Vi må over et år tilbake i kalenderen siden vi sist hadde en gruppetest av elektriske sparkesykler. I 2023 duellerte Xiaomi Electric Scooter 3 mot Segway KickScooter P65. På terskelen til sommeren 2024 er det på tide å få satt hjulene i gang igjen – denne gangen med tre testdeltagere.
Stilt opp på rekke og rad ligner E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro og Segway-Ninebot KickScooter F2 D til forveksling på hverandre. Blant annet er fartsknappens plassering på styret og festet på bakskjermen som holder sparkesykkelen foldet sammen, stort sett lik. Nesten som om en global komité har vedtatt at slik gjør vi det.
E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro og KickScooter F2 D er selvfølgelig ikke kloner av hverandre. Etter tre ukers test av apper, design og kjøring på grus og asfalt blir det bare tydeligere.
Design og transport
De tre deltakerne har vært på langtur i naturen. De har vært med på t-banen og rundt på forskjellige sykkelstier. De er også blitt testet på upraktiske måter. Jeg bor i en leilighet høyt oppe, og har slept sparkesykkelen opp og ned trapper, inn og ut av heisen, og frem og tilbake til garasjen i gården.
Daglig bruk avslører detaljene og deres mangler. E-Ways støtteben sitter annerledes, noe som er en fordel. Xiaomi og Segway har fartskontroll, som gjør at sparkesykkelen ikke løper løpsk eller mister fart oppoverbakke. Alle tre sparkesyklene kan imidlertid maksimalt kjøre 20 km/t.
Større sikkerhet for flere
Xiaomis og Segways sparkesykkel har blinklys på styrets håndtak, og du kan legge til pipelyd når du signaliserer. Ideen er nødvendig, da det er vanskelig å rekke ut armen for å markere en sving mens du samtidig skal svinge og holde balansen med føttene på det smale brettet.
Om blinklysene virker etter hensikten, er vanskelig å avgjøre. Jeg opplevede at mange bilister automatisk senker farten og holder stor avstand til trafikanter på el-sparkesykkel. Kanskje jeg virket usikker. Kanskje har bilister bare dårlig erfaring med de elektriske tohjulingene.
Faktum er at det i en del år har blitt sendt adskillige skjeve blikk til folk på el-sparkesykkel. Vi er lydløse og akselererer raskere enn syklister med ”symaskinmotor”. To av testens deltakere gjorde ikke oppgaven lettere, da akselerasjonen deres var mildt sagt ujevn.
Når en el-sparkesykkel på grunn av plutselig akselerasjon virker å ta et hopp fremover, utgjør det en forskjell om sparkesykkelen er forhjuls- eller bakhjulsdrevet. Personlig hadde jeg det best med førstnevnte, da det gjorde sparkesykkelen behageligere å kontrollere.
Appstyring med forskjeller
De tre deltakerne kan appstyres. Design og detaljgrad svinger. Menyene i E-Ways app ligner noe fra utgåtte Windows Phone. Appen til KickScooter F2 D minner om en bevegelsesmåler med statistikk og belønninger i form av fargerike, elektroniske medaljer. Litt for detaljert etter min smak.
Appen kan også brukes til å låse sparkesykkelen. De tre testdeltakerne låses på forskjellige måter, og ikke alle løsningene virker like logiske.
Veien til frihet
En el-sparkesykkel veier, spesielt når du manuelt skal flytte på den. For eksempel inn og ut av en t-bane-kupé. Ulempene med å frakte en el-sparkesykkel ble allerede klarlagt i løpet av min første tur i naturområdet Amager Fælled syd for København.
Etter løpere, syklister og par med hunder og barnevogner dukket en annen el-sparkesykkel-bruker opp i horisonten. Da vi passerte hverandre, hilste han med en kjent honnør. Plagsomt, ja vel, men en el-sparkesykkel gir også en spesiell opplevelse av frihet.