NIO ET5 Touring

NIO ET5 Touring: Sporty stasjonsvogn

NIO ET5 Touring er den første elektriske stasjonsvognen vi har testet. Og den gir mersmak.

NIO ET5 Touring 2 - enhanced

Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO har bevist at de behersker å lage SUV-er. Først med 7-seteren ES8, og så med den noe mindre, men likevel store 5-seteren EL7. Som begge falt i smak hos meg. Det gikk ikke dårligere da den mer kompakte SUV-en EL6 ble tatt med ut på en prøvetur.

Foto: Geir Gråbein Nordby

ET5 Touring = elektrisk stasjonsvogn

Men ingen av dem har gjort meg mer spent enn den firehjulsdrevne stasjonsvognen ET5 Touring. Med en lengde på 4,79 meter legger den seg midt imellom Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6. Med høyere takplass til baksetepassasjerene, fordi taket altså ikke skråner nedover mot bakenden.

Dette er likevel ingen stor stasjonsvogn, som størrelsesmessig er i klasse med BMW 3-serie. Men plassen i kupeen er god, og alt føles en god del større, siden taket nærmest er et eneste stort panoramavindu. Med justerbar lysgjennomtrengelighet, enten du vil nyte den klare himmelen eller vil dempe belysningen i kupeen for å skape en mørkere atmosfære.

Bagasjerommet føles likevel like lite som oppgitt, altså skarve 450 liter. Det er faktisk bare 10 liter mer enn i kompaktbilen Renault Megane E-Tech. Man kan heldigvis lene ned baksetene individuelt, som da eliminerer behovet for skiluke. Men bakovervendte barnestoler i baksetet skriker etter mer plass, så også utvokste menneskekropper.

Bagasjerommet kunne godt vært større. Her er heller ingen frunk. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rekkevidde

En fordel stasjonsvognen derimot har over en SUV, er på egenvekt og aerodynamikk. For der hvor crossoveren EL6 er oppgitt med en rekkevidde på 529 km med det største batteriet, så strekker ET5 Touring seg til 560 km. Legg merke til at dette er etter noe mer optimistiske kinesiske CLTC-målinger, så når WLTP-tallene kommer forventer vi at disse tallene synker med ca. 10 prosent. Stasjonsvognen klarer spurten fra 0-100 km/t på nøyaktig 4 sekunder, hvor EL6 bruker et halvt sekund mer, med samme motorytelse. Ikke akkurat sneglefart, det heller.

Forbruket er oppgitt til 19,3-21,6 kW pr. 100 km, noe som ikke er spesielt lavt. For selv med god aerodynamikk er egenvekten med det største batteriet hele 2260 kilo, som er ca. 200 kilo mer enn Tesla Model Y Performance. Mitt forbruk på en tur varierte mellom litt over 17 til godt over 25, med et gjennomsnitt på 21,8 de siste 100 kilometerne jeg hadde kjørt før jeg leverte inn bilen.

Lounge-aktig stemningslys. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra teknopakke

På teknologisiden ligger ikke NIO på latsiden. En LiDAR med hele 33 sensorer hjelper med å manøvrere trygt i trafikken. Den skal være god for selvkjøring på nivå 5, om det noensinne blir en realitet.  Bilen har et avansert dempesystem kalt Continuous Damping Control (CDC), som tilpasser seg underlaget i sanntid.

I midtkonsollen finnes en trådløs ladeplate for mobiltelefon. Det går veldig fint med Android, men Apple-telefoner åpner Apple Pay-betaling når den er i kontakt med ladeplaten, så man ser sitt eget kredittkort lyse opp hele tiden mens telefonen ligger på ladeplaten. Dette merket jeg meg også da jeg prøvekjørte EL6, men skrev det ikke da jeg tenkte det bare var en bug i den bilen og ville rettes snart. Men særheten er der på ET5 også, så nå er det på tide å si noe.

Helt grei plass i baksetene. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kjørelysene er vanlig LED, ikke den mer avanserte Matrix-teknologien vi finner i EL6. Derimot har ET5 Touring OTA-oppdateringer (gjennom luften) av det meste av sin teknologi, inkludert varme, massasje, infotainment og LiDAR. Hvor mange konkurrenter kun oppdaterer infotainmenten via OTA.

Bilen har et loungeaktig stemningslys gjennom kupeen, og både varme og kjøling i setene, og dessuten massasje i første rad. Som faktisk funker. Ønsker du god duft i kupeen, trenger du ikke kjøpe Wunderbaum på bensinstasjonen, dette har bilen nemlig innebygd og tilgjengelig med en skjermberøring.

 

Stemmeassistenten Nomi, i form av et robothode. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nomi stemmestyring

NIO kaller sin stemmeassistent for Nomi, og du kan velge om denne skal være et fysisk robothode på dashbordet, eller være helt virtuell – med samme stemmefunksjonalitet. Alle pressebilene jeg har lånt, har hatt robothodet på, og ET5 er intet unntak.

Hodet snur seg mot den som snakker, det være seg sjåfør eller passasjer, og har passende ansiktsuttrykk etter hva som foregår. Synes hun du har kjørt lenge i strekk, tar hun seg en virtuell kopp med kaffe, mens hun tar seg en «dans» når du spiller musikk. Hver gang hun snur på hodet, kommer lyden av hydraulikk, som kan bli smått irriterende etterhvert, helt til man slutter å legge merke til det.

Nomi forstår norsk, og hun gjør det bedre enn de aller fleste andre jeg har testet. Hun har ingen problemer med å navigere til en adresse jeg forteller henne. Hvordan hun er på dialekter, er jeg mindre sikker på.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Fornuftig balanse mellom berøring og knapper

Der hvor Tesla og Toyota er hvert sitt ytterpunkt, hvor Tesla nesten ikke har knapper og brytere i det hele tatt, men styrer alt fra pekeskjermen, og Toyota har en million knapper, har NIO – også i ET5 Touring – nært perfeksjonert balansen mellom de to. Her har du nemlig fysiske knapper på rattet for digitale førerassistenter, styring av musikk med mer, mens kjøremodus har egen knapp på midtkonsollen. Den røde trekanten for nødlys er intuitivt plassert ved siden av, og låsing av bilen fra innsiden ved siden av der igjen.

Dessuten har NIO kanskje beste «girspaken» jeg har vært borti. En slags finne- eller luffe-lignende spak, lett tilgjengelig på midtkonsollen.

Kanskje den beste girspaken på markedet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Eie eller leie batteri?

Bilen kan hurtiglade med inntil 160 kW, og den kan forvarme batteriet før du ankommer ladestasjon. Enten automatisk basert på GPS-kart, eller manuelt fra pekeskjermen.

Det mest interessante er derimot NIOs «Battery as a Service»-modell, der du kan leie batteriet i stedet for å eie det. Dette gir deg muligheten til å bytte batteri på ladestasjoner i stedet for å hurtiglade og unngå bekymringer om batteridegradering etter flere års bruk.

Velger du å leie batteriet, kan du slå av 160 000 kroner på prisen og i stedet betale 2000 kr / mnd for Long Range, eller slå av 90 000 kr og betal 1400 kr / mnd for Standard Range. Da tar det nesten 7 år med Long Range og drøyt 5 år for Standard Range, før det å leie blir like kostbart som å eie. Og det er når du IKKE tar i betraktning bankrenten for å låne de ekstra pengene til batteriet. Verdt å tenke på, når du samtidig kan bytte batteriet i stedet for å lade det. Og ikke minst slipper du at verdien på bilen taper seg ekstra etterhvert som batteriteknologien blir stadig bedre og billigere.

Video: Geir Gråbein Nordby

 

Jeg har testet batteribytte

Denne gangen har jeg endelig testet å bytte batteri i en NIO, og jeg kan fortelle at det går virkelig knirkefritt – når man først skjønner hvordan man gjør det. I bruksanvisningen står nemlig bare at man kan gjøre det via appen eller infotainmenten. Men ikke hvordan. Jeg hadde ikke tilgang til appen, og det tok meg ganske mye skrolling gjennom menyene før jeg fant ut av det. Da jeg omsider fant funksjonen, var det lytefritt.

Når du finner en batteribyttestasjon (som det for tiden er få av, jeg prøvde den på Lillehammer), kjører du opp til denne, sidelengs foran porten. Når funksjonen aktiveres, tar bilen helt over kjøringen. Du kan ikke gå ut av bilen, men må sitte bak rattet. Bilen vil da svinge 90 grader og rygge inn i byttestasjonen. Bilen blir heiset opp, du hører det skrues i bolter, dunker og rister litt, mens batteripakken heises ned, og en ny heises opp.

Tre til fem minutter etterpå har du plutselig et helt nytt batteri, 90 prosent oppladet. Genialt!

Hva er Power Swap?

Noen vegrer seg mot elbiler, på grunn av deres lengre ladetider langs veien, i forhold til tiden det tar å fylle opp en bensintank.

NIO tilbyr et hurtig alternativ, med batteribytte på sine Power Swap-stasjoner. Her byttes en tom batteripakke med en fullladet på minutter, og bilen parkeres og byttes autonomt. Over 1500 stasjoner er tilgjengelige i Kina, og antallet øker i Europa. I Norge er det for tiden fire operative stasjoner.

NIOs navigasjonssystem guider deg til nærmeste byttestasjon eller ladestasjon. Prosessen inkluderer teknisk kontroll og batteribytte, og tar kun få minutter. Med det nye batteriet kan du umiddelbart fortsette reisen.

Det er forøvrig fire Power Swap-stasjoner åpnet i Norge på nåværende tidspunkt: Stavanger, Lillehammer, Lier og Vestby. Deretter åpnes en på Kløfta, flere kommer.

Dolby Atmos

Lydanlegget er fullt av høyttalere, nærmere 23 av dem, inkludert subwoofer. Forsterkerkraften er oppgitt til hele 1000 watt, så skal vi ikke spekulere altfor mye i hva slags målemetode som er brukt her. Men anlegget har plenty med kraft, og låter veldig åpent og fint. Du skal ha veldig høye krav om du ikke faller til ro med lydkvaliteten fra NIO ET5 Touring, selv om subwooferen godt kunne hatt enda litt mer guffe.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Gode kjøreegenskaper

ET5 Touring har en ytelse på 360 kW samlet effekt, som utgjør nesten 500 hk, og et dreiemoment på 700 Nm sørger for en lynkjapp akselerasjon fra 0-100 på bare 4 sekunder i Sport-modus. Så her går det unna! Jeg må si jeg er svak for følelsen av en moderat ryggsmerte, mens bilen skyter fremover.

Bilen ligger også veldig fint og balansert på veien, og dempesystemet svelger unna ujevnheter på overbevisende måte. Setene er en anelse harde etter min smak, men de gir god støtte.

ET5 krenger ikke overstadig mye i svingene – faktisk knapt i det hele tatt – samtidig er den ikke like stiv og støl som en Tesla Model Y eller den tidligere versjonen av Model 3. Verken våt eller tørr snø er noe problem med de piggfrie vinterdekkene Nokian Hakkapeliitta R5 på standard 19-tommers felger.

Les også Den beste kineseren vi har testet NIO gjør veldig mye rett med den mellomstore SUV-en EL7. Som har et ganske spesielt ess i ermet.

Som vinterbil fungerer den utmerket, selv om jeg opplevde noen perioder med mye dugg på innsiden av vinduene. «Hei, Nomi, fjern dugg!» var en stemmekommando jeg ble godt kjent med.

I det hele tatt er bilen veldig god å kjøre, og om du er av typen som liker å sitte litt lavere ned mot bakkenivå for å få en mer sportslig følelse enn i en høyere SUV, så er det veldig mye å like med ET5 Touring.

En liten ting: «Wattpedalen» er ikke helt umiddelbar. Fra øyeblikket du tråkker den inn, går det omtrent et halvt sekund før motoren responderer. Det gir ikke samme inntrykk av umiddelbarhet og følelse med underlaget, som hvis den var mer direkte – som for eksempel Tesla Model 3 eller Model Y.

Men alt er en vanesak, og det er fort glemt i det daglige. Men det kan oppstå situasjoner hvor det gjør seg gjeldende, som hvis du skal ta en veldig kort luke mellom to biler, med påfølgende nødakselerasjon. Da kan det halvsekundet føles veldig langt.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusjon

NIO ET5 Touring er et meget friskt pust, i en elbilpark som ellers hovedsakelig består i SUV-er og småbiler. Svært få har hittil tatt seg bryet med stasjonsvogner, og her står NIO dermed ganske alene. Og den treffer meget godt. Den har topp fremkommelighet, samtidig som man får en meget god følelse med underlaget. Wattpedalen kunne vært enda mer umiddelbar, men det er småpirk.

Her er topp teknologi, et meget bra lydanlegg, og et intuitivt instrumentpanel som flere europeiske produsenter kan lære av. Og så var det dette med muligheten for å bytte batteriet på farten, da!

Les videre
Exit mobile version