kapasitet. Du må med andre ord fullade batteriet for å oppleve bilen på sitt sprekeste.

Les også Trenger mer trøkk! Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

Frontfangeren på GTX-utgaven er delvis lakkert, delvis rillet, hvor den på standardutgaven i større grad er i gitterimitert svart plast.

LED Matrix frontlykter er standard på GTX, og har du først blitt vant til slike, så er alt annet tulliball i forhold. Du får virkelig lyst opp veien om natten her, hvor blant annet Hyundai Ioniq 5 til sammenligning virker som den er utstyrt med to stearinlys. Det er ikke tvil om hvilken av de to jeg helst ville kjørt over Strynefjellet en vinternatt.

Volkswagen ID.5 GTX er mer strømlinjeformet enn “tvillingen” ID.4. GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

God bagasjeplass

Bagasjerommet er ikke nevneverdig mindre enn i SUV-utgaven ID.4, faktisk er det ørlite større under hattehyllen (549 mot 543 liter). Legger du ned baksetene og laster til taket, rommer ID.4 200 liter mer. Småtteri.

Du kan trekke inntil 1200 kilo henger, hvis den har egne bremser. Ellers er det 750 kilo som gjelder. Men last på taket må du klare deg uten på denne, hvis det er viktig for deg må du se i retning ID.4 GTX.

Rikelig med bagasjeplass. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rikelig med ekstrautstyr

Som i både ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron er det god plass i baksetene, med god takhøyde for to voksne. Frontsetene er sportsseter i ID.5 GTX (og ID.4 GTX), som former seg bedre til kroppen, uten å kunne kalles bøtteseter av den grunn.

Blant ekstrautstyret i testbilen, som er det du i praksis må betale mva for etter 1. januar, siden bilen i seg selv koster temmelig nøyaktig 500.000 kroner, er elektrisk justerbare seter (12-veis) med minnefunksjon og dessuten massasje. Kjekt om du er stresset på vei til et viktig møte. Panorama soltak er på plass i testbilen, det samme er lyddempende sideruter foran og 3-soners klimaanlegg.

Infotainmentpakke+ gir Head-up-skjerm med utvidet virkelighet (AR), og infotainmentskjermen er på 12 tommer.

Med Førerassistentpakke+ har man alt av digitale kjøreassistenter innabords. Inkludert filholder og skiltgjenkjenning, i tillegg til adaptiv hastighetskontroll som også tilpasser hastigheten i svinger og rundkjøringer. Du får også 360 graders områdevisning rundt bilen, men dette er såpass tett beskåret rundt bilen på skjermen, at jeg personlig ikke ser poenget med å ha dette over et vanlig ryggekamera med 360-graders parkeringssensorer.

Sportspakke+ byr på adaptivt understell, med dempere som tilpasser hardheten etter valgt kjøremodus. På sitt mest komfortable er bilen svært bekvem for elbil å være (de er alle stivere enn man er vant til om man kjører fossilt), og i Sport-modus biter den seg godt fast i svingene.

Bedre lydanlegg

Volkswagen var sene ute med å tilby forbedret lydanlegg, men nå er det endelig på plass.

Volkswagen Sound System er oppgitt med seks høyttalere, men hver gang jeg teller, kommer jeg til åtte. Inklusive senterhøyttaler og subwooferen, som endelig er på plass. Den dekker riktignok halvparten av ladekabelrommet bak, men lydmessig tilfører den såpass mye, at jeg slettes ikke ville vært foruten.

Lyden fra lydanlegget i ID-bilene har hele tiden vært godt balansert, bare temmelig platt og kjedelig i bassregionen. Med subwooferen er bassen tyngre og fyldigere, og hovedhøyttalerne får nå lov til å konsentrere seg om den viktige mellomtonen. Fremfor å skulle ta på seg en altfor stor oppgave med å også forsøke seg på bass.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Resultatet er at musikken i ID.5 GTX gjengis med en større ro og en mer overbevisende kontrast, hvor diskanten også oppleves som luftigere fordi den får den dypere bassen å støtte seg på. Drar du opp lyden, føler du rytmene i en annen grad, men uten at det blir overdrevent. Og spiller du lavt, blir det fyldigere. Jeg liker dette anlegget bedre enn Bose-anlegget i både Ioniq 5 og Nissan Ariya.

Foto: Geir Gråbein Nordby

En bedre opplevelse med ID.5 GTX

Det ga en klar økning i kjøreglede, da vi gikk fra den bakhjulsdrevne Skoda Enyaq iV 80 til den firehjulsdrevne Enyaq Sportline iV 80X. Den samme forskjellen gjør GTX for ID.5. Riktignok basert på vår test av ID.4, men de er den samme bilen med unntak av hekken.

GTX-utgaven er vesentlig sprekere, og der hvor den bakhjulsdrevne standardvarianten er komfortabel men kanskje litt kjedelig å kjøre, er det mer underholdning å hente ut fra egenskapene til GTX. Kvikkere i oppstarten, mer responderende på wattpedalen, og med en bedre følelse av underlaget.

21-tommerne gjør definitivt jobben. Det spørs likevel om ikke 20-tommers hjul er mer fornuftig, både med tanke på pris og vekt med tanke på nyttelast og rekkevidde. Foto: Geir Gråbein Nordby

GTX kommer med 20-tommers felger som standard i stedet for 19. Testbilen er derimot utstyrt med 21-tommere, og hjulene griper tak og slipper sjeldent. Du skal kjøre ganske hissig på tørt føre for å få i gang ESP-en, og demperne og understellet er hele tiden med på notene. I en perfekt vektfordelt bil. Hvor god den er på vinterføre, gjenstår derimot å teste ut.

Bilen oppleves som særdeles trygg og velkontrollert, og med null-til-hundre på 6,3 sekunder i optimale forhold trenger du slettes ikke mer. Bilen er smidig, men likevel ikke utpreget sportslig. Det er ingen vits i å prøve å yppe seg mot en Tesla Model Y Long Range, og spesielt ikke Performance. Men at ID.5 GTX er en habil familiebil, det er helt sikkert.

For å ha sagt det, så fungerer også 20-tommerne ypperlig, og jeg personlig hadde nok valgt å spare penger der, og dessuten fått litt lengre rekkevidde.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Digitale utfordringer

Mine problemer med ID-plattformen, enten bilen heter ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, er de haptiske knappene på rattet og midtkonsollen. Og for så vidt også takluka. Ikke bare inviterer de blanke flatene til fett- og skittflekker fra berøring av skitne fingre. Men responsen er ikke til å bli klok på. Man blir vant til alt, sies det. Vel, jeg har testet både ID.3, ID.4 og Cupra Born. Og, nei, jeg har ikke helt klart å bli vant til den trege responsen. Du trykker på en knapp og forventer å kjenne klikket. Og det kommer, men etter noe som føles som et halvt sekund. Det gjør at man føler for å trykke hardere neste gang, i tilfelle det vil hjelpe. Det gjør det ikke.

De haptiske knappene er ikke de beste vi vet om… Foto: Geir Gråbein Nordby

På den positive siden liker jeg det grafiske grensesnittet på infotainment-skjermen, hvor funksjoner ligger i oversiktlige bolker. Men selve skjermen er litt for treg, synes jeg. Man sveiper med fingeren, men føler at bildet hele tiden ligger en halv fingerbevegelse bak.

Ellers liker jeg godt at bilen har både trådløs CarPlay og Android Auto, og dens eget kartsystem er også bra. Head-up-skjermen er også like god som på de andre, men sjåførskjermen om sitter fast i rattet på ID-bilene, har den samme informasjonen rett foran øynene dine uansett, og HUD virker dermed overflødig. Dessverre er denne del av Infotainmentpakke+ og kan ikke velges bort, uten å også fjerne det forbedrede lydanlegget, trådløs mobillading og innebygd navigasjon.

360-kameraet beskjærer omgivelsene for tett på bilen i bildet, etter journalistens mening. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigasjonsmessig klarer du deg riktignok fint med CarPlay eller Android Auto, og den trådløse mobilladeren som medfølger i pakken er for mitt vedkommende ubrukelig (lading av min iPhone 13 Max Pro veksler konstant mellom av og på). Men jeg ville vegret meg mot å velge bort Volkswagen Sound System.

Foto: Geir Gråbein Nordby

VW ID.5 GTX: Konklusjon

Med Volkswagen ID.5 GTX har du en firehjulstrekker som tar deg frem med både komfort og et snev av underholdning, med god rekkevidde og innvendig plass. Den er meget velutstyrt, selv før du begynner å velge tilvalg. Tilvalgene er også relativt hyggelig priset, så du kan fint slenge på det du ønsker, som et bedre lydanlegg, uten å kjenne deg ribbet.

Det eneste vi ikke liker med bilen, er de haptiske knappene og den litt treige skjermen. Og siden de er en ikke uvesentlig del av kjøreopplevelsen, så er det ikke noe som skal bagatelliseres.

 

Volkswagen ID.5 GTX – ekstrautstyr:

 

Designpakke+  15.300 kr

Panoramaglasstak med elektrisk solgardin

Lyddempende sideruter foran i laminert sikkerhetsglass

 

Komfortpakke+  4.400 kr

Air Care 3-soners Climatronic med betjeningselementer for baksetepassasjerer

Variabelt bagasjeromsgulv, bagasjeromsnett og nettingvegg

 

Infotainmentpakke+  14.440 kr

AR Head-Up Display og Discover Max 12″ infotainmentskjerm med projisering av viktig førerinformasjon I frontruten

Volkswagen Sound System, 8 høyttalere inkl. subwoofer og senterhøyttaler, 12-kanals digital forsterker, 450 W total effekt

 

Førerassistentpakke+  30.500 kr

Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist, Side Assist og Emergency Assist

Easy Open/Close elektrisk bakluke og Area View 360 grader områdevisning

Park Assist Plus parkeringsassistent med minnefunksjon

Side Assist blindsoneassistent

Area View områdevisning

 

Sportspakke+  12.600 kr

DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram og progressiv servostyring

Progressiv styring

 

Interiørpakke Top Sport+  29.500 kr

12-veis elektriske Top Sportseter med integrerte hodestøtter, minne og massasje

Elektriske justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon, senkefunksjon på passasjerside

 

Tillegg:

21″ Narvik Black diamond-turned med 235/45 R21 dekk foran og 255/40 R21 dekk bak  6.000 kr

Svingbart Tilhengerfeste  9.600 kr

Mørke sideruter bak og bakrute  3.000 kr

Stoffmatter  1.200 kr

 

Sum utstyr  126.500 kr

Sum listepris denne bil  624.700 kr

– Alle priser er veiledende uten frakt og leveringskostnader.

Les videre
Exit mobile version