Den nymotens «hippie-bussen» er endelig avduket. Og den heter ikke ID.7 eller noe annet kjedelig! Volkswagen har nemlig bestemt seg for å beholde navnet fra konseptversjonen, nemlig ID. Buzz!
Heldigvis blir den elektriske ID. Buzz veldig lik konseptversjonen, tilgjengelig i et stort utvalg tofargede utførelser. Akkurat som de gamle Type 1 og Type 2 Microbus som den etterligner. Om enn bare utvendig.
Selvkjøring på nivå 4
Innvendig er ID. Buzz nemlig topp moderne, og er blant annet den første bilen fra Volkswagen som er forberedt på selvkjøring Nivå 4. Det betyr at bilen kan manøvrere seg i trafikken helt på egenhånd, mens sjåføren kan sitte og nyte utsikten. Bare i spesielle tilfeller, som ekstremvær eller kraftig snøfall, vil sjåføren bli bedt om å ta over rattet. Dette er det siste nivået før total selvkjøring (Nivå 5).
Digital sikkerhet
Men før verden blir klar for Nivå 4, kan ID. Buzz hjelpe deg med å ligge riktig i filen din, også når veien ikke er merket opp (takket være data fra andre biler som har kjørt samme vei), du vil varsles når fotgjengere krysser veien, og bilen stopper for annen kryssende trafikk.
For utvidet oversikt over trafikkbildet kommuniserer bilen med VWs system Car2X, som kobler bilen til et trafikkovervåkningssystem, hvor biler kommuniserer med hverandre over WiFi. Med en rekkevidde på inntil 150 meter i byen, og 800 meter på landeveien. VW deler denne teknologien med GM og Toyota.
Men inntil verden enes om ett system, vil ikke trafikkoversikten være komplett, for det finnes et annet system hvor bilene kommuniserer via 5G. Dette gjelder Mercedes-Benz, BMW og Ford. Så får vi se hva fasiten blir etterhvert.
Bilen kan også parkere seg selv, og den skal dessuten kunne lære av hva sjåføren gjør på repeterende parkeringsplasser. Og dermed bli enda bedre på å parkere i fremtiden.
Reverserbar lading: Vehicle-to-home
På teknologifronten kan ID. Buzz skilte med reverserbar strøm, som VW kaller «Vehicle-to-home». Det betyr at bilen kan brukes som husholdningsbatteri, enten ved strømbrudd, eller – i en ikke så fjern fremtid – som buffer hvor bilen kan lades mens strømmen er billig, og brukes som strømkilde når strømmen er dyr.
Stor plass
Den 1,9 meter høye ID. Buzz har plass til 5 personer (en 7-seter kommer senere), og med en akselavstand på 3 meter og førerhuset direkte over fremhjulene betyr det god plass for alle inni bilen. Baksetene får du tilgang via skyvedør på siden. Den store døråpningen gjør det lekende lett for ryggskjøre foreldre å plassere unger i barnesetene sine, og baksetene kan skyves forover eller bakover med 15 cm i lengderetningen. Ut ifra om det er benplass eller bagasjeplass som skal prioriteres.
Med baksetene i fremre posisjon får du hele 1121 liter bagasjeplass, mens du ved å legge ned baksetene øker denne til over 2200 liter. Hvis nødvendig, kan du hekte på en tilhenger på 1000 kilo i tillegg.
Baksetene er forøvrig 40/60-delt, slik at du for eksempel kan legge ned ett sete for å få inn lange ting, og fortsatt ha plass til to passasjerer bak. Bare vær klar over at midtsetet ikke har Isofix-fester.
Forsetene har både minnefunksjon og massasjefunksjon, og kan justeres 24,5 cm i lengden og 6,15 cm i høyden. Integrerte sidekollisjonsputer tilpasser seg automatisk seteposisjonen, for optimal sikkerhet.
https://youtu.be/uhn__P8w378
Se avdukingen i videoen over.
Ytelse
Til å begynne med vil ID. Buzz komme med 150 kW / 204 hk bakhjulstrekk og bakmotor, som tillater forhjulene en krapp dreining for en svingdiameter på bare 11 meter. Omtrent det samme som en Golf! 0-100 er unnagjort på rundt 8 sekunder.
Batteriet er på 77 kWt netto og kan hurtiglades inntil 170 kW. Hva rekkevidden blir, vet vi ikke, men med tanke på at ID.4 er oppgitt til 513 km med samme batteri etter WLTP-metoden, vil det være naturlig å anta at ID. Buzz grunnet mer luftmotstand beveger seg nedover mot 400 km. Du kan nok slå av rundt 20 prosent ved blandet kjøring vinterstid.
Infotainment
Volkswagens infotainmentsystem i sine ID-biler har vi blandet erfaring med. Skjermen er treg, og de haptiske knappene har så langt ikke imponert oss. Og veldig mange funksjoner er gjemt i den trege skjermen, fremfor å ha egne knapper på dashbordet.
ID.Buzz er basert på det samme systemet, men skal være utstyrt med ny og bedre hard- og mykvare, og skal i følge Volkswagen være en kraftig forbedring fra dagens ID.3 og ID.4. Men ut ifra bildene vi har sett av interiøret, ser det veldig likt ut.
Varebil: ID. Buzz Cargo
Foruten 5-seterversjonen vil ID. Buzz også lanseres som en ren varebil. Den får da et lasterom på 3,9 kubikkmeter (2,21 m x 1,73 m x 1,28 m). To europaller skal få plass ved siden av hverandre, mens total nyttelast er 650 kilo.
Hva med lydanlegget?
Volkswagen har ennå ikke sagt noe om lydanlegget i ID. Buzz. Her er det jo masse plass til fete høyttalere, så vi håper selvsagt at den vil kunne bestilles med oppgradert lydanlegg. Men vi holder ikke pusten, for det tok sin tid før man omsider kunne velge VW Premium Sound i ID.4 og ID.5. Men det er lov å håpe!
Camping-van kommer i 2025
Til å begynne med blir ID. Buzz altså tilgjengelig i en enkelt utgave med bakhjustrekk og én batteristørrelse. Senere kommer firehjulstrekkversjonen, og vi kan velge både mindre og større batteripakker (52-111 kWt).
I 2025 kommer camping-utgaven California. Med kjøkken, seng og vask baki. Først da vil dieselvarianten av California erstattes.
VW ID. Buzz: Pris og tilgjengelighet
Salget av Volkswagen ID. Buzz åpnes i løpet av våren, i følge Volkswagen. Før den tid vet vi heller ingen pris, men det spekuleres i en startpris på rundt 500.000 kroner.
Mer info: volkswagen.no