Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

Premium-lyd fra Sonos

Med Sonos-anlegget som tilvalg, kan Audi Q4 e-tron tilby fetere lyd enn søster-konkurrenten Volkswagen ID.4.

Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound 12

Mye har vært skrevet om Sonos-anlegget i Audi Q4 e-tron, men nå har vi endelig fått høre det! De første eksemplarene av Q4 e-tron har begynt å dukke opp hos Audi-forhandlerne rundt om i landet, og Møller Bil Asker & Bærum var snille og lånte oss en av sine demobiler til test.

Sonos-logoen i A-stolpen forteller oss at denne Q4-en har et anlegg utover standard. (Foto: Audun Hage)

Audi Q4 e-tron 50 Quattro med Sonos-lyd

Bilen vi har lånt er en godt utstyrt Q4 e-tron 50 quattro i florettsølv metallic, med den største batteripakken på 77 kWt, 299 hestekrefter og trekk på alle fire. Den er lesset på med utstyr som S-line skinninteriør, headup display og elektriske skinnseter, men i dette tilfellet er det særskilt opsjon vi var interessert i å sjekke ut: lydanlegget fra Sonos, som lopper deg for 4700 kroner utover standard-anlegget.

Sonos er et kjent merkenavn innen høyttalere til hjemmebruk, men rimelig ferske i bilstereo-gamet: dette er faktisk første gang vi ser Sonos-logoen i bilsammenheng.

Det såkalte Sonos Premium Sound system med utstyrskode 9VS består av 10 høyttalere, inkludert senterhøyttaler og subwoofer, og har en forsterkereffekt på 580 watt.

Merk: i dette tilfelle er det bare lyden som har fått Sonos-signatur – høyttalerne kommer angivelig fra Audis eget varelager, mens Sonos sine lydingeniører har bistått med lyddesign og innjustering for å få “sound-en” slik de vil ha den. Ergo kan dette virke som en litt oppjazzet versjon av det som ellers ville vært et brukbart standard-anlegg. Men det er som kjent ikke logoen på høyttalerne som teller, men snarere hvordan det låter i praksis!

Les også Det er Audi selv som lager Sonos-anlegget Det er "lyden" som er Sonos. Ikke anlegget.

Så hvordan låter det?

Vi tar oss en kjøretur i Q4 e-tron, og kan raskt konstatere at bilen i seg selv er relativt stillegående – godt isolert mot vindsus og veistøy. 50-modellen med firehjulstrekk er både komfortabel og kvikk. Det slår oss imidlertid at de store hjulene demobilen vår ruller på (21” med lavprofil dekk) bidrar med ganske hørbar dekkstøy i høye hastigheter. Dersom veistøy er en prioritet, hadde vi nok vurdert å gå ned til 20” eller 19”.

Den stille kupeen gir uansett gode betingelser for musikklytting, og førsteinntrykket er at dette låter ganske så brukbart: Her er det åpenbart lagt litt krefter i å få til et godt lydmessig resultat.

Sonos-anlegget fyller kupeen med et relativt stort og presist lydbilde, med en bred og tydelig stereoeffekt. Klangbalansen er fyldig og fin, med distinkte overtoner og varm mellomtone. Stemmegjengivelsen er klar og tydelig, og godt forankret mellom A-stolpene.

I dette anlegget sitter det også en dedikert subwoofer, og det kan man både høre og føle – bassen er strammere, mer hardtslående og dyp enn man ellers opplever i et standard-anlegg. Det er ikke noe direkte bassmonster, men en god og veldefinert bassgjengivelse som gir gevinst på all slags musikk.

Bra lyd til prisen

Vi utfordret Sonos-anlegget med et bredt musikalsk repertoar, og fant at det fungerte bra til det meste – alt fra akustisk visesang til beinhard techno låter riktig så fint – vel og merke så lenge du ikke går amok med volumkontrollen. Det er ikke noe dB-drag system vi snakker om, og det kan låte litt anstrengt når vi virkelig guffer på.

Sonos byr også på diverse innstillingsmuligheter, med balanse/fader og separat justering av subwoofer-nivået. Det finnes også en Panorama-modus som bidrar til å heve lydbildet litt. Her går det an skru litt til man finner en lydstil man liker.

Audi har foruten Sonos nå nylig, også hatt et langvarig samarbeid med Bang & Olufsen på lydsiden. Blant annet kan storebrødrene e-tron 50/55/60, for ikke å snakke om e-tron GT, leveres med et mer påkostet B&O anlegg. Dette har enda flere høyttalere, mer forsterkerkraft og flere DSP-triks designet som bidrar til å gi en storartet lydopplevelse. Sonos-anlegget når ikke helt opp til det mektige lydbildet vi kjenner fra disse modellene, men så er da også tilvalgs-kostnaden relativt beskjeden i forhold.

Les også Trenger mer trøkk! Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

Vi har dessverre ikke fått hørt på Q4 e-tron med standard lyd enda, men Sonos-anlegget låter i alle fall vesentlig friskere og fyldigere enn det til sammenligning ganske tamme anlegget som Volkswagen ID.4 kommer utstyrt med.  Og det skulle jo bare mangle i en premium-bil!

Ingen spesielle Sonos-funksjoner

Bortsett fra at Sonos-ingeniørene har vært delaktige i utformingen av lyden, finner vi ingen spesielle Sonos-relaterte funksjoner i Q4 e-tron. Du kan ikke strømme musikk via Sonos-appen, pare bilen med andre trådløse Sonos-høyttalere,  lytte til Sonos sin nye radiokanal eller lignende. Det er heller ingen mulighet til å finjustere lyden med Trueplay via mobilen om så skulle være ønskelig. Ikke at det er nødvendig heller – men poenget er at man kanskje vil savne litt “Sonos-identitet” oppi det hele.

Konklusjon

Med Q4 e-tron kan Audi tilby en premium-SUV på samme plattform som Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Og nå kan den endelig leveres med skikkelig lydanlegg! Vi har ennå til gode å gjøre en dyptgående test av Audi Q4 e-tron og alle dippeduttene den kan utstyres med, deriblant det ny AR-displayet. Men av alle tilvalgene du kan gjøre blant alskens skinninteriør og styling-pakker, virker det nye Sonos-anlegget som en relativ ”no-brainer” for deg som er opptatt av lyd. Audi fortjener i alle fall tommelen opp for at de – i motsetning til søster Volkswagen på ID.4 – tilbyr et oppgradert alternativ på lydsiden!

Les videre
Exit mobile version