Waze er mer et prosjekt og et sosialt eksperiment enn en ferdig navigeringsapp. Ikke nok med at det er åpen kildekode slik at hobbyprogrammerere kan bidra med rettelser og nye funksjoner, mens selve kartene tas frem av brukerne. Dette innebærer at når man kjører på en gate som ikke finnes med på kartet, er tanken at man skal bidra gjennom å sette inn gatenavnet og dele med alle andre. Man kan også gjøre nøyaktige rettelser på nettsiden.
Via en såkalt crowdsourcing har man også en elementær trafikkinformasjon. Programmet rapporterer inn din hastighet og posisjon, som gjør det mulig å forutse trafikkansamlinger. Brukerne kan også rapportere inn trafikkulykker, køer og politikontroller eller sende meldinger til hverandre. Alt positivt man bidrar med gir poeng, noe som oppmuntrer til å anstrenge seg litt ekstra for gruppens beste.
Der er eksemplarisk lett å søke på adresser, om de finnes, og navigeringsbildet er relativt tydelig. Grensesnitt og guidestemmen finnes faktisk på lokale språk. Men ærlig talt, man kan ikke erstatte riktige navigeringsapper med Waze, ihvertfall ikke ennå. Det er altfor mange gater som savnes, noe som igjen fører til at den iblant tar merkelige veivalg. Brukervennligheten er ikke den beste, og det hele føles litt variabelt og rotete.
Konklusjon
Til å være et gratis navigasjonsprogram som alle er med på å forbedre, er Waze ikke så dumt. Men skal man reise til et sted man ikke finner eller er avhengig av å komme frem i tide, er det så langt ikke tilstrekkelig bra i Skandinavia. Som et sosialt eksperiment og et kult prosjekt er det derimot lysende. Skal man ut å kjøre på kjente veier kan man like gjerne ha Waze i gang og delta med trafikkinformasjon og samle poeng for at man hjelper til.