BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bysykkelen fra BESV ligner på og veier like mye som en bestemorssykkel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elsykkelen sikkert som et tankskip på veien.

BESV CT 2.5 LS 10

(Foto: Natasja Broström)

Merket BESV er nok mindre kjent på våre breddegrader. Forkortelsen står for Beautiful Electric Smart Vehicles. På selskapets hjemmeside forklares akronymet også med: Beautiful Eco-friendly Smart Vision. Da er alle gode og grønne hensikter nevnt.

Det taiwanske selskapet produserer sykler til både land og by. Modellene fås i forskjellige størrelser og med eller uten lav innstigning. Du må imidlertid ikke helt til Taiwan for å kjøpe en BESV-sykkel. Den fellesnordiske importøren heter Witt.

Den over 27 kilo tunge BESV er ikke en sykkel som du lett farer rundt med. Vekten er til gjengjeld en fordel når du først er ute på veien. (Foto: Natasja Broström)

Vårt testeksemplar er BESV CT 2.5 LS, altså en modell med lav innstigning (low step). Allerede før sykkelen er pakket ut, løper superlativer som ”tung” og kraftig” gjennom hodet mitt. BESV er testens tungvekter, og stellets design er kraftig, for ikke å si tykt.

Testeksemplaret ble levert uten montert forhjul. Det krever sin kvinne å få 27 kilo opp av frakt-kassen, og få stellet plassert så hjulet kan monteres. Delene til monteringen følger med i form av spydfjær og en hurtigkoblingsaksel.

Batteriet på BESV CT kan tas ut og lades eksternt. Manøveren er enkel, og du må ikke fjerne batteriet for å komme til andre deler av sykkelen. For eksempel justering av skruer. (Foto: Natasja Broström)

Naturligvis får ikke alle levert sykkelen på denne måten, men vær oppmerksom på at 27,1 kilo kan gi utfordringer i håndteringen av BESV CT 2.5 LS. For eksempel hvis du skal ha den med på en biltilhenger.

Les også Samsung Galaxy Z Fold 6 er en mobil for de få Samsung Galaxy Z Fold 6 forfiner den brettbare formfaktoren med bedre skjerm, raskere ytelse og AI. Men den koster deretter.

Vekten er både en fordel og en ulempe. Etter et par testturer viser BESV CT 2.5 LS sine gode og mindre gode sider. Her spiller også design og motorkraft en vesentlig rolle.

Lading og oppsett

BESV CT 2.5 LS er velutstyrt i både teknisk og praktisk forstand. Du kan låse opp batteriet, montere det fra stellet og lade det fra en stikkontakt, hvor det måtte passe deg best. Praktisk hvis du for eksempel bor i leilighet.

Nøkkelen til batteriets lås er den samme som til sykkelens egen fysiske lås. Sykkelen leveres med en adapter som skal sitte i enden av batteriets ladekabel. Forvent at det tar minst 5,5 timer å lade opp batteriet til 100 prosent.

BESV leveres med en adapter til ekstern lading av batteriet. Adapteren skal settes inn mellom strømkabel og selve batteriet. (Foto: Natasja Broström)

Som den eneste i testen har BESV CT 2.5 LS sin egen sykkelcomputer med LCD-skjerm. Computeren, Shimano Steps SC-E6100, passer inn i holderens innhakk på hver side. Holderen sitter på midten av styret, og krever litt finjustering med torx-skruer og unbrako for at skjermen skal sitte godt i forhold til din synsvinkel.

Sykkelcomputeren gir adgang til assistanse fra motoren, målt gjennomsnittsfart, distanse og forventet batteriytelse målt i resterende kilometer. BESV CT 2.5 LS har fire innstillinger for assistanse: Walk, Eco, Normal og High. Du får et batteridrevet ”skubb” opptil 25 km/t.

Holderen til sykkelcomputeren fra Shimano har to ledninger. Testeksemplaret hadde litt ustabil strømføring, så computeren slo seg av en gang imellom. (Foto: Natasja Broström)

En sykkelcomputer med tre knapper og tofarget display kan virke gammeldags anno 2024 når vi har med en elsykkel å gjøre. LCD-displayet på 2,7 tommer er imidlertid ikke mindre enn fremragende. Selv i klart solskinn ble opplysninger som for eksempel fart, distanse og kjøremodus vist klart og tydelig.

Sykkelcomputeren registrerer fart, aktuell modus og distanse, m.m. Du veksler mellom opplysningene ved å bruke det litt kronglete skiftet som sitter til venstre på styret. (Foto: Natasja Broström)

Personlig er jeg ganske begeistret for å kunne sjekke farten under kjøringen. Spesielt fordi det gir en fornemmelse av hvor mye jeg selv yter på pedalene. Kilometertallet er vist med større tall enn andre opplysninger på displayet, noe som gjør det enkelt å holde øye med.

App og finjusteringer

I første omgang var jeg overbevist om at Shimano Steps SC-E6100 var eneste mulighet for å styre og finjustere BESV CT 2.5 LS. Hverken manual eller hjemmeside gjør et stort nummer av at BESV-sykler også har en app, nemlig: E-Tube Project Cyklist.

Mens sykkelcomputerens knappefunksjoner, som for øvrig sitter til venstre på styret, virker litt trøblete å betjene (spesielt hvis du har store fingre), er appen annerledes med på notene. Menyene er oversiktlige og logiske å manøvrere rundt i.

Det krevde litt research før jeg fant ut av at BESV-sykkelen kan betjenes og innstilles med en app. Blant annet kunne jeg oppdatere de elektroniske delene uten problemer. (Foto: Natasja Broström)

Via appen oppdaterer du sykkelens forskjellige elektroniske deler, som sykkelcomputeren og styrets styreenhet til assistansen. Det er også her du kan sjekke eventuelle loggede feil.

Alt foregår via Bluetooth, og det er ingen spesielle hensyn når det kommer til oppdateringer.

Motorkraft og ytelse

Med en sammensatt, oppladet og oppdatert BESV CT 2.5 LS begynner første tur. Allerede før jeg forlater garasjen, merker jeg fysisk at sykkelen er en tungvekter. Forhjulet beveger seg ikke like smidig som hos Ampler Stellar, noe som gjør BESV-sykkelen tung å håndtere. Trøbbelet gjelder både når du sitter på sykkelen og når du skyver den.

Shimano E5000-motoren yter 250 W, noe som viser seg å være i underkant for en stabil, ensartet kjøreopplevelse. Jeg merket det både på mindre stigninger og på lengre (rette) strekninger.

Nøklehullet til batteriets lås sitter nær styrepinnen og forgaffelens støtdemper. Nøkkelen til låsen er den samme som til BESV-sykkelens fysiske lås. (Foto: Natasja Broström)

Elsykkelen har støtdemperen SR Suntour Nex-E25 på forgaffelen. Manualen inneholder ikke et skjema med innstillinger i forhold til vekten din, men anbefaler en fagperson hvis man skal justere på støtdemperen. Finjustering kan være nødvendig, for BESV-sykkelen virker stiv i stellet, og skrangler ved den minste hump.

En av mine lengre turer foregikk i et flatt åpent område som er ganske forblåst. BESV CT 2.5 LS mistet pusten underveis og fikk dårligere fremdrift, der jeg måtte tråkke tyngre på pedalene.

Les også Seks premium hodetelefoner: Hvem tar tronen? Uansett om du er hi-fi-entusiast eller bare setter pris på god lyd, bør du unne deg et par skikkelige hodetelefoner med kabel. Vi tester seks av åpen type.

Mest av nysgjerrighet satte jeg assistansens effekt til maksimale ”High” og tråkket alt jeg kunne på pedalene. Farten nådde 26,8 km/t. Underveis slo assistansen seg av, og sykkelen ble for tung til å holde farten oppe.

Girskiftet kan, som sykkelcomputerens utseende, virke old school. Begge deler virker imidlertid fremragende etter hensikten. Skiftet er enkelt og intuitivt. (Foto: Natasja Broström)

Sykkelen ligger stabilt på veien uten de ”hoppene” i fremdriften som jeg til dels har fått med Cowboy Cruiser ST. BESV har sentermontert motor, noe som kan være en del av forklaringen. I hvert fall fikk jeg fornemmelsen av å være kaptein på en supertanker. Rolig og stabil, men med tung fremdrift.

Konklusjon

BESV CT 2.5 LS veier mye, men når den først er ute og kjører, er sykkelen et fint bekjentskap. Pendlere som skal kjøre på rette strekninger vil få en god makker på sykkelstien. BESV ligger stabilt og trofast på veien.

Glem off-road-kjøring og lekre detaljer i designen. En fremragende computerskjerm, stabil app og rolig fremdrift er BESV-sykkelens største styrker. (Foto Natasja Broström)

Stellet skrangler en del hvis underlaget har hull eller består av for eksempel brostein. Jeg justerte litt på forgaffelens innebygde støtdemper, men det gjorde ingen forskjell for ”skranglingen”. Stellets underside har også tendens til å ”kjøre på”, så vær oppmerksom på kantsteiner og lignende.

Med BESV CT 2.5 LS må du unnvære glatte detaljer i designen. Du blir heller ikke den første ut av lyskrysset, for motorens ytelse føles litt i underkant. Til gjengjeld får du et vennlig, men lettere forsinket skubb når assistansen slår til. Kanskje også veldig merkelig når du har over 27 kilo å holde styr på.

Les videre
Exit mobile version