Coboc Kallio CMF Komfort

Kjører fantastisk med og uten strøm

Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.

Coboc Kallio CMF Komfort 4

Coboc Kallio CMF Komfort. (Foto: Coboc)

Elsykler er ofte vesentlig tyngre enn vanlige sykler, og et gjennomgående problem er dessuten at de er tunge å trå når elmotoren er slått av.

Ikke noe av dette kan man beskylde luksussykkelen Coboc Kallio Komfort for.

Vekten er 17,2 kilo. Det er ikke høyere enn mange sykler uten elmotor. Å slepe sykkelen opp og ned trapper hvis den skal med på toget eller ned i kjelleren, er derfor ikke noe problem.

Kallio Komfort er konstruert i kvalitetsmaterialer fra ende til annen og skrudd ualminnelig godt sammen. Gir, bremser, pedaler og sete er av fineste kaliber, mens de halvbrede dekkene, den solide fjæringen, det åpne girsystemet og den lave innstigningen gir fin balanse mellom avslappet komfort og sporty kjøreopplevelse.

Coboc-sykkelen har lav påstigning som gjør den enkel å komme opp på. (Foto: Coboc)

Elmotor eller ei, det er en fremragende sykkel å kjøre på. Derfor er det ingen katastrofe hvis du har glemt å lade batteriet en morgen du skal av gårde til jobben, eller hvis du går tom for strøm på søndagsturen. Du vil fortsatt være bedre stilt enn de fleste andre på sykkelstien.

Skjult teknologi

Skulle du ha behov for et ekstra skubb, er motoren klar til å hjelpe. Motoren er av den bakhjulsmonterte typen som kan ha tendens til ujevn fremdrift, men Kallio kjører like smidig som sykler med sentermotor. Det sørger et system av avanserte sensorer for. Den elektriske fremdriften føles som en naturlig forlengelse av din tråkking på pedalene.

At det er en elsykkel, er ikke lett å se. Batteriet er skjult i stellet, og det er ikke noe display eller annen synlig elektronikk som leder tankene den veien.

Det er utvendige kvalitetsgir som gjør den smidig å sykle på, også når den ikke er koblet til strøm. (Foto: Coboc)

Et lite panel på skråstangen gjør det mulig å betjene basale funksjoner, se batteristatus, kjøremodus, med mer. Via enkle trykkommandoer kan du blant annet aktivere motoren, tenne lyktene, starte Bluetooth-paringen. Fem fargede prikker gir visuell respons, men vises bare når du aktivt betjener sykkelen.

Mer avanserte features får du når du kobler mobilen til sykkelen via Bluetooth. Cobocs app gir adgang til å finjustere hvordan motoren yter i de to grunnleggende kjøremodusene, Regular og Power. Det er 10 nivåer av support og assistanse å velge mellom. Du har også mulighet for å se aktuell hastighet samt batteristatus og antall kjørte kilometer. Du kan også foreta maskinvareoppdateringer av sykkelen fra appen.

Den har en slank og sporty design. (Foto: Coboc)

Fornuftig rekkevidde

Kjører du med full motorkraft, kan du ikke forvente mer enn 50 kilometer rekkevidde, noe som er fint for en så slank sykkel. Ved lavere kraft kan du nå over 100 kilometer på en lading. Laderen kobles direkte til sykkelen med en smart magnetisk kontakt. Batteriet kan ikke tas ut. Det betyr at du må trekke en ledning ut av huset eller ha sykkelen innenfor, noe som imidlertid heller ikke er så galt når den ikke er tyngre enn den er.

Konklusjon

Selv uten elmotoren aktivert leverer den en kjøreopplevelse som slår de fleste alminnelige sykler. I design og konstruksjon lar den seg ikke merke av den smarte teknologien som er innebygd. Men den har også en pris som vil være langt over budsjettet for mange brukere.

Les videre
Exit mobile version