Mate X

Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart

En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.

Mate X 4

Mate-cyklen skal knækkes over på midten, hvis man vil tage batteriet ud. (Foto: Mate.Bike)

Mate har bygget opp litt av et bad boy-image. Hardt pumpende muskelmenn med tett tatoverte overarmer er blant kjernekundene, og besøker du produsentens butikk midt i for eksempel København, minner stemningen om en lurvete nattklubb ved lukketid.

Mate X, som er den største modellen, er da uten tvil også en sykkel med rå attityde. De brede dekkene, det massive stellet, den høye vekten og den solide fjæringen gjør at man cruiser på den mer enn å sykle. Det er noe mini-motorsykkel over Mate X.

De brede dekkene gjør at man ligger stabilt på veien. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Ujevn motorytelse

Den er tung som en elefant. Har du slept den ned i kjelleren, kan det være en kamp å få den opp igjen. De enkelte komponentene virker solide, men måten de er skrudd sammen på, kan vi nok være litt skeptiske til. Det er langt fra samme kvalitetsfølelse som hos de øvrige testdeltakerne.

Det er relativt lett å tilpasse størrelsen til enhver type rytter med enkle låsemekanismer på sete og styre. På den måten er den ganske allround.

Uten elektrisk assistanse er den ingen fornøyelse å kjøre med. Den er utrolig tung på pedalene. At man har forsynt den med åtte unødvendige Shimano–gir, hjelper ikke. Tvert imot kompliserer det konstruksjonen unødvendig.

Den åpne designen medfører at motoren sitter på bakhjulet. Den konstruksjonen resulterer typisk i en mindre jevn og responsiv motorytelse, enn når motoren er sentermontert. På Mate X gjør det seg gjeldende i ganske ekstrem grad.

Du må tråkke skikkelig til før motoren tar fatt, men når den så gjør det, gir den deg et skikkelig skubb fremover. Det kan være litt farlig hvis du stopper for rødt i et lyskryss. Plutselig befinner du deg midt i veien. Det er slett ikke den samme jevne fremdriften som på stort sett alle de andre syklene i testen. Det er samtidig den eneste sykkelen som avgir en viss støy når du kjører. Friksjonen mellom de store dekkene og asfalten lar seg høre.

Kjør ulovlig med et enkelt trykk

Motoren er angitt til 250 W, og kraften er ganske stor. Litt for stor faktisk. Og det får du rike muligheter til å utnytte. Den elektroniske assistansen fungerer annerledes enn på de øvrige elsyklene i testen, hvor du hjelpes med større eller mindre kraft opp til de tillatte 25 km/t.

På Mate hjelpes du på det første av de fem nivåene opp til cirka 19 km/t. På andre nivå hjelpes du opp til cirka 22 km/t, mens du på det tredje hjelpes opp til cirka 25 km/t.

Deretter går det fort. Nivå fire hjelper deg opp til cirka 28 km/t, mens nivå fem gir full styrke, og får deg helt opp til omkring 34 km/t. Langt over den tillatte grensen. Med et enkelt trykk bryter du loven, setter deg selv og andre i fare, risikerer bot og kanskje også at sykkelen blir konfiskert. Ansvaret for å holde deg på nivå tre og ikke høyere er ditt og ikke produsentens. Det er derfor denne sykkelen fortsatt er i salg.

Vi kom nesten opp i 34 km/t. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Knekk den over på midten

Det er ikke en smart sykkel. Det er ingen intelligente låse-features, GPS eller mobil-integrasjon som på Cowboy. Der er et enkelt fargedisplay på styret som viser hastighet, batteristatus, distanse, med mer, og mulighet for å gå noen lag dypere hvis man vil ned i mer perifere funksjoner og informasjoner.

Den fås med to størrelser på batteriet. Vi testet den “lille” modellen med 14Ah batteri, som er estimert til å klare opptil 80 kilometer fra fabrikantens side. Vi klemte 55 kilometer ut av det uten å spare, noe som slett ikke er verst.

Batteriet kan lades mens det er på sykkelen. Da stikkes ladekontakten inn gjennom stellet. Batteriet kan også tas ut så man kan ta det med seg og lade det hvor det passer. Det krever at du vipper opp en låsemekanisme og “knekker” sykkelen over på midten. En uelegant og omstendelig affære.

Mate-sykkelen skal knekkes over på midten hvis man vil ta ut batteriet. (Foto: Mate.Bike)

Kjøper du en hurtiglader, er batteriet ladet opp på knappe tre timer, men det bråker voldsomt mens det skjer, så ta den ikke med opp på soverommet natten over.

Konklusjon

Stilen vil neppe tiltale alle, og ærlig talt vil nok prisen også avskrekke mange av dem som ikke allerede har trukket seg på grunn av den skruppelløse tilgangen til fartslovgivningen. Mate X koster det samme som de designlekre og langt mer velkjørende og intelligente elsyklene i testen. Vi er derfor ikke et sekund i tvil om hvor vi ville brukt pengene.

Les videre
Exit mobile version