Tesla Model S

Dette er fremtiden

Tesla Model S viser overlegent hvordan fremtidens smarte bil kan komme til å se ut.

Tesla Model S 11

Lyd & Bilde er ikke et bilmagasin, men Tesla Model S er mye mer enn bare en bil. Og her tenker vi ikke på at motoren er elektrisk og at Tesla-bilen av den grunn på en eller annen måte passer inn i bladets spalter, som jo ellers handler om gadgets og forbrukerelektronikk. Hvis det var det eneste spesielle det var å si om Tesla Model S, ville vi overlatt det til kloke biljournalister som har bedre greie på den slags enn oss, å ta seg kjærlig av tidens mest hypede, eldrevne bil.

Før Tesla Model S lanserte det amerikanske elbil-firmaet den såkalte Tesla Roadster. Det var en fet sportsbil, men først og fremst var den teknologi-nerdenes våte drøm av en bil, og den ville neppe kommet til verden hvis det hadde vært ingeniørene hos Audi, BMW eller Toyota som var blitt satt til å utvikle den. Både Elon Musk og Tesla Motors – og derfor også Tesla Model S – er født av teknologibransjen, og selv om Tesla neppe ender med å kjøpe opp de store bilprodusentene og helt dominere bilbransjen på samme måte som firmaer som Google, Apple og Amazon etterhvert har kommet til å dominere eller helt tatt over andre tradisjonelle bransjer som medier, musikk og film, så setter Tesla i disse år en teknologisk dagsorden som på en helt ny måte integrerer funksjonalitet som vi er vant til i det daglige fra våre smarte og bærbare enheter, da det stadig vekk er mange, mange menneskers daglige transportmiddel, nemlig bilen. Så er det mindre viktig at Tesla neppe er verdens beste bilprodusent i tradisjonell forstand…

Fremtidens bil kunne vært en bedre bil
Vi testet Model S på snødekte norske vinterveier, men skal ikke bruke mye plass på kjøretøyets egenskaper som bil. Den testede modellen, P85, er Teslas absolutte toppmodell med hele 421 HK under panseret (i overført betydning, for motoren sitter faktisk ikke under panseret) og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder, og for dem som ikke har prøvd det kan vi sette en fet strek under at det er en øyeåpnende opplevelse å kjøre i en eldreven bil med den slags motorkraft. Kjøreopplevelsen er musestille, og hastigheten stiger raskt og gnidningsfritt, da en elbil ikke er utstyrt med gear. Dessverre er bilens kjøreegenskaper på glatt føre ikke av de beste, og til prisen må man kunne forvente interiør og kupedesign av høyere kvalitet enn Tesla Model S kan by på. Tenk på at elbiler er avgiftsfrie i Norge, så hvis Model S var blitt pålagt alminnelige bilavgifter ville den koste tett på to millioner kroner – i hvert fall med det ekstrautstyret som vår testmodell var utstyrt med – og sett i dette lys virker Tesla Modell S enda mer plastaktig og billig. Det er dessverre ikke et særsyn fra amerikanske bilprodusenter. Det kan være vanskelig å spå, men det er faktiske ikke helt utelukket at Tesla på et tidspunkt vil bli oppkjøpt av en større bilprodusent som faktisk har kunnskap om å lage biler i klassisk forstand. Med det betyr heller ikke så mye, for det helt unike ved Tesla Model S er som nevnt den avanserte teknologien som bilen er utstyret med, og hvor vi må erkjenne vår manglende begeistring for Model S som en bil i luksusklassen, er vi uten å blunke klar til å dele ut de mest rosende superlativer når det gjelder vår vurdering av Model S som ”smart bil”.

Alt er digital
Og hvis Tesla Roadster var først til å vise vei, så er Tesla Model S flere syvmilskritt nærmere målet – nemlig den fullt nettintegrerte og smarte bilen. I sakens natur er Model S hundre prosent digital (den er tross alt elektrisk) og det betyr at alt – og vi mener alt – kan styres via det 17” store touchpanelet som Tesla har plassert midt i dashbordet. Det er kun to fysiske knapper på konsollen, den ene betjener nødblinken mens den andre åpner hanskerommet. Alt annet betjenes via touch-skjermen, som altså kan styre alle bilens funksjoner og samtidig levere informasjon til sjåføren om alt fra motorens energiforbruk til hvilket CD-cover som hører til det musikknummeret man i øyeblikket lytter til via mediespilleren.

Touch-skjermen er plassert vertikalt på dashbordet og kan deles opp i to vinduer slik at man har adgang til to forskjellige elementer på en gang. Ut over innstillingene kan det for eksempel være medier, navigasjon, internett, kamera eller telefon. Uten internettforbindelse er man ganske handikappet, så derfor er det første man bør gjøre å koble smartmobilen til bilen via Bluetooth, og så kan alle de smarte funksjonene bruke mobilens nettforbindelse, liksom mediespilleren kan spille den musikken man måtte ha liggende på mobilen. Man kan også sende musikk fra strømmetjenester som Wimp og Spotify via dashbordet og ut til høyttalerne.

De forskjellige funksjonene, for eksempel navigasjon, aktiverer man ved å trekke og slippe det tilhørende ikon fra toppmenyen og ned på skjermen, og man kan også bytte rundt på rekkefølgen av de åpne vinduene bare ved å trekke og slippe med fingeren. Navigasjonen benytter seg av Google Maps, som byr på både satellittbilder og trafikkinformasjon, og skulle man ønske det, kan man sjekke sin Facebook- eller Twitter-profil via den komplette nettleseren som også er bygget inn i systemet. Glem imidlertid alt om nettbanken og YouTube da nettleseren verken støtter Flash eller Java.

Det er blitt kjælt for lyden
Heldigvis har Tesla Motors heller ikke spart på lydsystemet. Standarden er et stereosystem på 200 watt med fire høyttalere, to diskanthøyttalere og en sentral høyttaler, men vår testmodell var utstyrt med det Tesla kaller for Ultra High Fidelity lydsystem, som består av hele 12 høyttalere og en 8” subwoofer. Dette er ekstrautstyr og koster 19.100 kroner, men for den audiofile er de pengene godt benyttet. Sjelden har vi hørt lyd fra et bilanlegg som er så kontrollert og knivskarpt i alle frekvensområdene. Det blir simpelthen spilt med et veldig trøkk, men de separate tonene trer tydelig frem i karakter, og uansett hvor høyt vi spilte – for eksempel det meget basstunge nummeret, Copy of A, fra Nine Inch Nails nye plate, Hesitation Marks, klarte vi ikke å få forvrengninger i lyden på noe tidspunkt. Slik skal det gjøres!

Konklusjon
Tesla Model S er fremtidens bil. Ikke fordi det er en fantastisk bil i tradisjonell forstand, for det er den faktisk ikke, men fordi den demonstrerer hvordan alle biler bør være om få år – og det kan faktisk ikke gå raskt nok. De skal være eldrevne, og de skal være smarte, og Tesla Model S er står til beste karakter. Den 17” store touch-skjermen i midten på dashbordet setter liksom standarden, og grensesnittet består av overskuelige menyer og ikoner det er lett og greit å betjene. I tillegg kommer at lyden er noe nær det beste vi noensinne har hørt fra et bilanlegg. Jo, med Tesla Model S gjør teknologien for alvor sitt inntog i bilens kupe, og det fortjener mer enn et anerkjennende nikk til Elon Musk, mannen bak Tesla Motor. Det fortjener trampeklapp, for Tesla er i gang med å revolusjonere bilen, som vi kjenner den.

Les videre
Exit mobile version