Korte videosnutter slik vi kjenner det fra Snapchat, TikTok og andre plattformer har blitt utrolig populære, og YouTube kaller sin egen variant #shorts: Disse har hittil kun vært tilgjengelig via YouTube-appen til mobil og nettlesere, men nå lanseres den også i TV-optimalisert format. Det kunngjorde selskapet tirsdag via et blogginnlegg.
Dette innebærer at du snart vil kunne se de vertikale videosnuttene via YouTube-appen til Android TV, Google TV og andre Smart-TV-er.
Youtube Shorts-videoene vil fortsatt være vertikale (såkalt portrettmodus), men tar i bruk TV-skjermens bredde til å gi ekstra informasjon og navigeringsmuligheter. Se eksempel i videoen under:
YouTubes produktsjef Neal Mohan sier i bloggen:
Selv om dette kan virke som et naturlig neste skritt, har det blitt lagt ned utrolig mye omtanke og omsorg for å bringe denne vertikale mobil-opplevelsen til den store skjermen. Før denne utgivelsen var det ingen praktisk måte for seerne å se vertikale videoer i liggende retning. Nå kan du spille av vertikale klipp i et rent format, med hvite kanter som bruker den bredere skjermens ekstra plass til å inkludere informasjon om videoen, inkludert tittel, lydformat, profil og liker/misliker-ikoner.
Tilgjengelighet
YouTube melder at Shorts-funksjonaliteten vil rulles ut på TV-modeller (2019 og nyere) og på nyere spillkonsoller i de kommende ukene.